Európába érkezik a legkülönlegesebb fényszóróval ellátott pick up
top of page

Európába érkezik a legkülönlegesebb fényszóróval ellátott pick up

Már régóta rebesgetik, de idén meg is történhet az, amit már évek óta vártunk. Európában is kapható lesz a teljesen elektromos meghajtással rendelkező pick up, a Rivian R1T. De várhatóan az R2 SUV is megérzik majd az öregkontinensre, de majd csak 2026-ban. Az R2 egy klasszikus városi terepjáró. Az Amazon és a Ford által szponzorált vállalat komoly vetélytársat jelent majd a Teslának, főleg úgy, hogy a Elon Musknak nincs pick up a választékában. A Tesla Cybertruckról pedig az elmúlt hetekben igencsak rossz hírek láttak napvilágot. Mégpedig az, hogy az állítólag rozsdamentes külső burkolat erősen rozsdásodik. A Rivian R1T 5,48 méter hosszú, de nem ez teszi olyan egyedivé, hanem az autó orrán található fényszórók. Ez érvényes bármely Rivianra is, hiszen azonnal felismerjük, ha majd szembejön velünk az utcán, mivel nagyon különleges fényszórókat kapott. Az autó elején kettő darab 0 formájú lámpatestet találunk, amelyet összeköt a LED-es nappali menetfény. Nagyon különleges a két fényszóró közötti fénycsík, mert ha töltjük az autót, akkor az zölden világít. Hátul szintén csak egy LED-es fénycsíkot találunk, amely vízszintesen helyezkedik el az autó hátulján, ebben kapott helyet a hátsó lámpa. 



Hogyan nevezik a Rivian fényszóróit? 

A Rivian formavilága nagyban a LED-es fényszórókra támaszkodik, szinte ez a márka védjegye. A márka el is nevezte a Rivian lámpatesteit, mégpedig stadion alakú fényszóróknak. Ez az elnevezés nagyon találó. Ráadásul kevesebb energiát használnak, és a jobb láthatóság érdekében széles fényt bocsátanak ki, mint más LED-es fényszórók. A vállalat azért nemcsak erre helyezte a hangsúlyt, mikor a jelenlegi modelleket megalkotta, mert a teljesítmény, a képességek és a hasznosság kombinációja terén is kimagaslót nyújtanak. Legyen szó sziklás terepen való kirándulásról, vagy csak a mindennapi használatról, a modellek tökéletes vezetési élményt biztosítanak. A márka igenis adott a minőségre, nem úgy, mint a Tesla, ahol azért elég gyakran találkozunk kopogó műanyagokkal. A Rivian belső terében prémium, ámde fenntartható anyagok kombinációja vár bennünket, amelyek könnyen tisztíthatók. 


A jobb láthatóság érdekében milyen fényszórót válasszunk?

Természetesen LED-Matrix fényszórókra lesz szükségünk, amely jelenleg az egyik legmodernebb technológiát jelenti. Már rendelkezésre áll a lézerfény innovatív megoldása is, de ezt még nagyon kevés autógyártó kínálja. A Riviannál sem kapunk lézerfénnyel felszerelt lámpatesteket. De adaptív LED-es fényszórók már hamarosan elérhetők lesznek. Az adaptjv fényszórók 2006 óta engedélyezettek Európában, Amerikában csak ez év februárjától. Erre mondjuk, hogy jobb későn, mint soha. De nézzük is milyen előnyöket biztosít számunkra az ilyen jellegű fényszóró? A mátrix vagy másnéven adaptív lámpák szembejövő forgalom esetén szelektív tompítást végeznek, hogy a szembejövő járművek vezetőit ne vakítsuk el. Mindeközben a saját útszakaszunk nagyobb távolságának megvilágítása továbbra is megmarad, a hagyományos halogén fényszórókkal ellentétben esetén. Az ilyen fényszóróval a gyalogosokat és kerékpárosokat is kevésbé zavarjuk a közlekedésben, vagyis a vakítás elkerülésével a többi közlekedő sokkal komfortosabban tud részt venni a forgalomban, és mindez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy kevesebb baleset történjen. De nemcsak este nyújtanak nagyobb biztonságot az ilyen típusú lámpatestek, hanem ködben is. Az intelligens fényszórók további előnyei, hogy az ilyen esetekben az út széle is jól megvilágított, anélkül, hogy az erős visszatükröződés elvakítana bennünket. 


Az adaptív fényszórók automatikusan végzik feladatukat

Sokan azt gondolják, hogy jó, jó az adaptív fényszóró technológia, de biztosan sokat kell kapcsolgatni. Ez hatalmas tévedés. Egyszerűen felkapcsoljuk a reflektort és úgy is hagyjuk. A technika pedig teszi a dolgát, ráadásul mindezt automatikusan. Az adaptív LED-es fényszórók az észlelt forgalmi helyzet alapján teszik dolgukat. Például a szembejövő forgalom esetén a fényzóna lecsökken, hogy a másik vezetőt ne vakítsuk el. De, ha előttünk megy egy másik autó, akkor is a megfelelő terület sötétül el. Kanyarodáskor a fénysugár velünk mozog, így az út előttünk mindig meg van világítva, vagyis a fénysugár nem csak egyenesen előre világít. Ez a városi forgalomban hatalmas előnyt jelent. Főleg úgy, hogy hazánkban sajnos este a közvilágítás elég gyenge, és ezt még tetézi az, hogy a zebrák sincsenek megfelelően kivilágítva. 


Hogyan működnek az adaptív LED-es fényszórók? 

A fényszórók mindezt egy úgynevezett mátrix fényforrással érik el, amelyben a fénysugarakat rácsokban állítják elő. Ennek működtetéséhez az autógyártók a projektorhoz hasonlóan beépített tükrökkel ellátott chipet használnak, amely minden egyes fénysugarat be- vagy kikapcsol. Az elsődleges és másodlagos optika lencséin és reflektorain olyan fénymezők jönnek létre, amelyek folyamatos fényfelületet hoznak létre. Az egyes fényszóró elemek szabályozásával beállítja a rendszer, hogy milyen távolságig terjedjen az adott megvilágítási terület, vagy hogy az milyen széles legyen, és milyen irányba mutasson, valamint a kitakarás alakja, méretét is meg tudja határozni. Természetesen az autóipari beszállítók és az autógyártók már dolgoznak azon, hogy ezt a rendszert még jobbá tegyék, például, hogy szimbólumok formájában különböző figyelmeztetések kerüljenek az utakra, és így felhívják a veszélyes helyzetekre a figyelmünket. 


Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page