top of page

Milyen fényszórók világították meg az idei le-mans-i verseny aszfaltját?

A hétvégén rendezték az idei le mans-i 24 órás versenyt, ami a világ legrangosabb és egyben a legkeményebb endurance versenye. A Circuit de La Sarthe versenypálya hatalmas kihívásokat rejtegetett a résztvevők számára. De ahogy tavaly, idén is az 50-es rajtszámmal versenyző Ferrari 499P lett a győztes. Ez a 2023-as autó minimálisan továbbfejlesztett változata. A pilóták sem ugyanazok, mint az előző évben, ezért is nagy szó, hogy a Ferrari újra győzni tudott, sőt, az 51-es rajtszámmal versenyző csapat is felállhatott a dobogó legalsó fokára. A két Ferrari közé a sokáig vezető Toyota GR 010 Hybrid formáció állhatott fel. A verseny lényege, hogy az autók 24 órán keresztül teszik meg ugyanazt a közel 12 kilométer hosszú kört. Hatalmas terhelés ez a technika és a pilóták számára. Mivel ezek az autók éjszaka is versenyeznek, ezért muszáj, hogy rendelkezzenek fényszórókkal. Sőt, a lehető legmodernebb lámpatestek kellenek, hogy beépítésre kerüljenek, mert ezek a versenyautók ugyanúgy, mint a Forma-1-es autók 300 km/óra feletti végsebességgel száguldanak. 





Milyen fényszórókkal rendelkeznek a le mans-i versenyautók? 

A leggyorsabbak ebben a kategóriában az úgynevezett hypercarok, amelyek egyedileg épített versenyautók. A világ legnagyobb autómárkái rendelkeznek csak olyan költségvetéssel, hogy egy ilyen modern technológiát rejtő sportautót tudjanak építeni. Például a Toyota, a Peugeot, a BMW, a Cadillac, a Lamborghini, a Porsche és természetesen a Ferrari. Minket nem az érdekelt elsősorban, hogy milyen motorokkal, hajtáslánccal rendelkeznek, hanem milyen fényszórókat terveztek ezekbe a versenyautókba. Ez azért is fontos, mert például a hypercarok nem haladhatják meg az 1040 kg üres összsúlyt. De eközben az aerodinamikai értékek is szem előtt kell, hogy legyenek, hiszen amelyik autó kevesebbet fogyaszt, az kevesebbszer kell, hogy kiálljon tankolni, amivel sok időt tudnak spórolni a versenyzők. Ezt is számításba veszik az itt versenyző autók tervezői, mikor a fényszórókat megalkotják. 


Miért olyan fontos egy ilyen versenyen a hatékony fényszóró technológia? 

Természetesen ezek a versenyautók is LED-es fényszóró technológiát alkalmaznak. De ha figyeltük a versenyt, akkor láthattuk, hogy a fényszórók beállításai teljesen mások, mint a közúton közlekedő személyautóké. A lámpatestek úgy lettek beállítva, hogy azok az út szélét is elég markánsan bevilágítsák. Teszik ezt annak érdekében, hogy a nagysebességgel érkező hypercarok könnyen tudják előzni az alacsonyabb kategóriában versenyző autókat. Mert ennek a versenynek az is a különlegessége, hogy itt együtt versenyez számos másik géposztály. Mindegyik gyártó, aki hypercart küld a le-mans-i aszfaltra nagy teljesítményű LED-eket használ. De nem minden lámpa egyforma, gyártónként változik a világítás színe és melegsége. A Porsche például a hidegfehérben hisz, mások inkább a melegebb tónusra esküdnek. De ahogy említettük a fényszórók energiaszükséglete is nagyon fontos, hiszen, ha a versenyautóba szerelt fényszórónak kevesebb energiára van szüksége, kevesebb áramot használ. Ez azt jelenti, hogy a konstruktőrök esetleg kisebb generátort használhatnak, és így több erő marad a meghajtásra, vagyis az autó még gyorsabb lesz. De ilyen versenyeken a fénykürt is nagy szerepet kap. De nemcsak a fénykürt, vagy fényszórók kapnak komoly figyelmet, hanem a hátsó lámpák is. Hiszen hatalmas LED-es hátsólámpák vannak az autók hátulján, hogy megfelelően láthatók legyenek. Ennek fényében bemutatunk néhány csapatot, amelyek fényszórói valamiért különlegesek. 


Milyen fényszórókkal szerelte fel a BMW a saját hypercarját? 

A BMW nem is olyan rég tért vissza a le mans-i versenypályára. Sajnos idén nem sikerült meglepetést okozniuk. De látványban azért mégis volt valami különleges a BMW által épített hypercarban. A versenyautó elején ott láthattuk a hatalmas BMW veséket, ráadásul ugyanúgy meg is világították őket, mint az XM vagy a legújabb 7-es esetén. Ezeknél az autóknál a fényszórókat beépítik a kerékdob ívébe, hiszen annak fedettnek kell lennie, és aerodinamikailag ez a legcélszerűbb megoldás. Ennek és a súlykorlátozásnak köszönhetően ezeknek a lámpatesteknek nagyon kisméretűeknek kell lenniük. De ezenkívül a BMW M Hybrid V8 olyan jellegzetes dizájnelemeket is kapott, mint az M visszapillantó tükrök és a hátsó lámpák.


Milyen lámpatestekkel versenyeztek a Ferrari versenyzői? 

A tökéletes vezetési élmény garantálása érdekében mindegyik Ferrari hypercar AFS típusú fényszórókat kapott. Mit takar ez a rövidítés? Ez az Advanced Frontlighting System megnevezést jelenti, amely magyarul fejlett első világítástechnológiát takar. A 499P típusú Ferrarik fényszórói a fénysugarat a kanyar irányának megfelelően irányítják, ezáltal optimalizálják a világítás intenzitását. De a formatervezettségüknek köszönhetően az aerodinamikai célokat is hatékonyan támogatják. A fényszórókat a márka az autó elején vízszintesen helyezte el, amely karakteressé varázsolja a versenyautó orrát. Ezt a kialakítást már láthattuk, mégpedig először a Ferrari Daytona SP3-én mutatta be a márka.


A Peugeot 9X8 Hypercar olyan fényszórókat kapott, amelynek köszönhetően még sötétben is könnyen felismerhető a versenyautójuk

A márka számára a már a személygépkocsikon korábban bevezetett karmos megjelenés volt a kézenfekvő választás. De a Peugeot a 9X8 Hypercar hátsó részére is ilyen lámpákat tett. Ezen hátsólámpák beépítése már nem volt olyan könnyű, mint a fényszóróké. A három fénycsíkot, amely a karmokat szimbolizálja különálló alkatrészekbe kellett integrálni, amely megnehezítette a tervezők dolgát. De ebből is megpróbáltak előnyt kovácsolni, mivel a három karom között légcsatornák kerültek kialakításra, hogy ezzel is növeljék a hypercar leszorító erejét. 


A Toyota GAZOO Racing az idei évre teljesen átszabta a tavalyi fényszórókat

Mivel a Toyota a tavalyi autó teljesítményével meg volt elégedve, ezért az apróbb részletek továbbfejlesztésével foglalkozott. Ennek eredményeként a 2024-es GR010 Hybrid karosszériája alapvetően megegyezik a 2023-as változattal. Változtatásokat például a fényszórókon eszközöltek. Miért volt erre szükség? A pilóták visszajelzései miatt. Miszerint a fényszóró nem bocsátott ki elég fényt, ezért az idei évre megváltoztatták a lámpatest konstrukcióját. Ez szélesebb fénymezőt eredményezett, amely javította a láthatóságot is. Meg is lett az eredménye a változtatásnak, hiszen nem sokkal maradtak le a győztes csapattól. 


bottom of page