top of page

Miért voltak olyan közkedveltek a 60-as években a fényszóró takaróbúrák?

Miért voltak olyan közkedveltek a 60-as években a fényszóró takaróbúrák?

A járművekben a fényszórók biztonsági berendezésnek számítanak, ezért felszerelésük hatósági engedélyhez kötött. Ezeket az előírásokat Európában az ECE-, Amerikában az ACE-szabvány szabályozza. Régebben egy fényszóró búrának több feladata is volt. Melyek voltak ezek? Kialakításukkal, optikai elemként aktívan részt vettek a fényvisszaverő felületről rájuk eső fény irányításában. Sőt, volt időszak mikor a búra elé, egy extra takaró búra került. Napjainkban viszont a modern fényszóróknak csak egy feladatuk van, mégpedig a fényvisszaverő felület külső behatásokkal szembeni védelme.



Miért volt olyan fontos a fényszóró takaróbúra alkalmazása?

A fényszóró lámpatestek fejlődésének elsődleges célja a jobb hatásfokú, magasabb láthatóságot biztosító rendszerek megalkotása volt. A fejlesztések hátterének kapcsán mindig is volt még egy igen nagy súllyal bíró szempont, ez pedig a dizájn. Ez a részlet nem csak a stílusjegyek és a külsőségek miatt volt fontos, hanem például a jármű aerodinamikai szempontból történő optimalizálása miatt is. Természetesen ez a tényező inkább csak a 80-as évektől volt fontos. Előtte főleg Amerikában az aerodinamikával és az azzal összefüggő fogyasztással nemigen foglalkoztak sem a tervezők, sem pedig a vásárlók.


Miért nem terjedt el az Egyesült Államokban is a takaróbúra használata?

Az amerikai gépjárművekre vonatkozó több évtizedes szigorú szabályozások miatt a különböző fényszóró kialakításokat érdemes az európaitól külön is megvizsgálni, hiszen a szabványok szerinti kialakítások miatt a teljesítmény, a fogyasztás, az áramvonalas dizájn irányába ható pozitív fejlesztésekre nem igazán volt mód. Ezért a nyolcvanas évek közepéig az amerikai piacon tapasztalt minimális fejlesztések mozgatórugója egyértelműen csak és kizárólag a dizájn volt. De ez sem abba az irányba mutatott, amelybe az európai szabvány szerinti fejlesztések haladtak.

Azt már teljesen természetesnek vesszük, hogy az USA-ban a rendelkező szabvány 1984-ig tiltotta az aerodinamikai szempontból egyébként előnyös áramvonalas extra burák alkalmazását, és a fényforrások cserélhetőségét megengedő konstrukciós kialakításokat. A szabályok módosítását követően az amerikai fényszórók kialakítása is egyre inkább követte az európai biztonsági normákat és a szabadabb formai szempontokat.

1984-ig az USA-ban szinte minden tiltva volt, ami a modern és innovatív fényszórókkal volt kapcsolatos. Az amerikai előírás működés közben nem engedélyezett semmilyen dekoratív célú vagy, védelmet szolgáló extra burát esetleg takaró elemet. De itt érdemes megállni egy pillanatra, hiszen az előző mondatban a működés közben szóösszetételen van a hangsúly. Hiszen, ha nem voltak bekapcsolva a fényszórók, akkor nyugodtan el lehetett őket takarni. Természetesen az amerikai modellek tervezői ezt az úgynevezett kiskaput ki is használták, így született meg a Dodge Charger klasszikus takart fényszórója is.

De mi volt a helyzet azokkal a márkákkal, akik Európában gyártottak autókat?

Az európai gyártóknak az amerikai piacra szánt modellek fényszóróit a megfelelőség érdekében át kellett alakítaniuk, és sajtolt burás lámpatestekkel kellett azokat ellátni. Azt mondanunk sem kell, hogy az ilyen átalakításoknak köszönhetően elvesztek az aerodinamikai előnyök is.


A takaróbúra Európában való elterjedésének okai

Európában hivatalos ECE-szabvány nem írt elő alakkorlátozó szabványt. Ezért a mérnökök az öreg kontinensen szabadon tervezhettek tetszőleges méretű és alakú fényszórókat. A fényszóróknál hosszú évtizedekig egyeduralkodó kerek formát az indokolta, hogy a parabolikus tükör felületet ehhez a formához lehetett legegyszerűbben és legolcsóbban gyártani. Na jó, de a tervezők számára az is fontos volt, hogy időről-időre egy új formával keltsék fel az autó rajongó közönség figyelmét. A kissé egyhangú kerek lámpákat egy újfajta megoldás segítségével igyekeztek változatosabbá tenni. Több gyártó a hagyományos kerek formájú fényszórói elé egy második takaró burát helyezett el, amelynek alakja követte a jármű karosszériájának vonalvezetését. Így már semmi akadálya nem volt annak, hogy szárnyaljon fantáziájuk. Biztosan mindenki emlékszik a Jaguar XK-E modellre. Micsoda megoldás, hogy a fényszórót egy plusz búra mögé rejtették el, teljes mértékben bevált a tervezők elképzelése. Ez az áramvonalas megoldás nem csak látványos volt, hanem még aerodinamikai szempontból is előnyösnek bizonyult. Elsőként a Jaguar 1951-es C-Type modelljében volt ez a kialakítás megfigyelhető. De ezt az elvet követte például az 1967-es Citroën DS fényszóró tervezője is.


bottom of page