top of page

A dinamikus futófénnyel ellátott index a jövő irányjelzője?

Napjainkban a járművekben egyre gyakrabban találkozhatunk LED-es fényforrásokkal, melyek már valamennyi lámpatípusban megtalálhatók. A LED-es fényforrások alkalmazása a prémium kategóriás járművekben kezdődött, mert a gyártók az összes jelentősebb innovációt és újítást a felsőkategóriás modellekben mutatták be. Ez teljesen természetesen, hiszen ezzel is a márka a presztízsét szeretnék a gyártók erősíteni. Az első LED-es fényforrást, mégpedig a féklámpát 2000-ben a Cadillac mutatta be a DeVille modellben. Innen indult világhódító útjára a LED-es fényszóró. Majd a tömeggyártásnak köszönhetően később a LED-es első fényszórók, hátsólámpák és irányjelzők az alsó- és középkategóriás típusokban is fokozatosan megjelentek. Az autógyártók többsége már LED-es fényszórókat kínál autóikhoz, ezért a halogénizzós fényszórók ideje kezd leáldozni. Ez nem azt jelenti, hogy amennyiben szeretnénk halogénes fényszórónkat felújítani, akkor erre ne lenne lehetőségünk.



Miért olyan fontosak az irányjelzők?

Az irányjelzők összetéveszthetetlen hangja körülbelül 220 000-szer hallható egy jármű élettartama során, ennek ellenére kevés figyelmet szentelünk nekik. Több közlekedésbiztonsági tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a járművezetők átlagosan 44 százaléka nem használja az irányjelzőt előzéskor vagy sávváltáskor. Ez sajnálatos, pedig az indexek a közlekedés nélkülözhetetlen jelző elemei, amelyek tájékoztatják a többi közlekedőt szándékainkról.


A LED technológia elterjedésével teret nyertek a dinamikus irányjelzők is

A LED technológia villámgyors, takarékos és hosszú élettartamú fényforrást tesz lehetővé. Sokáig csak a járművek irányjelzőiben találkozhattunk velük, de ahogy az várható volt, szép lassan megjelentek a fényszórókban is. Viszont napjainkban egyre többet találkozunk dinamikus futófényes irányjelzővel. 2015-ben mutatta be az Audi az aktív 3D hátsó lámpát és a futófényes irányjelzőket, amelyeket hivatalosan dinamikus irányjelzőknek neveznek. Ezek a nagyon látványos és magasabb fényerőt biztosító indexek, jóval nagyobb biztonságot nyújtanak, mint hagyományos társaik. Segítségével a sötétben a járműnek csak kis részét látva is tudjuk annak várható haladási irányát, hiszen a dinamikus irányjelző a mozgásával megfelelően mutatja és ami még fontosabb, hogy ez az információ a mozgásnak köszönhetően tökéletesen követhető is.


A dinamikus futófény előnyei

Mielőtt elkezdenénk a sávváltást vagy a forgalomba való beolvadást, meg kell győződnünk arról, hogy a manővert biztonságosan végre tudja hajtani. Ehhez először a hátsó majd a külső tükrökbe kell néznünk. Ha a sáv szabad, akkor az irányjelzővel jeleznünk kell, hogy merre szeretnénk haladni, hogy a többi közlekedő is reagálni tudjon. Ez az a pont, ami nagyon fontos, mégpedig a reakció. Az innovatív világítástechnikának köszönhetően a jármű jobban érzékelhető a forgalomban. Az intenzív sárga LED fény éjjel-nappal akár 200 százalékkal nagyobb fényerőt biztosít. Elég, ha csak a LED-es féklámpa felvillanási idejét említjük. Egy LED-es féklámpa ~0,2 másodperccel hamarabb villan fel, mint a hagyományos féklámpa, ezáltal a mögöttünk érkező autóstársunk féktávolságát akár 5-6 méterrel is csökkenthetjük.


Milyen feltételei vannak a dinamikus futófénnyel ellátott irányjelzők használatának?

Az irányjelzőnek mindig belülről kifelé, azaz a menetirányba kell mutatniuk. Több európai országban a hullámos kialakítás nem megengedett. Ha a járművünk vészfékezésre figyelmeztet, az semmi esetben sem lehet dinamikus. Ügyeljünk ezekre a részletekre!


Miért olyan népszerű a dinamikus irányjelző?

Egyre elterjedtebb a dinamikus futófénnyel ellátott LED-es irányjelző, mert sokan nagyon látványosnak és trendinek tartják. Ahol korábban az index csak villogott, most egy csík fut kifelé. Ezért a dinamikus futófény jelenleg hatalmas népszerűségnek örvend. Főleg azért, mert modernnek számít és járművünknek divatos megjelenést kölcsönöz.


A jármű utólag is felszerelhető dinamikus futófénnyel?

A fényszórók és a hozzájuk tartozó fényforrások, vagyis az indexek, féklámpák biztonságtechnikailag releváns gépjármű tartozéknak tekintendők, vagyis a jármű forgalomba állítása előtt hivatalos jóváhagyást igényelnek, és az eredeti konstrukciók szabályainak ellentmondó átalakítása vagy manipulálása nem megengedett. Ennek fényében, minden fényszóró, index, és féklámpa azzal a fényforrással (halogén, xenon vagy LED) együtt kapja meg a típusvizsgát, amellyel üzemeltetni kell. Ha a fényforrást egy nem típusellenőrzött, a fényszóró engedélyében nem szereplő fényforrásra cseréljük, akkor az engedély, és ezzel a jármű forgalmi engedélye is érvénytelenné válik. Ezt a jóváhagyást magán a fényforráson is fel kell tüntetni, ezt hívja a köznyelv E-jelnek. Ezért amennyiben szeretnénk autónkat futófényes irányjelzővel utólag felszerelni, ügyeljünk, hogy olyan modult vásároljunk, amely rendelkezik E-jellel.

Több gyártó is kínál utólag beszerelhető futófényt. Ezek az utólag beépíthető modulok lehetővé teszik az indexek futófénnyel való utólagos felszerelését. Ezeket az egységeket többnyire nem kell kódolni, így könnyen beszerelhetjük őket. Utólagos beépítésük igényel bizonyos fokú kézügyességet, de kábeleznünk nem kell.


Comments


bottom of page