Sokan azt mondják, akik autókkal foglalkoznak, és számos BMW-ét vezettek már, hogy az E39-es bömös talán a legjobb autó, amit a márka valaha épített. Talán ezt támasztja alá az is, hogy 25 évvel a modell bemutatása után még mindig számos E39-es közlekedik útjainkon. Az E39-es BMW az 5-ös sorozat negyedik szériája volt, amelyet 1995 decemberében mutatott be a márka. 1997 márciusában a Touring néven ismert kombi, 1998 őszén pedig az M5-ös sportmodell következett, amelyet egy 4,9 literes DOHC V8-as motor hajtott. Ez a középkategóriás modell hatalmas siker volt a 2000-es évek környékén, amelyet a számok is mutatnak. Az E39-ből összesen több mint 1,48 millió kelt el, ebből körülbelül 266 000 volt a kombi változat. Milyen érdekes, hogy a VW Passat esetén ez pont fordítva van. Abból a modellből inkább a kombi az, ami az eladási lista élén állt. 2000-ben az E39-es kapott egy minimális ráncfelvarrást, ami enyhe külső és belső változásokat eredményezett. A szedánt 2003 közepéig gyártotta a vállalat, a Touring 2004 elején gördült le utoljára a gyártószalagról. Az E39-et az 5-ös sorozat következő szériája az E60/E61 váltotta fel.
Az angyalszemeken kívül miért volt még olyan népszerű az E39-es BMW?
A BMW egyik meghatározó dizájneleme lett a kettő kör alakú menetfény, amelyet angolul "angel eyes"-ként emleget mindenki, ami magyarul angyalszemet jelent. Ezt a megoldást a BMW használta először, mégpedig az E39-es facelift esetén. Anno ez a fényforrás egy hajlított száloptikás halogén izzót rejtett magában. De akkor még nem nyújtott megfelelő fényerőt. Ezért a márka 2004-ben egy újabb fejlesztéssel jelentkezett, amely CCFL technológiára épült, ez hideg katód fénycsővet jelentett, amelyet 2010 után már a LED-es technológia váltott fel. Az angyalszemek olyan népszerűek lettek, hogy számos tuning cég kínált ilyen típusú fényforrásokat. Ráadásul más márkákhoz is kaphatók voltak az ilyen típusú nappali menetfények. De ezenkívül az E39-es motorjai is nagy népszerűségnek örvendtek. A 2000-ben megjelent 520d-n kívül csak hathengeres és nyolchengeres motorok szerepeltek a kínálatban. A dízelek, különösen a későbbi, közös nyomócsöves befecskendezéses változatok erősek és gazdaságosak voltak. A benzinesek közül az 523i vagy az 528i volt a legnépszerűbb. Ráadásul ez volt az első 5-ös sorozat, amelynek gyártása során alumíniumot használt a márka, valamint ez volt az első 5-ös BMW, amely nem volt elérhető összkerékhajtással.
Milyen hibákkal rendelkezett az E39-es BMW?
Amellett, hogy ez a modell nagy népszerűségnek örvendett, nem volt azért hiba nélküli. Sok esetben találkozni olyan E39-esekkel, amelyek rozsdásodó küszöbbel rendelkeztek. De volt ennél egy komolyabb probléma is. Mégpedig az, hogy az automata sebességváltó olajának cseréje nem szerepelt a gyártó karbantartási ütemtervében, mert azt hirdették, hogy a betöltött váltóolaj az autó élete-végéig kitart majd. Ezzel szemben a sebességváltók olaját 60-80 000 km-es futásteljesítmény után le kellett volna cserélni. Sajnos ezt sokan nem tették meg és ez a sebességváltó meghibásodásához vezetett. De sajnos a fényszórókkal is voltak rendszer szintű meghibásodások, mégpedig az, hogy a lámpatestek időnként bepárásodtak. Ezenfelül gyakran találkozunk olyan facelift előtti E39-essel amelynek homályos, karcos lett a fényszóróbúrája. Természetesen, ha ilyen problémával küzdünk, akkor érdemes felkeresnünk a ReflektorKlinika szakműhelyét, ahol mindezt gyorsan és szakszerűen orvosolják.
Hogyan nyerték vissza az E39-es BMW fényszórói eredeti fényüket?
Mivel az E39-es már több mint 25 éve gurult le először a gyártószalagról, ezért több esetben előfordul, hogy a reflektorok bemattulnak. Ezzel a problémával keresett meg az egyik ügyfelünk. Miután elfogadta árajánlatunkat, elküldte számunkra a fényszórókat, amelyeket roncsolásmentesen szétszereltünk. Ehhez meg kellett lazítanunk 7 rögzítőkapcsot, hogy az átlátszó búrát leválasszuk a fényszóróházról. Kollégáink ebben az esetben nagy óvatossággal kell, hogy eljárjanak, hiszen ezek a rögzítőkapcsok nagyon könnyen törnek! Mivel kellő tapasztalattal és rutinnal bírnak a ReflektorKlinika munkatársai ezért természetesen mindezt problémamentesen megoldották. Mivel ennek az 5-ös BMW-nek a fényszórója két különböző lámpával rendelkezett, egy xenon és egy halogén reflektorral, ezért ezek foncsorozásával folytattuk a felújítást, amelynek a folyamata a következő volt. Először is szemcseszórással fémtiszta felületet kaptunk. A következő művelet a foszfátozás, amelyet a korrózió elkerülése érdekében végeztünk el. Ezt követte a porfestés, majd a lakkozás.
A legnagyobb kihívást a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás jelenti. De a ReflektorKlinika munkatársai számára ez is rutin feladatnak számít, hiszen már több mint 22.000 reflektort újítottak fel. Ez az eljárás fémgőzöléssel, a legmodernebb PVD eljárással készül. Mikor ezt a munkafolyamatot befejeztük, következett a fényszórók újratömítése. Ezt mindenképp el kell végeznünk, hiszen a régi tömítés a korral törékennyé válik. Azt újra visszatenni nem szabad. Ezután leellenőriztük, hogy minden tökéletes, amit természetesen egy tömítettségi vizsgálattal kontrolláltunk. Amikor mindent rendben találtunk szakszerűen összeszereltük a lámpát és elküldtük tulajdonosának. A képeken is látszik, hogy milyen változáson mentek keresztül az E39-es fényszórói.
Comments