Visszaadtuk az önbizalmát egy BMW X5-nek
top of page

Visszaadtuk az önbizalmát egy BMW X5-nek

Mint ahogy nálunk embereknél, ha nem látunk rendesen akkor bizonytalan a járásunk. Ugyanez tapasztalható az autóknál is, ha nem megfelelő a fényszórók fényerőssége, akkor sajnos autónk sem tudja megfelelően megvilágítani az előttünk elterülő területet. Főleg, ha egy nagy karosszériával rendelkező Sports Activity Vehicle-ről van szó. Az első generációs X5 24 évvel ezelőtt, 1999-ben mutatkozott be. A BMW mindig is a sportosságáról volt ismert, és ezt kellett egy terepjáró képességeivel összehangolni, ami valljuk meg őszintén remekül sikerült. Ennek érdekében a BMW X5 személyautós, önhordó karosszériát kapott, mely a hétköznapi komfortnak kedvezett. A formaterv és az alapötlet annyira bejött a célközönségnek, hogy 2003 őszén bemutatták az X5 kisebb változatát a BMW X3-at, majd 2009 őszén pedig a BMW X1-et is. De már vásárolhatunk kupésított X6-os vagy X4-es modellt is, sőt az X5-nek van egy nagy testvére is: az X7.


Milyen fényszórókat épített be a márka az E53-as X5-be?

2003 szeptemberében, mikor az osztrák gyártmányú X3 bemutatásra került, ezzel szinte egy időben, az X5 egy kisebb ráncfelvarrást kapott. A főbb változások a fényszórók, a ködlámpák, a hűtőrács, valamint a motorháztető és a hátsó lámpák formavilágában volt tapasztalható. Egy ilyen fényszórópár került a Reflektorklinika műhelyébe, hogy visszaadjuk a lámpák fényét. De erről egy kicsit később. A BMW könnyű helyzetben volt amikor megálmodta ennek az sportos terepjárónak a tervét, hiszen akkor a márka tulajdonában volt a Land Rover. Így a tervezőknek nem kellett mást tenniük, minthogy a saját autójukba beépítik az akkori Range Rover off-road program vezérlőegységét és lejtmenetvezérlőjét. Az X5 motorkínálata soros hathengeres benzines és dízelmotorokból állt, valamint 2000 és 2006 között háromféle V8-as benzines is elérhető volt. A mai trenddel ellentétben, a BMW az összkerékhajtást alapáron kínálta. A 2000-es évek elején a xenonos lámpák jelentették a modern fényszóró technológiát. Ezért ezekbe az autókba a halogén fényszórók mellett ilyen is lámpákat is beszereltek. Az általunk megjavított fényszórók is ilyen technológiával rendelkeztek.


A halogén fényforrásokkal szemben milyen előnyökkel rendelkeznek a Xenon fényszórók?

A xenonos fényszóróknak sokkal nagyobb, és kiegyenlítettebb a fényterítése, mint a hagyományos parabolatükrös lámpáknak. Ennek köszönhetően az útszéli gyalogosokat, kerékpárosokat sokkal könnyebben észrevehetjük. Mivel ezek a lámpák a klasszikus halogén fényszórókhoz képest közel háromszoros fényerővel rendelkeznek, messzebbre világítanak, ezzel hamarabb és jobban belátjuk az autó előtti utat. Sőt rossz időjárási körülmények között is jóval biztonságosabbá teszik a vezetést. Ennek a fényszóró típusnak a hátránya, hogy jobban elvakítják a szembejövő forgalmat. Ezért a xenonos lámpákat fényszóró mosó rendszerrel és automata magasságállítással kellett ellátni. Miért volt erre szükség? Mert a koszos fényszórónak nemcsak a fényereje csökken, hanem jobban is vakít.


Mely lépésekre volt szükség, hogy a BMW fényszórói visszanyerjék eredeti fényüket?

Miután ügyfelünk elküldte számunkra a fényszórókat, roncsolásmentesen szétszereltük azokat. Mikor ez megtörtént, azonnal láttuk, hogy a vetítő lencsék polírozásra szorulnak. Munkatársaink ezt szakszerűen elvégezték, majd következett az új kábelkötegek beszerelése. Mivel ennek az X5-nek a fényszórói két különböző lámpával rendelkeztek, egy xenon és egy halogén reflektorral, ezért ezek foncsorozásával folytattuk a felújítást, mivel mindkettő bemattult. A reflektorok foncsor felújításának a menete a következő volt. Szemcseszórással fémtiszta felületet kaptunk. A következő művelet a foszfátozás volt, amelyet a korrózió elkerülése érdekében kellett elvégeznünk. Amely után a porfestés, majd a lakkozás következett. A fényszóró felújítás ezen szakaszában az utolsó munkafolyamat, a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás volt.

Ez az eljárás www.reflektorklinika.hu-nál fémgőzöléssel, a legmodernebb PVD eljárással készült. De mit is kell tudni erről a technológiáról? A fémgőzölés során 99,99% tisztaságú alumíniumot használunk, amely nagy vákuumban történik, a végvákuumban 5 x 10 −5 Mbar nyomás uralkodik. Mi történik ilyenkor? A volfrám elektródára helyezett alumínium hevítés hatására molekuláira bomlik, majd a tartályban faltól-falig történő egyenes vonalú mozgást végez. A molekula felhőbe forgatott reflektor beleütközik a molekulákba, amelyek az ezen lévő speciális lakkbevonaton megtapadnak. Mivel az autó búrája is felújításra szorult, ezért elvégeztük ezen munkafolyamatokat is. Majd 3K UV védőbevonattal láttuk el a fényszórókat. Legvégül következett a fényszórók újratömítése, amit természetesen tömítettségi vizsgálatnak vetettünk alá, mikor mindent rendben találtunk szakszerűen összeszereltük a lámpákat és elküldtük őket tulajdonosának, aki azóta is boldogan használja autóját.


bottom of page