top of page

Mit tegyek, ha az F10/F11-es BMW-nek tompa a fényszórója?

A BMW 5-ös sorozat hatodik generációját 2010 januárjától gyártotta a márka. Sokan ezt a szériát F10-ként, amely a limuzin változatnak a gyári kódja, és F11-ként, ami a kombi gyári megjelölése, amit sokan Touring néven ismernek. Ez a modell váltotta a 2003 közepe óta gyártott E60-as modellt. Ebből a szériából még készült az F07-es gyári kóddal ellátott modell is, amelyet a márka Gran Turismo néven forgalmazott. A BMW hatodik generációja 2017-ig volt gyártásban, amikor megjelent a teljesen új tervezésű ötös modell. Ennek a generációnak a különlegessége a ferdehátú Gran Turismo változat, amely az első és egyetlen 5-ös BMW, amelyet ilyen karosszériával gyártottak.


Milyen tulajdonságokkal rendelkezett az F10/F11-es hatodik generációs 5-ös BMW?

Az F10-es generáció volt az első 5-ös sorozat, amelybe a márka hibrid hajtásláncot, turbófeltöltős V8-as motort, 8-fokozatú automata sebességváltót, a sportos M5-ös változatba duplakuplungos sebességváltót, aktív hátsókerék kormányzást kínált. De olyan extrákat is választhattunk ehhez a modellhez, mint az elektromos szervokormány, dupla lengőkaros első felfüggesztés, LCD műszercsoport, amelyet úgynevezett fekete paneles kijelzőként is ismerünk, valamint a parkolóasszisztens.


Az autó 4 cm-rel hosszabb az elődjénél, a tengelytávja viszont 10 cm-rel nőtt. 2013 júliusában ez az 5-ös sorozat megkapta az aktuális ráncfelvarrását, amelynek hivatalos premierjére a 2013-as IAA-n került sor. A BMW ezen modellje nagyon népszerű volt, mivel a limuzin csomagtere 520 literes, a kombié pedig 560-1670 literes. Emellett olyan tulajdonságokkal is rendelkezett, amelynek köszönhetően hamar belopta magát minden autó kedvelő szívébe. Melyek ezek a részletek? Tágas, a négyhengeres dízeleket leszámítva nagyon csendes, kényelmes, sportfutóművének köszönhetően dinamikusan vezethető autó, amely hét évvel a bevezetése után is minőségi életérzést sugall.


Amit a BMW jelenlegi modelljeinek fényszóróiról tudni érdemes

Minden modellváltáskor megváltoznak a fő fényszórók formái, különösen az 5-ös BMW-nél. A tervezők újra gondolják a formákat. Figyelembe veszik a divat hatását, miközben a sportos arculat sem sérülhet. Viszont ezen a fronton a technikai változtatások ritkák. Természetesen a BMW-nél is lehetett anno xenonos fényszórót rendelni, vagy akár most LED-es lámpákat. Mivel a fényszórótechnika terén kevés a változtatás, ily módon továbbra is használhatók a különféle típusú izzók, akár az újabb akár a régebbi modellekhez. Nyitott motorháztető esetén jól szemrevételezhetők a fényszórók, ahogy be lettek építve a sárvédők oldalába. Csak egy kis fedelet kell leemelni, akkor láthatók és könnyen cserélhetők a főfényszórók, irányjelzők és a ködlámpák izzói. Ezen kívül van egy villanymotor is, amely a fényszórók beállítását vezérli.


A jelenlegi modellekben alapszinten egy halogén gázzal töltött izzó található, amely a fényszóró fényerősségét és teljesítményét biztosítja. A fő halogén fényszórót LED-alapú nappali menetjelző lámpák egészítik ki. Amennyiben a standard fényszóró számunkra nem elegendő, választhatunk LED fényszórókat is, amelyek egyszerű projektorral rendelkeznek. Ezeknek a LED fényszóróknak nincs adaptív funkciójuk, vagyis a világítást nem igazítják asebességhez, vagy a forgalomi viszonyokhoz. Léphetünk eggyel feljebb is, akkor már olyan fényszórókat kapunk, amelyeket adaptív funkciókkal látott el a gyár. Mit jelent ez pontosan? Kanyarfényt és a BMW „Selective Beam” elnevezésű technológáját, amelyek célja az út megvilágításának optimalizálása. Csak a luxus modellekhez rendelhetünk lézer fényszórókat, amelyek tulajdonképpen továbbfejlesztett, teljesen adaptív LED-es fényszórók, ahol a távolsági fényt lézer technológia támogatja.


Mi a BMW fényszórók jellegzetes végjegye?

Aki szereti a márkát, az azonnal rávágja, hogy az Angel Eyes. Angyal szemek? Igen, fényszórónként kettő darab köralakú fénykéve biztosítja az út megvilágítását. Ez a megjelenés annyira a márkához nőtt, hogy talán a BMW vesék mellett a márka egyik legikonikusabb védjegye lett. Amennyiben nem rendelkezünk F10/F11-es bömösünk esetén ilyen fényszóróval, akkor azt könnyen tudjuk orvosolni. Aha már cserélünk, ügyeljünk arra, hogy a jármű világításának változtatása nemcsak modernebb megjelenést, hanem jobb láthatóságot is biztosítson.


Milyen hibákkal találkozhatunk egy F10/F11-es BMW fényszórójával kapcsolatban?

Sajnos ennél a modellnél gyakori az adaptív világítási rendszer meghibásodása, de többször előfordult, hogy a jobb oldali távolsági fény is elromlott vagy esetleg a jobb oldali tompított fény sem működött megfelelően. Több BMW tulajdonos panaszkodott, akik a hatodik generációt vezették, hogy gyengült a fényszóró hatótávolsága, ami azt is jelentette, hogy a fényszóró egy vagy több modulja megsérült. Ezeket természetesen célszerű volt javítani, mivel a bal vagy a jobb oldali fényszóró oldalanként négy modullal rendelkezett. Amennyiben ilyen vagy hasonló meghibásodást tapasztaltunk érdemes szakszervízhez fordulnunk, akik komoly tapasztalattal rendelkeznek az oldtimer és modern fényszórók javításában. A Reflektorklinika fényszórókra specializálódott műhely, amely idestova 30 éve 22.000 fényszórót és 200.000 foncsort javított meg.


bottom of page