A halogén fényszórók hibalehetőségei
top of page

A halogén fényszórók hibalehetőségei

Amennyiben azt észleljük, hogy halogén fényszórónk nem világít eléggé, vagy alacsony a fényerőssége, annak több oka is lehet. Előfordulhat, hogy részben matt lett a búrája, kiégtek az izzók, a foncsorozás már nem megfelelő, rossz a fényszórómagasság beállítása, vagy akár az is megtörténhet, hogy nem megfelelően van elhelyezve az izzó.


Azt ellenőrizhetjük a legkönnyebben, hogy a fényszórók jó optikai állapotban vannak-e, vagy éppen ellenkezőleg, bemattultak már. A műanyag idővel elhasználódik, és olyan réteget hoz létre, amely csökkenti a fényerőt, mintha szűrőt tettünk volna elé. De azt is könnyen megállapíthatjuk, ha a foncsorozás már nem a régi, hiszen ilyenkor sárgás fénye lesz reflektorunknak.



Rossz a fényszóró magasságállítása

Mint tudjuk, vannak olyan fényszórók, amelyek magasságát a műszerfalról manuálisan lehet állítani. A jármű belsejéből, általában egy tekerhető gombbal a kormánytól balra, három-négy magassági fokozatban lehetséges a fényszóró magasságának állítása. Miért volt erre szükség? Ezzel tudtuk szabályozni, hogy a fényszóró a jármű terhelésétől függően milyen szögben világítsa meg az úttestet. Például egy alaposan megpakolt csomagtartóval más a fényszóró fénykévéjének a szöge, mintha egyedül közlekednénk. Ezenkívül a fényszóróban a magasság beállítására található egy másik mechanizmus is. Ezt a beállítást műhelyben egy speciális eszközzel kell elvégezni, amely megakadályozza, hogy a fényszóró túl alacsonyra mutasson, vagy éppen ellenkezőleg, túl magasra világítson, és a szembejövő forgalmat elvakítsa.


Miért világít az egyik fényszóró, míg a másik nem?

Ennek akár a foglalatába rosszul becsavart halogén izzó is lehet az oka, ezért ügyeljünk, hogy az izzó megfelelően legyen betekerve és természetesen beállítva. De az is előfordulhat, hogy az egyik izzó kiégett. Ilyenkor nincs más hátra, mint kicserélni a meghibásodott izzót. Egyre viszont nagyon ügyeljünk: a halogén izzók üvege a sima üvegnél porózusabb kvarcüvegből készülnek, emiatt könnyen rátapad a zsíros bőrfelületről a nedvesség, ami magas üzemi hőfokon bele is ég, és ez sajnos gyengíti az üveget. Mivel a halogén izzó sokkal magasabb hőfokon üzemel, ezért a szennyezett üveg könnyen el is repedhet. Mi a megoldás? Csak a csere, mert, ha megpróbáljuk ezt letörölni, akkor még rosszabbat teszünk, hiszen ezt a szennyeződést még jobban beledörzsöljük az üveg felületébe. Az is előfordulhat, hogy ha dupla izzószálas izzókat használunk, hogy az egyik működik a másik nem, ebben az esetben alaposan vizsgáljuk meg, hogy az egyik rövidre zárható-e, de a másik nem.


Miért van szükség a foncsorozásra?

Idővel a halogén fényszórók fémes bevonata megkopik, besárgul. Ezt javítani kell, hiszen ezáltal a fényszórónak a belső felülete nem tudja megfelelő hatékonysággal visszatükrözni az izzó fényét. Ezt az eljárást foncsorozásnak hívjuk. Mint minden esetben, itt is a megfelelő előkészítés a legfontosabb folyamat, hiszen minden alapanyag más alaplakkot kap, ugyanakkor mindnek gyorsan kell száradnia, bírnia kell a vákuumot és később a felmerülő hőhatásokat is. Ezután a szakemberek egy nagy teljesítményű fémgőzölő vákuumkamrába teszik a foncsorozni kívánt fényszóró búrákat. Jó tudni, hogy amikor a reflektor kikerül a vákuumkamrából, a felülete még rendkívül sérülékeny, mert a frissen fémgőzölt felületről még egész könnyen lejönne a tükröződő anyag, ezért ezt a felületet egy védőlakk-kal kell ellátni. A visszaszerelés után nincs más dolgunk, mint élvezni a fényszóró régi fényerejét.


A fényszórók elektromos hibái

Ezek az anomáliák könnyen azonosíthatók, így elkerülhető az izzók gyakori cseréje, főleg, ha gyakran pont a hiba miatt égnek ki. Amennyiben a helyzetjelző, tompított, esetleg a távolsági fényszóró lámpái nem működnek, akkor ellenőrizzük a biztosítékokat. Ennek ellenőrzése borzasztóan egyszerű. Vegyük ki és vizsgáljuk meg a biztosíték állapotát. Ha a biztosítékokon nincs korrózió, törés vagy kopás jele, ellenőrizzük, hogy a biztosítéktartóhoz való csatlakozás megfelelő és nem laza-e. Ügyeljünk arra, hogy megfelelően illeszkedjen, mert, ha nem, az rövidzárlatot okozhat, amely nemcsak a fényszórókat, hanem más elektromos alkatrészeket is károsíthat.

Amennyiben a kicserélt biztosíték rövid időn belül újra kiolvad, előfordulhat, hogy a fényszóróban rövidzárlat található. Ennek a meghibásodásnak a gyakori tünete a villogó izzó.

Ebben az esetben nincs mit tenni, alaposan ellenőrizni kell a vezetékek állapotát, a csatlakozást és az áramkör kapcsolóját.


bottom of page