top of page

Amit a Mercedes-Benz Digital Light világítástechnológiáról tudni érdemes

Az innovatív fényszórótechnológia azért is nagyon fontos, hogy napközben, szürkületkor vagy éjszaka megfelelően lásson bennünket a többi közlekedő. De azért is központi kérdés a lehető legmodernebb lámpatest használata, hogy például időben észrevegyük az előttünk haladó gépkocsikat, teherautókat, vagy esetleg motorokat. Ráadásul az út szélén lévő állatok vagy biciklisek, elektromos rollerek időben való észlelése is nagyban segíti azt, hogy elkerüljük az ütközést. A napjainkban közlekedő járművek nem mindegyikébe van innovatív fényszórótechnológia beépítve. Különböző lámpatestekkel rendelkeznek, például halogén, vagy xenonos esetleg LED-es fényszórókkal, amelyek különböző funkciókkal és kialakítással rendelkeznek. Ráadásul az sem egységes, hogy például a nappali menetfény, a tompított, a távolsági, a tolatólámpa, a ködlámpa, a hátsó ködlámpa, az irányjelző és a féklámpa milyen technikát alkalmaz. 





A modern fényszórók nagyban hozzájárulnak a járművek divatos megjelenéséhez

Eközben a fényszóró technológia ma már ott tart, hogy egyes gyártók, a megfelelő látás és láthatóság mellett a világítástechnológiát más funkcióval is felruházzák. De erről egy kicsit később. Ráadásul a fényszórók ma már a külső megjelenés alapvető részét képezik. A karosszéria meghatározó elemei lettek, sőt nagyban hozzájárulnak a kedvező aerodinamikai értékek eléréséhez, ami viszont elősegíti a pénztárcabarát fogyasztási adatokat. Mivel a dizájn egyik alappillérei lettek, ezért sokszor előfordul, hogy a ReflektorKlinika szakműhelyéhez azzal a kéréssel fordulnak az ügyfelek, hogy új fényszóróra cseréljük a korábbi lámpatesteket. Ezzel azt a hatást érik el, mintha a mostani, legújabb modellt vezetnék, nem pedig az eggyel korábbi szériába tartozó változatot. Tehát a vizuális hatás érdekében kicseréljük a fényszórókat. Természetesen ebben az esetben a modernebb fényszórók biztonságtechnikai előnyöket is nyújtanak. Ne feledjük egy ilyen csere nagyon költséges változtatás az autó külsején, hiszen egy modern fényszóró ára elérheti akár a 1,5 millió Forintot is. 


A Mercedes-Benz legújabb fényszórói már szimbólumokat is ki tudnak vetíteni az útra

Most biztosan sokan azt mondják, hogy erre már rég rendszeresítettek a gyártók egy másik funkciót, mégpedig a head up display-t. Igen, de ezek a kivetített szimbólumok, amiket hamarosan olyan helyen és formában szeretnének az autógyártók az útra vetíteni, hogy ne csak azok lássák, akinek az autója megjeleníti azt, hanem más közlekedők is. Ezzel is szeretnék az autógyártók a közlekedés biztonságát növelni. A Mercedes-Benz, mint ahogy több más fejlesztés tekintetében ebben is az élen jár. Ennek érdekében a márka kifejlesztette a Digital Light elnevezésű fényszórótechnológiáját. Ennek keretében minden fényszóróban három nagy teljesítményű LED-et használ, amelyek fényét 1,3 millió mikrotükör töri meg. Hogyan lehet ennyi apró tükröt egy irányba mozgatni? Ennek érdekében a márka egy nagy teljesítményű számítógépet állított szolgálatba, amely HDMI interfészen keresztül folyamatosan utasításokat küld a mikrotükrökhöz. Ezt az alkalmazást a videoprojektor technológia ihlette. Ennek a vadonatúj innovációnak köszönhetően az új Mercedesek figyelmeztető szimbólumokat vetítenek az úttestre, jelezve például, ha piros lámpa vagy stoptábla közeledik. A szimbólum akkor is megjelenik, ha például rossz helyen szeretnénk felhajtani az autópályára. Amikor az irányjelzőnk be van kapcsolva, és a Blind Spot Assist másik járművet észlel, akkor egy holttér szimbólummal jelzi nekünk az autónk, hogy veszély közeleg. De a rendszer arra is képes, hogy a Mercedes egy a figyelmeztető jelzés mellé egy nyomvonalat is kivetít. Ez pedig a jármű szélességét jelzi, és segít mind nekünk, mind a többi közlekedőnek, hogy pontosan megítéljék a helyzetünket. Ezek a szimbólumok 30 km/h sebesség felett jelennek meg, vagyis csak eme sebesség aktív ez a funkció. 


A Digital Light elnevezésű technológia a tökéletes fényeloszlásban is jeleskedik

A járműben lévő kamera- és érzékelő rendszerek észlelik a többi közlekedőt, a nagy teljesítményű számítógépek pedig ezredmásodpercek alatt kiértékelik az így kapott adatokat, és a fényszóróknak olyan parancsokat adnak, hogy mindig a legjobban tudják a forgalmi helyzethez igazítani a fényeloszlást. Ez azt jelenti, hogy nem vakítjuk el a szembejövő vagy előttünk haladó járműveket. Az igaz, hogy ezt már más gyártók fényszórói is tudják. Ez ma már alap, ha adaptív világítástechnológiáról van szó. Viszont az összesen több mint kétmillió pixeles felbontásnak köszönhetően a Mercedes-Benz innovatív fényszórói jelentősen csökkenthetik az elrejteni kívánt területet, és még több fényt visznek az útra. Ennek pedig az az eredménye, hogy ezek a lámpatestek 650 méter távolságban is meg tudják világítani előttünk az utat. Sőt, az út szélén, számunkra veszélyes területen lévő gyalogosokat, bicikliseket is tökéletesen megvilágítja a rendszer. Ezzel a kiemelkedő teljesítménnyel nemcsak hatékony kommunikációt tesz lehetővé a Mercedes innovatív fényszórótechnológiája, hanem minden vezetési helyzetben ideális fényviszonyokat teremt. Valamint a kitakart területek terén nagyobb pontosságot kínál, és így minimálisra csökkenti a többi közlekedő elvakításának kockázatát, mindez pedig jelentős mértékben hozzájárul a közúti biztonság javításához.


Comments


bottom of page