Ha kínai termékről van szó, akkor még mindig a tömegesen gyártott, silányabb minőségű berendezés, eszköz jut az eszünkbe. De a kínai termékek minősége sokat javult az elmúlt évtizedben. Sőt a távol-keleti autógyártás is rengeteget fejlődött és ezáltal számos autóalkatrész fejlesztése a járművilágítás piacát is elérte. Az e-autók népszerűsége miatt különösen a LED-es fényszórók egyre keresettebbek, ennek is köszönhető, hogy a LED fényszórók egyre inkább felváltják a hagyományos fényforrásokat.
Az elmúlt években a kínai autók egyre népszerűbbek Európában
Kontinensünkön az elektromos autók növekvő aránya miatt fokozatosan népszerűbbé váltak a távol-keleti modellek. Az olyan gyártók, mint az MG, a BYD, a Nio, a Chery vagy az Aiways növekvő keresletnek örvendenek. De ne felejtsük el megemlíteni, hogy a Volvo és a Polestar is kínai kézben van! De mitől olyan egyediek ezek a járművek? Az alacsony gyártási költségek miatt a kínai autók általában olcsóbbak, mint az európai vagy japán autók. Emellett a kínai gyártók egyre inkább az elektromobilitásra és a modern technológiákra helyezik a hangsúlyt. Ez vonatkozik például a mesterséges intelligenciára és az autókban az internet egyre elterjedtebb használatára is. Ami a dizájnt illeti, léteznek olyan kínai autómodellek, amelyek nagyban hasonlítanak nyugati társaikra, és vannak olyanok is, amelyek, ami a formavilágot illeti saját útjukat járják, de azért nagymértékben ők sem szakadnak el az aktuális trendektől. Ne feledkezzünk meg pár szót említeni a minőségről és a biztonságról sem. A Kínából származó autók ezen a téren is sokat fejlődtek. Sok modell éppen olyan jól teljesít, mint nyugati versenytársai. A kínai e-autók hatótávolság tekintetében is jól állnak.
A fényszórók globális piacán milyen változások várhatók?
A legtöbb autógyártó elkezdte lecserélni a hagyományos fényszóróit LED-lámpákra. Ennek függvényében azt lehet mondani, hogy az autóipar egésze világítás szempontjából átáll a LED-es fényforrásokra. Ez a tendencia egyre nyilvánvalóbbá válik, és ez nem csak kínai, hanem globális trend. Szakemberek állítása szerint az új személygépkocsik fényszóróinak teljes piacán a LED-es lámpák részaránya tavaly elérte a 60 százalékot, és ez a tendencia növekvő irányt mutat. Miért olyan magas ez a szám? Az elektromos autók 90 százaléka LED-es fényszóróval rendelkezik és az e-autók értékesítési adatai folyamatosan növekednek.
A LED-ek a fényszórókon kívül egyre inkább teret nyernek a járművek belsejében is
Az autógyártók a járművek utasterében a LED-fényforrásokat egyre gyakrabban használják számos más világítástípushoz is, például háttérvilágításként, műszerfalon vagy esetleg a coming home funkció alapjaként. Az autóipar jelentős nemzetközi világítástechnikai gyártói, mint például a Hella, a Koito, a Valeo, a Marelli Automative Lighting és a Stanley különösen profitálnak ebből a trendből. De, ha most azt gondoljuk, hogy ezen a piacon nem fogunk hamarosan kínai gyártóval találkozni, akkor nagyon tévedünk. A kiváló értékesítési lehetőségeknek köszönhetően a kínai LED-es fényforrásokat gyártó vállalatok is egyre nagyobb iramban követelnek teret maguknak. Például a Honglitronic kínai gyártó július elején jelentette be, hogy LED-es fényszóróit és izzóit a jelenleg különösen sikeres elektromos és hibrid járműveket gyártó BYD-nek is szállítja, de ez a gyártó 2021 októbere óta közvetve beszállítója a BMW-nek és a Mercedesnek is. Ezenkívül a Honglitronic cég a Hella, a Magna Steyr számára is szállít mindenféle járművilágítási alkatrészt. Lehet, hogy érdemes megjegyezni ennek a vállalatnak a nevét.
Mit hoz a jövő a kínai fényszóró gyártók számára?
Bár az autóipar egészét súlyosan érintette a koronavírus járvány miatti kemény korlátozás, viszont számos LED-fényszóró gyártó eközben rohamosan fejlődött. Minek köszönhető ez a siker? Mivel a járművilágítás ezen része még mindig a termékfejlesztés fázisában van, ezért folyamatosan jelennek meg újdonságok, ami mindig előre repítik az ágazatot. A mátrix fényszórók, a tükröződésmentes ADB fényforrások növekedési lehetőségeket kínálnak minden gyártó számára. Gondoljunk csak bele, az ADB reflektorok az idén várhatóan mintegy 3,2 százalékos globális piaci részesedést érnek el az autóvilágítás piacán, viszont 2026-ra valószínűleg 13,2 százalékra nőhet ennek az aránya. Ez azért majdnem a jelenlegi számok négyszerese. A jelenlegi tendencia az egyre nagyobb teljesítményű, 12-100 LED-es mátrix fényszórók felé mutat, amelyek egyre inkább egyénileg vezérelhetők, és ezáltal jelentősen javítják a láthatóságot.
Mivel az akkumulátorgyártás nagy része, az e-autók előállításnak jó része Kínában található, ezért egyértelmű, hogy nagyon kedvező kilátások elé néznek az autó világítással foglalkozó cégek is, ezen belül is a kínai gyártók. De ha azt gondoljuk, hogy a kínai vállalatok offenzívája csak a saját földrészükre korlátozódik, akkor nagyot tévedünk. Például az MG Motor már több modellt is értékesít hazánkban, köztük az MG HS-t, EHS plug-in hibridet, az MG5-öt és az új, 2022 szeptemberében piacra dobott MG4 elektromos ferdehátú modellt. 2025-re a kínálat tíz modellre nő, és mindezen modellek modern fényszóró technológiát alkalmaznak az utak tökéletes megvilágítása érdekében.