top of page

Miért érdemes kanyarfény technológiával felszerelt autót vásárolni?

A járművekbe beépített fényszórók fejlődésével új technológiák jelentek meg, amelyek számunkra az utak jobb megvilágítását és ezáltal nagyobb biztonságot tesznek lehetővé. Mit jelent ez konkrétan? Az elmúlt években a fényszórók tükör optikájának köszönhetően a fényintenzitás jelentősen megnövekedett. Ez egyenes útszakaszon nagyban segítette a balesetmentes közlekedést, de egy kérdést még mindig nyitva hagyott, mégpedig a kanyarnak a belátását. A kanyarfény kiszélesíti kanyarodáskor a látóteret, így sötétben hamarabb és jobban látható az úton vagy a mellette található akadályok.


A kanyarfényt a járművek fényszórói állítják elő, szűk kanyarokban, kereszteződésekben további világítás bekapcsolásával, amely a tompított fényt hivatott kiegészíteni. A kanyarfényt alapjában véve az irányjelző működtetése vagy a sebesség paraméterei aktiválják. Megkülönböztetünk dinamikus és statikus kanyarkövető fényszórókat.



A statikus kanyarfény

Amikor az indexet használjuk, vagy amikor szűk kanyarokba hajtunk be automatikusan működésbe lép a statikus kanyarfény. Ekkor egy vezérlőegység kiértékeli a sebesség, a kormányszög és az irányjelző paramétereit. Ez a funkció a jármű egy meghatározott sebességtartományában (30 km/h) aktiválódik, és a kanyarokban a megvilágított úttestet jelentősen, körülbelül 30-40 fokban megnövelve jobb látási viszonyokat eredményez. Ezt a plusz fénykévét egy további izzó biztosítja.


Dinamikus kanyarkövető fényszóró

Az egyik első fényalapú segédrendszer a dinamikus kanyarfény volt, amelyet 2003-ban vezettek be. Ennél a rendszernél a fényszórók lámpái a kormányzási szögtől függően fordulnak el. Ez kanyarodáskor majdnem megduplázza a látómezőt. A dinamikus kanyarfény a kanyar sugarától függően a tompított fényszóró elfordításával valósul meg. Az úgynevezett vetítőfényszóró a függőleges tengely körül egy forgatható keretbe van beépítve. A +/- 15 fokos elfordulási szöget 200 méter körüli ívsugárhoz tervezték. Míg egy 190 méteres sugarú kanyarban a tompított fénnyel megvilágított terület általában 30 méter körül van, addig az új fényszórótechnológiának köszönhetően ez további 25 méterrel bővül.


Adaptív első lámparendszer

A dinamikus kanyarfény továbbfejlesztése a 2006-ban bemutatott Adaptive Frontlighting System (AFS). Ez a rendszer a kormányszög mellett a sebességet is az út megvilágításának paramétereként használja. Ezek a belső járműadatok a különböző fényeloszlások generálására használhatók, például városi, vidéki utakra, vagy autópályára. Mivel napjainkban sokat közlekedünk autópályán ezért fontos, hogy az adaptív kanyarkövető rendszer autópálya üzemmód esetén speciális fénykévét hoz létre, amely jobb látási viszonyokat biztosít akár 120 méteres távolságra anélkül, hogy a szembejövőket elvakítaná. A rendszer 115 km/h feletti sebességnél automatikusan aktiválódik.


A legújabb adaptív kanyarkövető rendszer (aHDG) fejlesztése egy lépéssel tovább megy. A fényeloszlás generálásához már a jármű környezetéből származó adatokat is felhasználja. Egy kamera érzékeli a szembejövő és az előttünk haladó járműveket, és egy léptetőmotor segítségével néhány ezredmásodperc alatt a lámpát a kívánt helyzetbe állítja.


A kanyarkövető rendszer hibái

Sokunkban felmerül a kérdés, hogy hogyan vesszük észre, hogy a kanyarfény nem működik hibátlanul. Például, ha a dinamikus kanyarfény nem világítja meg az íveket vagy nem világít a statikus kanyarfény kanyarodáskor. Amennyiben valamilyen meghibásodás lép fel, a gépkocsink műszerfalán egy figyelmeztető lámpa fog világítani.


A kanyarfény jelentősen növeli a közlekedésbiztonságot

Ennek a rendszernek köszönhetően a kanyarokban a látómező csaknem megkétszereződik, és így az út lehető legjobb megvilágítása válik lehetővé. Ennek eredményeként gyorsabban felismerjük a kanyarokat, azok ívét jobban meg tudjuk határozni, és ennek megfelelően tudjuk alakítani vezetési stílusunkat. Ennek köszönhetően már jóval korábban érzékelhetjük a gyalogosokat és egyéb veszélyforrásokat.


Hogyan támogatja a kanyarfény a környezetvédelmet

A dinamikus kanyarkövető fényszóró LED technológiát használ, a statikus kanyarfény pedig többnyire Xenon technológiát. Mivel a LED-es fényszórók szinte kopás- és karbantartás mentesek, és általában rendkívül hosszú élettartamúak, így nagyon környezetbarátnak tekinthetők.


Comments


bottom of page