top of page

Mitől olyan különleges az Audi OLED fényszóró technológiájának második generációja?

Az Audi egyedi megoldásokat fejleszt, ami a modern fényszóró technológiát illeti. 2020 óta a márka digitális OLED hátsó lámpákat kínál. A most debütáló Audi Q6 e-tron-ban először rendelhetünk majd opcionálisan különböző digitális fény megjelenítést. A Q6-osokhoz már nyolc különböző dizájn közül választhatunk, ami a fényszórókat és a hátsó lámpákat illeti. Azt, hogy éppen számunkra melyik a szimpatikus, beállíthatjuk az autó inforendszerén vagy okostelefon a myAudi alkalmazásán keresztül is. Abban biztosan egyetértünk, hogy ez az újítás véglegesen megváltoztatja az autók világításának kialakítását és a járművek közötti kommunikációt. De abban is egy véleményen vagyunk, hogy a digitális OLED hátsó lámpák második generációjával az Audi új szintre emeli a világítás kialakítását, annak funkcionalitását és a közlekedésbiztonságot.


Amit az Audi OLED-fényszórók első generációjáról tudni érdemes

A márka első generációs OLED technológiája 2016-ban mutatkozott be a TT RS modellben. Ebben a sportautóban használ első alkalommal a négykarikás autógyártó szerves LED-eket vagy röviden OLED-eket hátsó lámpaként. Az OLED elemek félvezető alapú sík fényforrások, amelyek tökéletesen egyenletes fényt és nagyon magas kontraszt értéket biztosítanak. Különlegességük továbbá, hogy a fényerejük változtathatóan állítható.

Folyamatosan változó fényjelzések a fényszórókban

Ezek a digitális OLED fénymodulok a kétrészes fényszórók felső részében kaptak helyet. Azt már fentebb említettük, hogy egyedi fényjelzéseket választhatunk a nappali menetfényhez. A tizenkét, felfelé és lefelé halványodó fényszegmenst egy algoritmus vezérli. A nappali menetfények következő generációja és a fénymodulok optikailag el vannak választva egymástól, hogy az autó ezen fényforrása az alapfunkcióját is maradéktalanul ellássa. A tervezők ezért a fényszóró alsó részébe a nappali menetfény tekintetében összesen 70 darab LED-et építettek be, amelyet átlátszó 3D egységként rajzoltak meg. Ezért a nappali menetjelző lámpák elülső része prizma szerkezettel van felszerelve. De az Audi Q6 e-tron-nak nemcsak a fényszórói, hanem a hátsó lámpái is különlegesek, hiszen az ebben található OLED technológia jelentősen kibővíti a funkciók körét, az autók formatervezésének szabadságát, és mindenekelőtt a biztonságunkat.


Mit jelent a Car to X kifejezés, és miért olyan fontos megjegyezni?

Az Audi második generációs OLED hátsó lámpái először tudnak célzottan kommunikálni a közvetlen környezetükkel, ezt nevezi a szakma angolul Car to X-nek. De erre térjünk vissza egy kicsit később. Hogyan is működik ez a modern technológia? A második generáció esetén az egy OLED panelre jutó szegmensek száma hatról 60 szegmensre nőtt. A Q6 e-tron hátsó lámpáiban összesen hat, ez végül 360 szegmenst jelent. Az egy OLED panelre jutó szegmensek számának folyamatos növekedése a jövőben lehetővé teszi a kombinált hátsó lámpák olyan kijelzővé való fejlesztését, amely tovább javítja az autók közötti kommunikációt és a közlekedésbiztonságot.


A Car to X kommunikáció előnyei

A jármű automatikusan felismeri a veszélyeket, vagy, ha mi észleljük, akkor jelezhetjük azt a közlekedésben résztvevők számára. Ezt a jelzést a közelben lévő, Car to X kommunikációval ellátott gépkocsik felé tudjuk küldeni. Ennek a rendszernek a használatával a közlekedés körülményeihez igazíthatjuk sebességünk. Biztosan emlékszünk még az év elején történt hatalmas balesetre, amely az M1-es autópályán történt egy homok átfúvás következtében. Amennyiben mindenki ilyen autóval rendelkezett volna, ezt a balesetet meg lehetett volna akadályozni, hiszen az autók egymásnak küldtek volna jelzést a veszélyforrásról.


Milyen további előnyöket rejt a második generációs OLED fényszóró?

Az innovatív digitális OLED technológia nemcsak a hátsó lámpák teljesen új dizájnjának feltételeit teremti meg, hanem a kijelzők számára egyedülálló homogenitást is biztosít. De ez a fényforrás nem igényel további reflektorokat, fényvezetőket vagy egyéb optikát, ezért nagyon hatékony és kevésbé hajlamos a meghibásodásra. Amennyiben azt gondoljuk, hogy a sok hűhó elvonja a figyelmet a hátsó lámpák valódi funkciójáról, akkor hatalmasat tévedünk. A hátsó fénypanelbe beépített 3D-s üveg sikeresen elválasztja a hátsó lámpát a többi világítási funkciótól. De ahogyan azt már említettük, ennek az innovációnak fontos közlekedésbiztonsági előnyei is vannak. Az új Q6 e-tron-ban a mostanában bemutatott Audi modellekből már ismert megközelítés érzékelő rendszer kommunikációs lámpái találhatók.


Ezzel a hátsó lámpával figyelmeztetjük a többi közlekedőt a balesetekre és a veszélyforrásokra

Ezekben a helyzetekben a hagyományos hátsó lámpának a megjelenése mellett az OLED modern kommunikációs hátsó lámpája különleges jelzéseket is megjelenít. Természetesen ez a rendszer nemcsak azokat tájékoztatja, akik Audit vezetnek, hanem mindenkit, akik a közlekedésben részt vesznek. Az Audi modern OLED hátsó lámpáinak második generációja aktiválja a kommunikációs jelzések egész sorát is. Melyek ezek? Az Emergency Assist, a RECAS (hátsó ütközésre figyelmeztető jelzés), a vészvillogó, segélyhívások esetén az eCall, technikai meghibásodás esetén a bCall jelzését stb.


Comments


bottom of page