Amit a prediktív fényszóró technológiáról tudni érdemes!
top of page

Amit a prediktív fényszóró technológiáról tudni érdemes!

Éjszaka és gyengébb fényviszonyok mellett látásunk csökken, és ez megnehezíti a vadon élő állatok, a gyalogosok és a kanyarok megfelelő időben történő észlelését. Az éjszakai vezetés megkönnyítése érdekében már most is léteznek adaptív kanyarkövető fényszórók. De az elmúlt években a Ford új, még intelligensebb fényszóró rendszert tesztel. Mitől olyan különleges ez a technológia? A valós idejű helyadatok alapján a fénykévét a kanyarokba irányítja, hogy mi vezetők jobban beláthassuk azokat, és ezáltal időben reagálhassunk a veszélyekre.



A Ford már korábban is élen járt a fényszórók megújításában

1962-ben a Hella bemutatta az első halogén fényszórót. Az első jármű, amely az akkor modern halogén lámpával volt felszerelve, az a Ford Taunus volt. Az előző generációk reflektoraihoz képest a halogén fényszórók hatótávja másfélszeresére nőtt, élettartamuk megkétszereződött, hőkibocsátásuk csökkent.


Mióta léteznek adaptív fényszórók?

Sokan azt hiszik, hogy az adaptív, vagyis a kanyarkövető fényszóró ötlete a modern kor vívmánya. Pedig nem. Az adaptív fényszórók technológiai úttörője az amerikai márka, a Cadillac volt. Gondolta volna, hogy a modern kanyarfény első változatát már több mint 100 évvel ezelőtt, egészen pontosan 1918-ban szerelték be a Cadillac Type 57-es modellbe? 1928-ban még egy utólag beszerelhető kanyar világítási rendszert is piacra dobtak. A Citroën például az 1960-as években a futurisztikus SM modellt szerelte fel kanyarkövető lámpákkal. Ez a rendszer a kormányhoz csatlakoztatott kábelen keresztül működött.


Miért hasznosak az adaptív fényszórók?

Az adaptív fényszórók különösen előnyösek országutakon és rosszul megvilágított utakon, így a rossz látási viszonyok miatt hirtelen felbukkanó akadályok már a múlté. A dinamikus kanyarfényt a rendszer 30 km/h-tól engedélyezi. Autópályán többnyire nincs is szükség erre a technológiára, hiszen ott nyújtott, jól belátható kanyarokkal találkozunk, és az autó modern fényszórója is jól megvilágítja őket. A BMW továbbfejlesztette az adaptív kanyarfényt és egy új változatot dobott piacra. A márka által kifejlesztett újítás a lámpa elforduló funkciója mellett már a fényerősséget is szabályozza. Ez a technológia a kanyarban még kevésbé zavarja a szembejövő forgalmat.


Mitől olyan különleges a Fordnak ez az új fényszóró technológiája?

A sötétben való vezetés sokszor megterhelő, különösen ismeretlen, kanyargós utakon. A Ford ezért olyan új technológián dolgozik, amely növeli alkonyatkor és éjszaka a kényelmet és a biztonságot. Az amerikai márka mérnökei olyan technológiát tesztelnek, amely valós idejű pozíció adatokat használ, a kanyarok optimális megvilágítása és a veszélyek lehető legkorábbi észlelése érdekében. A fejlesztők úgy gondolják, hogy a prediktív világítástechnika egy napon olyan egyszerűvé teheti a sötétben való vezetést, hogy a vezetőnek alapvetően csak a fényszórót kell követnie. A mérnökök most egy olyan technológiát fejlesztenek, amely a fedélzeti navigációs rendszer segítségével ismeri fel az út geometriáját, ezáltal valós időben használja saját helyadatait az előrejelzéshez, és így a fényszórókat optimálisan tudja állítani.


Hogyan is működik majd a prediktív fényszóró technológia?

Mit jelent az, hogy prediktív? Előrejelző, következtető. Tehát ennek a világítási rendszernek a prototípusa GPS hely adatokat és nagy pontosságú domborzati információkat használ az út kanyarjainak pontos azonosításához. Egy algoritmus az út geometriája és a jármű sebessége alapján számítja ki az értékeket annak érdekében, hogy a fényszóró sugarát az ívek és kereszteződések optimális megvilágításához igazítsa. Ha az útvonalon nem állnak rendelkezésre helymeghatározási adatok, a rendszer a kamera- és a kormányszög-alapú fényszóró technológiát használja annak érdekében, hogy továbbra is a lehető legjobban megvilágítsa az útvonalat mindaddig, amíg a GPS helymeghatározási jeleket ismét nem tudja gépjárművünk fogni. Ez a fejlesztés alatt lévő innovatív rendszer a kanyarokban időben elfordítja a fényszórókat, így különösen hatékonyan világítja meg azokat. Tehát még sötétben is korai áttekintést kapunk majd az út menetéről, és ezáltal időben felismerhetjük a lehetséges veszélyeket, például kerékpárosokat vagy gyalogosokat.


bottom of page