top of page

Milyen technológiát rejtenek az autógyártók legújabb fényszórói?

A halogén fényszóró a múlt technológiája. Az idejét múlt halogén fényforrások új autók tekintetében ma már csak néhány olcsó kisautóban találhatók meg. Jelenleg a LED-fényszórók azok, amely a kiforrott, ámde még nem az elavult technológiát jelentik. A szakemberek azt képviselik, hogy ezeket a fényforrásokat lehet még továbbfejleszteni. A jelenlegi autók csúcsmodelleiben a LED-es fényszórók a navigációs rendszerrel vannak hálózatba kapcsolva, bevilágítják még a legsötétebb kanyarokat is, sőt akár 600 méterre is lézersugarat bocsátanak ki, úgy, hogy a szembejövő forgalmat nem vakítják el. Ma már nem a technológia a fontos, amit a márkák a fényszórókba beépítenek, hanem a mögötte lévő digitális intelligencia. Ezért a jövőbeni rengeteg fejlesztés ebből az irányból várható. De melyik márka mit kínál? Megnéztük, hogy az autópiac meghatározó szereplői jelenleg milyen fényszórókkal kápráztatnak el bennünket.



Audi, a fényszórók fejlesztésének egyik éllovasa

Az Audi, mint autógyártó különösen aktív a világítástechnika fejlesztésében. 2017-ben mutatta be először az R8-as modellben a lézerfényt. De a közelmúltban bemutatott legújabb Audi A8-ban mátrix technológiájú LED-es fényszórókkal jelentkeztek. De nem csak az első fényszórókat fejleszti a márka, hanem a hátsó lámpákra is nagy hangsúlyt fektetnek. Az új Q5-ös modell digitális OLED hátsó lámpái jelentik ebben a szegmensben az újdonságot, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy saját maguk befolyásolják a fénykialakítást. Középtávon a digitális OLED technológia még nagyobb számú lehetőséggel és felülettel fog rendelkezni, amelyek mindegyike egyedileg vezérelhető és célzottan aktiválható lesz. A személyre szabhatóság mellett a digitális OLED fényforrások a jövőben például tájékoztathatják a többi közlekedőt az olyan helyi veszélyekről, mint a jeges útszakasz vagy a forgalmi dugó kezdete. A jövőbe tekintve az Audi olyan flexibilis digitális OLED technológián dolgozik, amely például vékony üvegre, műanyagra vagy hajlítható fémfóliákra integrálható.


Mivel készül minket elkápráztatni a kényelem úttörője: a Mercedes-Benz

De nem csak az Audi innovatív a világítástechnika területén. Sok más márka is felfedezte azt, hogy a világítástechnika fejlesztésében rengeteg lehetőség rejlik. Egyrészt az autó külső megjelenése sokkal könnyebben megtervezhető. Nincsenek kötöttségek a tervezők számára, amely komoly előnyt jelenthet. A Mercedes nem egymaga fejleszti ezeket az egységeket, hanem technológiai partnerekkel dolgozik olyan fényszórók fejlesztésén, amelyekben a fénymodul HD-projektorrá válik. Az már nem jelent újdonságot, hogy a LED-fényszórókban akár egymillió mikrotükör működik, de az már igen, hogy ezzel a technológiával falra vetítve akár filmek is lejátszhatók. De térjünk vissza a valóság talajára, nem szabad elfelejtenünk, hogy a fényszórók elsősorban biztonságtechnikai eszközök. Ezért a Mercedes HD kivetítője a járműbe telepített kamerákon és navigációs adatokon keresztül kapcsolódik majd a vezetőt segítő rendszerekhez, mert a helyes megvilágítás a balesetmentes vezetés fontos része. De a közeljövőben a Mercedesnél milyen fejlesztések várhatók? Például, ha egy lefagyott hídon csúszóssá válik az útszakasz, röviddel előtte figyelmeztető üzeneteket fog az autó az úttestre vetíteni. Hogyan valósítható meg mindez? A fényszóróban található milliónyi fénypont segítségével 2,5 x 4 cm-es üzenetek jeleníthetők meg 100 méterrel a jármű előtt.

A Volkswagen arra készül, hogy a legkisebb járműveibe is beépítse a LED-fényszórókat

A Volkswagen is alkalmazza a legújabb fényforrásokat, de nem igazán tudta ezeket a középpontba helyezni. Ennek az az oka, hogy a márka jobban odafigyel a költségekre, mint a prémium autógyártók. Talán ennek az a magyarázata, hogy az Audi vagy a BMW által is fejlesztett lézerfény még túl drága technológia ahhoz, hogy a VW modellekbe beépítsék. A Volkswagennek pontosan az az érdeke, hogy a korszerű világítástechnikát a lehető leggyorsabban be tudja építeni az olcsóbb járműosztályokba. A márka számára technológiailag a két legfontosabb modell a Touareg és a legújabb Golf. Mindkettő mátrix technológiás LED-es fényszórókat kapott, amelyek nem zavarják az elöl haladó járműveket, és tökéletesen megvilágítják az utat az autó előtt.

A VW Touareg luxus SUV-ban egy nagy felbontású mátrix LED-es fényszórórendszer került beépítésre, amely oldalanként 19 216 apró fénykibocsátó diódával világítja meg az utat. Ennek köszönhetően például az autópályán képes kizárólag a saját forgalmi sávját megvilágítani, az éjjel látó rendszerrel kombinálva pedig olyanra is képes, hogy rövid ideig külön fénycsóvával világítja meg az út mentén észlelt gyalogosokat, kerékpárosokat, állatokat. Az új LED-es fényszóró távolsági fényének bekapcsolásával a hatótáv körülbelül 100-ról közel 550 méterre nő. Egy olyan SUV-ban, mint a VW Touareg, ezeken a funkciókon túlmenően, még egy statikus és különösen széles terepvilágítás is található, amely biztonságosan megvilágítja az előttünk lévő területet. De a márka a kényelemre is nagy hangsúlyt fektet, hiszen csak a ködlámpát kell külön-külön felkapcsolnunk.


Az Opel Corsa is a legmodernebb fényszóró technológiát alkalmazza

De nem csak a drága, prémium kategóriás járművek profitálnak a világítástechnika legújabb fejlesztéseiből. Még az olyan kis és kompakt autók is, mint a Dacia Sandero vagy az Opel Corsa, LED technológiával rendelkezik. Természetesen csak felár ellenében, de rendelhető ez a technológia. Az Opel Corsa hatodik szériája az egyik első olyan jármű a kisautó szegmensben, amely mátrix LED-es fényszórókat kínál. De ebben a kategóriában hatalmas szerepe van az árnak. Annak érdekében, hogy a márka árpolitikája érvényesüljön, a fényszórókat is ehhez a szegmenshez igazítják. Az Opel Insigniában vagy az Astrában 16 LED dióda működik közre a megfelelő világítás érdekében, a Corsában csak négy dióda látja el ezt a feladatot. A LED-es világítástechnikának van még egy nagy előnye, a hagyományos halogén fényszórókhoz képest ezek a diódák körülbelül 76 százalékkal kevesebbet fogyasztanak. De ha kevesebb benzinre vagy gázolajra van szüksége az autónak, akkor a CO2-kibocsátása is alacsonyabb. Ez pedig konkrétan azt jelenti, hogy az ilyen modern fényszórókkal felszerelt Corsák 0,7 g/km-rel kevesebb CO2-kibocsátással rendelkeznek.


LED-es fényszórókat találunk a Renault autóiban is!

Az új LED Pure Vision technológia széles körben képviselteti magát a Renault autó kategóriáiban. Például az új generációs Clio, Captur és ZOE modellekben. A LED Pure Vision fényszórók a távolsági, a tompított fény és a parkolólámpa funkcióját töltik be, és jellemzőjük, hogy a nappali fényhez hasonló színspektrumot bocsátanak ki. A LED Pure Vision fényforrások hatékonysága 20 százalékkal nagyobb, mint a halogén lámpáké. Ezenkívül lényegesen tartósabbak, mint a hagyományos halogén vagy a xenon fényszórók, amelyek szintén kevesebb energiát igényelnek és kevesebb hőt is termelnek. Az új Espace-ben a LED Matrix Vision fényszórók is helyet kapnak, amelyek automatikusan a forgalmi helyzethez igazítják az út megvilágítását, ezáltal még aktívabb biztonságot garantálnak. Az új Renault Espace az első sorozatgyártású jármű, amely LED Matrix Vision fényszórókat kapott, amelyek elülső kamerával vannak kombinálva, és az állandóan bekapcsolt távolsági fény ellenére is vakításmentes vezetést tesznek lehetővé. Amikor a vezérlőegység szembejövő vagy elöl haladó járműveket észlel, akkor szelektíven csak bizonyos számú LED-et aktivál, hogy a többi közlekedőt ne vakítsa el.


A Lexus adaptív fényszóró rendszere

A márka világítása a jármű tetején elhelyezett kamerát használja az autó előtt haladó és a szembejövők fényének érzékelésére, miközben egyenletesen világítja meg az előttünk lévő utat. Miért olyan hatékony ez a rendszer? Mert a Lexus AHB kamerája arra is reagál, amit nem látunk meg azonnal. Mivel a rendszer optimális pillanatban vált tompított világításra, a Lexus fényszórója nem vakítja el a szembejövőket, miközben a lehető leghosszabb ideig világítja meg az utat. Az útszakasz leghatékonyabb megvilágítása mellett a márka is gondolt a kényelemre. A Lexus fényszóró technológiája nyugodt vezetési körülményeket teremt azáltal, hogy nincs szükség a távolsági és tompított fényszórók közötti folyamatos kapcsolgatásra. De valljuk meg őszintén ez már szinte minden márkánál megtalálható, jelenleg a Lexus ami a fényszóró technológiát jelenti nem nyújt olyat, ami eleve a márkát naggyá tette, mégpedig az innováció.


Amennyiben nem szeretnénk vagy a pénztárcánk nem teszi lehetővé, hogy új autót vegyünk, a használtautónk vásárlásakor nagy gondot kell fordítanunk a megvásárolandó jármű fényszórójára. De miért olyan fontos ez? Mert a modern technológiát rejtő fényforrások cseréje akár többszázezer forintba is kerülhetnek, ha nem figyelünk arra, hogy esetleg már a vásárlás pillanatában sérült a fényszóró. A Reflektorklinika csapata ezért egy új szolgáltatással fog ebben segíteni. A részletekről a következő cikkünkben számolunk be részletesen!


bottom of page