top of page

Hogyan nyerték vissza a BMW E39-es M5 fényszórói eredeti fényüket?

Akik imádják a sportautókat azok számára az M5 egy fogalom. Az E39-es generációhoz tartozó BMW M5 pedig már anno egy "élő" legenda volt. Amennyiben most szeretnénk egy kevés kilométerrel rendelkező, jó állapotban lévő E39-es M5-öt vásárolni, akkor a 100.000 eurós árcédulán sem kell meglepődnünk. Ez az utcai sportautó időtlen dizájnnal, ötliteres, szívó V8-as motorral, hatfokozatú kézi sebességváltóval rendelkezik. Ráadásul ezért nem egy apró utastérbe kell bepréselni magunkat, nem dübörög a motor a fülünk mögött, és a futómű sem olyan feszes, hogy már a kisebb útegyenetlenségek is kiszedik a tömést a fogunkból. Az M5 egy kényelmes, rengeteg hellyel rendelkező négyajtós sportlimuzin. Összesen 20 482 sportszedán készült az E39-es M5-ből, mert ebből a modellből nem készült kombi változat. 





Miért olyan közkedvelt az E39-es M5-ös BMW? 

Mert amit akkor érzünk amikor rálépünk a gázpedálra, az a tiszta és hamisítatlan motorerő. Nincs turbó, és nincs kompresszor sem, csak egy nagy fordulatszámú V8-as szívómotor van, amelyben 400 lóerő szunnyad. Brutális őserő, amit akkor szabadítunk az aszfaltra, ha úgy istenesen rálépünk a gázpedálra. De emellett kényelmesen el tudjuk vinni a gyerekeket az iskolába, aztán ha üzleti útra indulunk, mire kettőt pislogunk, akkor már ott is vagyunk. Mivel az M5-ös BMW mindig is az 5-ös modellsorozat csúcsváltozatait jelentették, ezért mindenből a legjobbat építette be a gyártó. Így volt ez a fényszórókkal is. Mikor az E39-es változatot 1998-ban bemutatták, akkor még a xenonos világítástechnika volt az, ami manapság az adaptív LED-es fényszórótechnológia. 


Mikortól vált az M5 a középkategóriás BMW-ék csúcsmodelljévé?

Az első M5-öt a márka 1985-ben mutatta be. Mégpedig az E28-as BMW vált egy egyszerű szedánból nagy teljesítményű sportautóvá. Addig az 535i volt a bajorok legerősebb, legsportosabb modellje. A BMW-nek az volt a célja, hogy a nagy teljesítmény a visszafogott, sportos eleganciával párosítsa. Az M-es bömösöknek nem voltak nagy légterelői, nem akartak mindenáron azzal hivalkodni, hogy milyen bivalyerős motort is kaptak. Sportfutómű, hatalmas féktárcsák, és legelőször 3,5 literes soros, hathengeres, 286 lóerős motor volt az autó orrában. Mindezt csak egy szolid M-es embléma hirdette az autó hűtőrácsán. A hatalmas sikert tettek követték, és 1988-ban a márka bemutatta a következő M5-öt, mégpedig az E34-et. Ez a sportautó már 340 lóerővel rendelkezett. Majd ezt követte 1998-ban az E39-es M5-ös. Na itt már a BMW nem óvatoskodott. Elővették az 540i V8-asát, és ahelyett, hogy mindenféle turbót, vagy kompresszort aggattak volna a motorra, egy teljesen új erőforrást építettek. Az alumínium blokk, a főtengely és még sorolhatnánk azt a rengeteg részletet, amit teljesen újra gondoltak a fejlesztők. Az eredmény? 4,9 literes lökettérfogat, 32 változó vezérlésű szelep, nyolc elektronikusan vezérelt egyedi fojtószelep és elektronikus vezérlésű EDR, amely két különböző gázpedál karakterisztikát biztosított, a nyomaték 500 Nm-re nőtt, a teljesítmény pedig 400 lóerőre emelkedett. Ezzel a száz kilométeres sebességre való sprintet az E39-es M5 5,3 másodperc alatt tette meg. Ez a 2000-es évek elején nagyon jó értéknek számított.  


Az E39-es M5-ös BMW is megkapta az angyalszemeket? 

Az M-es embléma mellett a BMW másik meghatározó dizájneleme a kettő kör alakú menetfény lett, vagyis az angyalszemek. Ezt fényszóró kialakítást a BMW használta először. Mégpedig az E39-es faceliften jelentek meg először az angyalszemek. Mikor ezt a márka bemutatta a fényszórók hajlított száloptikás halogén izzót rejtettek magukban. Jól nézett ki, az tény. Egyedi külsőt kölcsönzött a bömösöknek, de kezdetekben még nem nyújtott megfelelő fényerőt. Ezért a BMW 2004-ben egy újabb fejlesztéssel érkezett, amely CCFL technológiát rejtett, ez hideg katód fénycsővet jelentett, amelyet 2010-ben a LED-es fényszórótechnológia váltott fel. 


A végeredmény mindig ugyanaz: az E39-es BMW is visszanyerte eredeti fényét! 

Egyik ügyfelünk azzal keresett meg minket, hogy imádott BMW-jének fényszórói katasztrofális állapotban vannak. A lámpatestek mechanikus magasságállítása javításra szorul, a xenon reflektorját foncsorozni, a vetítőlencséket polírozni, valamint a búrákat cserélni kell. Kicsit el is volt keseredve, mert a márkaszervizek vagy nem vállalták a javítást, vagy gyári fényszóró cseréjét javasolták, ami szintén nagyon drága lett volna. A ReflektorKlinika egyik volt ügyfele javasolta neki, hogy keressen meg minket, mert ő is nagyon megvolt elégedve a végeredménnyel. Az ügyfél megkapta az ajánlatot, amit rögtön el is fogadott. Ezután gondosan becsomagolva elküldte számunkra a fényszórókat, amelyeket roncsolásmentesen szétszereltünk. Azonnal láttuk, hogy a vetítő lencse polírozásra szorul, ezt szakszerűen elvégeztük. Ezt követte a mechanikus magasságállítás javítása. Mivel ennek az E39-esnek a fényszórója két különböző fényszóróval rendelkezett, egy xenon és egy halogén reflektorral, ezért ezek foncsorozásával folytattuk a felújítást, mivel mindkettő bemattult. Ezt a munkafolyamatot a szemcseszórással kezdtük, amelynek köszönhetően fémtiszta felületet kaptunk. Ezután következett a foszfátozás, amelyet a korrózió elkerülése érdekében kellett elvégeznünk, majd a porfestés, aztán a lakkozás következett. A fényszóró felújítás ezen szakaszában a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás következett. Ez az eljárás a www.reflektorklinika.hu-nál fémgőzöléssel, a legmodernebb PVD eljárással készül. Mivel az autó búráját cserélni kellett, ezért elvégeztük azt is. Miután végeztünk az ügyfél nagyon boldog volt, hogy újra használhatja kedvenc autóját. Elmondta, hogy érzelmileg kötődik az autóhoz, mert korábban édesapjáé volt. 


bottom of page