top of page

Az elektromobilitás milyen fényszórókkal világít utat magának?

Egyre több új e-autót mutatnak be a gyártók, és van olyan márka, amely kifejezetten csak elektromos autót gyárt. Az egyik hatalmas autógyártó, a Hyundai sem szeretne lemaradni az e-autózás nyújtotta lehetőségek kiaknázásából. Megalkotta az IONIQ modellsorozatát, amelynek részeként nem is olyan rég mutatkozott be az IONIQ 6. Mindegyik gyártó megpróbál valami újjal, különlegességgel előrukkolni. De mitől olyan egyedi ez a modell? Ez az innovatív szedán lenyűgöző kupé szerű megjelenésével, fantasztikus menetdinamikájával, valamint az ultragyors töltést biztosító 800 voltos akkumulátor rendszerével izgalmas összképet nyújt.



Egyedi megjelenéssel hódít a Hyundai legújabb e-autója

Az IONIQ 6-tal a Hyundai bemutatta a márka második tisztán elektromos modelljét. Az IONIQ 6-os nagyon alacsony aerodinamikai mutatóval rendelkezik. Az autó cw értéke 0,21, ami fantasztikus. Ennél jobb értékkel csak a Mercedes-Benz EQS modellje rendelkezik, méghozzá 0,20-as cw mutatóval jeleskedik a Mercedes legújabb luxus e-limuzinja. Hasonló áramvonalas autót már gyártottak a 30-as évektől kezdve egészen 1950-ig, mégpedig Csehországban. Az autó neve Tatra volt, a modell pedig a T87-es. De miről volt még híres ez az autó? Arról, hogy a jármű elején 3 fényszóró szerepelt. Igen, három. Na,de térjünk vissza a jelenbe, hiszen a Hyundai az IONIQ 6-al egy igazán figyelemre méltó modellt dobott a piacra. Fejlett megoldásaival, tágas utasterével és nagy hatótávolságával jó választás annak, aki szeretne áttérni az a-autózásra.


De a fejlett technológia milyen fényszórókkal párosul?

Az IONIQ 5-höz hasonlóan a Hyundai az IONIQ 6 is esetén is egyedi formatervezési stratégiát valósított meg, amely minden modellnek egyedi megjelenést kölcsönöz. Az IONIQ 6 az első olyan Hyundai modell, amely intelligens fényszóró rendszerrel rendelkezik. Házon belül az intelligens fényszóró rendszer angol rövidítése, IFS, amely az Intelligent Front-lighting System megnevezést takarja. A rendszer mátrix LED lámpákkal rendelkezik, amelyek a fényüket a forgalmi helyzettől függően az útviszonyokhoz igazítják. A távolsági fényszóró automatikusan ki- és bekapcsolható. Ez akkor történik, amikor a Hyundai fényszóró rendszere ugyanabban vagy a szembejövő sávban lát meg egy vagy több járművet, amelynek vezetőjét elvakíthatja a Hyundai IONIQ 6 távolsági fényszórója.


Míg a távolsági fényszórók nagymértékben javítják a láthatóságot, közben az erős fényszórók a többi közlekedőt veszélyeztethetik. A távolsági fényszóró asszisztens, amely korábban a Hyundai modelljeiben volt, egy rövid időre automatikusan kikapcsolta a távolsági fényt, amint egy másik járművet észlelt előtte vagy a szembejövő sávban. Ez segített a többi közlekedőnek, de rontotta azt, hogy mi mit is láttunk. A Hyundai IONIQ 6 mátrix LED-es fényszóró rendszere feloldja ezt az ellentmondást. Ezért az IFS rendszer a Hyundai távolsági fényszóró asszisztens rendszerének továbbfejlesztett változatának is tekinthető. Ez az intelligens fényszóró rendszer automatikusan felméri a vezetési helyzeteket, és megfelelően reagál. Hogyan? Folyamatosan aktív állapotban tartja a távolsági fényszórót, és ha más járműveket észlel a hatótávján belül, a rendszer a távolsági fény csak azon a részeit kapcsolja ki, amelyek elvakítanák a többi vezetőt.

Hogyan működik a Hyundai intelligens fényszóró technológiája?

Minden távolsági fényszóró modul tartalmaz egy mátrix LED-et, amely fényszórónként nyolc IFS szegmenst köt össze, így nagy, koncentrált láthatósági tartomány jön létre. Ez teszi lehetővé, hogy az autó pontosan szabályozza a fénysugarak irányát és intenzitását. Hogyan vezérli a rendszer ezeket a fénysugarakat? Technikailag a rendszer úgy működik, hogy két speciális lencsén keresztül továbbítja a mátrix LED-ek fénysugarait, amelyek aztán annak alakját szabályozzák. Az objektív egyfajta téglalap alakú fénysablont hoz létre közvetlenül a fényforrás előtt. Ezután továbbítja egy szabad formájú lencsén keresztül, amely aztán a fényt az utcára veti, vagy nem, ha az rendszer kikapcsolja azokat, amelyeket nem szeretne a fényszóró vezérlő alkalmazni.

A fényszórón kívül az IONIQ 6 vezetése közben több mint 700 parametrikus pixellel találkozunk

Nemcsak a fényszórókban, hanem például a kormánykeréken is találunk LED-eket. A kormánykerék közepén négy interaktív pixel tájékoztat bennünket a vezetési módról, az autó töltési állapotáról, a tolatásról és a hangfelismerő rendszer működéséről. Ezenkívül az autó hátulján is számos LED-dióda található. Az IONIQ 6 hátsó légterelőjébe parametrikus pixelekből álló fénysáv került beépítésre, amely mindig vonzza a tekintetet, amikor fékezünk. De ezek a feltűnő LED-ek megtalálhatók még a hátsó lámpákban, a műszerfalon, stb. De még a hangulatunkhoz mérten az utastér belső világítását is szabályozhatjuk velük.

A Hyundai IONIQ 6 intelligens fényszóró rendszere három lépésben működik

Először is, a szélvédő felső szélén található elülső kamera érzékeli az elöl és a szembejövő járművek helyzetét, és elküldi ezt az információt a fényszóró vezérlő egységnek. Második lépésben a rendszer kiszámítja a távolságot, majd tájékoztatja a LED-lámpákat. Végül a távolsági fényszóró modul kikapcsolja a fényszóró vezérlő által meghatározott szegmenseket, de lehetővé teszi az összes többi világítás további működését. Az eredmény egy állandó, jó látótávolság, anélkül, hogy előttünk vagy a velünk szemben haladó többi vezetőt elvakítanánk.


Comments


bottom of page