top of page

Karamboloztam, megsérült a fényszóró is, mi ilyenkor a teendő?

Az Országgyűlés Hivatala szerint 2021-ben már 5,4 millió jármű közlekedett hazánk útjain, ennek az adatnak a 73 százaléka személygépkocsi. Ezért sajnos a közúti közlekedési balesetek napjaink részévé váltak. Az ütközések túlnyomórészt a gyorshajtásnak, a figyelmetlenségnek köszönhetők, de gyakoriak a nem megfelelő vagy elégtelen világítás miatti karambolok is. Amennyiben az összeütközés során sérül a gépkocsi lámpája, amelynek feladata az út megvilágítása, akkor azzal nem vehetünk részt többet a közlekedésben.



Amit a fényszórókról tudni érdemes

A fényszórók több részből állnak. A központi elem, amely egy vagy több fényforrást tartalmaz, amelyeket a köznyelv, izzónak vagy villanykörtének is nevez. A fényszórók halogén, xenon vagy LED fényforrással működnek. A tényleges megvilágítás egy reflektorba van ágyazva, hogy növelje a fény sugárzó felületét. Az átlátszó műanyag ház védi az elektronikát, tartó elemként szolgál és hatékonyan irányítja a fényt. A modern autókban általában már nincs szükség külön lencsére. A fényszóró hátulján sok csatlakozót találunk, amely összeköti az autó elektronikai rendszerét a fényszóróval.


Ez az elektronikai rendszer szabályozza a feszültséget és gondoskodik arról, hogy a fényszórónk optimálisan világítson. A xenon fényszóró például olyan magas feszültséget igényel, amely jóval meghaladja az akkumulátor feszültségét. A fényszórónak legalább egy tompított, távolsági és nappali menetfénye van. A modern autók lámpáival kapcsolatban találkozhatunk még kanyarfénnyel, adaptív távolsági fényszóróval is, valamint egy vezérlőegység biztosítja az automatikus fényszóró tartomány beállítását. De ez az egység más világítási funkciók vezérléséért is felelős. Kiviteltől függően különböző a megvilágításért felelős alkatrészek is helyet kapnak a fényszóróházon belül.


A fényszóró megrepedt, hogyan tudjuk azonosítani a hibát?

Ha a fényszóró hibás, a lámpa teljesen kialszik. De mi a helyzet akkor, ha a fényszóró a baleset során, csak kis mértékben sérült. A nem megfelelően működő fényszórók azonban túl alacsony fényintenzitással működnek, ami szintén balesetveszélyes lehet, tehát ebben az esetben is csak a javítás vagy pedig a csere jöhet szóba. Amennyiben jól szemügyre vesszük a fényszórót és a meghibásodása azonnal észrevehető, akkor már nem is kell megvárnunk azt míg beülünk a volán mögé és a fedélzeti számítógép hibaüzenetet jelez ki. Eben az esetben a hibás fényszórók okai sokfélék lehetnek:


  • A lámpák károsodása állandó feszültségingadozásokhoz vezet

  • A vezérlőegység vagy a fényszóró bármely alkatrészének sérülése, ez csak xenon és LED fényszórók esetén lép fel

  • Törött, repedt a fényszóró, ezáltal a behatoló nedvesség további sérüléseket okoz

  • A reflektor vagy egy régebbi típus esetén a lencse sérült


A fényszórók cseréje, mire ügyeljünk?

Amennyiben van rá mód és lehetőség, hogy a lámpát megjavítsuk és mindezt nem márkaszervízben szeretnénk elvégeztetni, előfordul, hogy a szakszervíz nem a közelünkben található. Postáznunk kell a sérült, karambolos fényszórót. Ebben az esetben egy dolog fontos, hogy a fényszóróról minden foglalatot, gumi vagy műanyagalkatrészt eltávolítsunk. Ha ezzel megvagyunk, már csak a helyes csomagolás van hátra. Ügyeljünk arra, hogy ne túl nagy vagy zsúfolt kartonba csomagoljuk a lámpáinkat. A megfelelő kitöltő anyag is fontos. Rongy, ruha vagy szemét nem kitöltő anyag. Ezzel csak magunknak okozunk plusz kiadást, hiszen a futárszolgálatok nem feltétlen arról híresek, hogy a csomagokkal úgy bánnak, mint a hímes tojással. Akár csere, akár javítás céljából szereljük ki az autó lámpáját, szánjunk rá időt, ne kapkodjunk. Mert sok modern autóban sokszor több alkatrészt is szét kell szerelnünk ahhoz, hogy egyáltalán elérjük a fényszórót. De mi a menete a fényszóró kiszerelésének?


  • Szereljünk ki minden alkatrészt, amíg könnyen el nem érjük a fényszórót

  • Csavarjuk ki a fényszóró rögzítő csavarokat

  • Húzzuk ki a kábeleket, ezzel az áramellátás megszakítását érjük el

  • Vegyük ki óvatosan a sérült fényszórót, és vagy küldjük el javításra vagy helyezzük be az új fényszórót

  • Csatlakoztassuk a kábeleket, és rögzítsük a fényszórót a megfelelő csavarokkal

  • Ne felejtsük el tesztelni, hogy a fényszóró tökéletesen működik

  • Szereljük vissza a korábban eltávolított alkatrészeket

  • Végezetül állítsuk be a fényszórók magasságát. Ezzel elkerülhetjük, hogy elvakítsuk a szembejövő forgalomban közlekedő autósokat.

Fényszórócsere és javítás esetén milyen költségekkel kell számolnunk?

A beszerzési költségek az autónk típusa mellett elsősorban a fényszóró fajtájától függ. A halogén fényszórók ma már kedvező beszerzési árral rendelkeznek, áruk 30.000 és 100.000 Forint körül mozog. A xenonos fényszórók már jóval drágábbak, 200.000 és 600.000 Forint körüli árcédulával fogunk találkozni. A modern autókban található új LED-es fényszórók akár 800.000-1.000.000 Forintba is kerülhetnek. Amennyiben szakszervízben, márkaszervízben végeztetjük el a cserét, ezen kívül körülbelül még fél-két óra munkaidővel is számolnunk kell. Ezért mindenképp érdemes, ha műszakilag lehetséges, a fényszóró javítása. Mivel ezen művelet nagyon összetett és sokrétű hiba lehetőség merülhet fel, itt még körülbelüli árat sem lehet mondani. Egy biztos, a Reflektorklinika szakemberei minden esetben személyre szóló egyedi árajánlatot készítenek és a javításra 2 év garanciát vállalnak.


Kommentare


bottom of page