top of page

Megvilágított márkajelzések

Nem is olyan rég az autóknak volt kettő fényszórójuk, kettő index- és kettő hátsó lámpájuk. Természetesen anno ezek a lámpatestek halogén fényszóró technológiát rejtettek. Ezek az alkatrészek nem az autó megjelenésének növelését szolgálták, hanem azt, hogy képességeikhez képest a lehető legjobban megvilágítsák előttünk az úttestet és annak környezetét. Valljuk meg őszintén a 30 évnél idősebb autók fényszórói gyenge menetfényt biztosítottak. Mivel a fényszórók az egyik legfontosabb menetbiztonsági alkatrészei voltak, vannak, lesznek járművünknek, ezért az autógyártók rohamtempóban fejlesztették a lámpatesteket. Ezért ma már a fényszórók nemcsak a megvilágításért felelnek, hanem az autó megjelenésért is. Ennek fényében az elmúlt 20 évben a lámpák hatalmas fejlődésen mentek keresztül. Nem is olyan rég az autógyártók még xenonos fényszórókkal szerelték fel autóinkat, ma már pedig a legfejlettebb technológia a lézerfényes adaptív LED-es fényszóró. A mátrixos LED-es lámpatestnek köszönhetően ma már ködlámpára sincs szükség. Ez a fejlődés annak is köszönhető, hogy a szabályozások is követték a technikai fejlődést. Nem úgy, mint régen, amikor évtizedeken keresztül nem változtak az ide vonatkozó szabályozások, és ez főleg az Amerikai Egyesült Államokra volt érvényes. 



Mindig ügyeljünk a fényszórók tisztaságára! 

A járművek lámpái eltérő célokat szolgálnak. A különböző lámpatestek, izzók, más és más feladatot látnak el. Vannak, amelyek a látást és vannak, amelyek a láthatóságot biztosítják. Például ma már az autó orrán elhelyezett márkajelzést is meg lehet világítani, sőt a fényszórókat egy fénycsíkkal is össze lehet kötni. Ezek az innovatív megoldások mindkettő célt szolgálják. Nézzük is milyen megvilágítást találunk autóinkon: a nappali menetfényt, a tompított fényszórót, a távolsági fényt, a vészjelzést biztosító izzót, a tolató lámpát, az első és hátsó ködlámpát, valamint az index és féklámpákat. De ne feledjük, hogy az autón található fényforrások csak annyit világítanak, amennyi fényt a búrák átengednek. Ezért mindig gondoskodjunk arról, hogy a lámpák mindig tiszták és karcmentes legyenek. De nemcsak ebben az esetben lehet az, hogy a halogén lámpák nem biztosítanak kellő fényt vagy megvilágítást. Mégpedig akkor, ha a reflektor bemattult. Sokat azt gondolják, hogy ezt különböző alternatív eszközökkel javítani tudják. Pedig megfelelő megoldást csak a foncsorozás jelent. A króm sprayvel csak rosszat teszünk, hiszen azzal csak költségesebbé válik a javítás. Szóval, ha ilyen problémával szembesülünk akkor azonnal forduljunk a ReflektorKlinika szakműhelyéhez. 


A megvilágított márkajelzés lesz a következő évek slágere, ami a láthatóságot illeti? 

Nagyon sok autógyártó már alapfelszerelésként kínálja a kilincs megvilágítását, vagy pedig az ajtók aljába épített különböző hologramok kivetítését. Ezek csak akkor kapcsolódnak be, ha az autónk már áll. De az elmúlt hónapokban egy új fényforrás térnyerésének lehetünk szemtanúi. A szabályok változását követően a világító márkalogók már haladás közben is engedélyezettek. Azonban csak szűk keretek között lehetséges ennek a fényforrásnak a használata. A VW Touareg volt az első modell, ahol mindez először megjelent. Várhatóan hamarosan más gyártók is követik majd a VW-t. Az ENSZ gépjármű előírások érvényes változata. Az ENSZ EGB R148 és R48 szabályai szerint a megvilágított márkajelzések helyzetjelző lámpáknak minősülnek. A szabály gépkocsinként legfeljebb két megvilágított logót engedélyez, egyet elöl, a másikat pedig hátul. A szabályozás azt is tartalmazza, hogy a legközelebbi megvilágított felület távolsága nem lehet kevesebb 7,5 centiméternél. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a világító márkajelzéseket fénycsíkokba kell integrálni, mint amilyenek ma már sok jármű elején megtalálunk. De a méretre is van korlátozás, tehát nem lehet hatalmas logókat megvilágítani, mert aztán a személyautók is úgy fognak kinézni, mint a kamionok. Sőt, csak szimmetrikus emblémákat szabad megvilágítani. Betűk vagy aszimmetrikus szimbólumok nem megengedettek.


Nem biztos, hogy az utólag beépített LED-es fénycsíkok és a márkajelzés megvilágítása kifizetődő lesz

Miért, teszik fel a kérdést sokan? Egyrészt csak olyan alkatrésszel egészíthetjük ki autónk láthatóságát, amely rendelkezik forgalomba hozatali engedéllyel. Ha ilyen nincs a kezünkben, mert nem voltunk elég körültekintőek, akkor akár még az is előfordulhat, hogy a rend gondos őrei leszedik a rendszámot az autónkról. De van itt egy másik gond is. A gyárilag beépített fényszórók, lámpatestek működéséről mindig kapunk a műszerfalon tájékoztatást, vagyis arról, ha valami probléma merült fel. Mindennek megvan a maga szimbóluma, amely információt ad az autó lámpájáról. Az általunk beszerelt LED-szalagoknak, fénycsíkoknak viszont nincs. Tehát csak akkor jut tudomásunkra, hogy valami nincs rendben, ha kiszállunk az autóból és meggyőződünk róla, ami valljuk meg őszintén elég macerás, vagy ha a szembejövők villognak, hogy esetleg túl nagy fényt bocsát ki a LED-es fénycsík, ami viszont veszélyezteti a közlekedés biztonságát. 


bottom of page