top of page

Amikor xenon lámpáink már elavult technológiát rejtenek

Mind a járműgyártók, mind pedig mi autóvezetők üdvözöljük a folyamatosan fejlődő fényszórótechnológiát. Nekünk sofőröknek nagyon fontos, hogy még rossz látási viszonyok mellett is tökéletesen belássuk az utat. A fejlesztéseknek köszönhetően a fényszórók egyre modernebbek, és ma már némelyikük az információkat is kivetítik az útra közvetlenül az autó elé.



A fényszórók technológiájának gyors fejlődése

Napjainkban a lézerfény a legújabb innováció, de kb. 100 évvel ezelőtt még gyertyákkal, majd petróleummal világították meg őseink a macskaköveket. Az 1960-as években viszont apáink miközben autóval közlekedtek már halogén fényszórókat használtak. Sajnos ezek a fényszórók a nagy hő hatására besárgulnak, elmattosodnak, így ilyenkor csak a foncsorozás segít. A folyamatosan fejlődő fényszórótechnikának köszönhetően napjainkban már vagy xenonlámpákkal, vagy LED-es fényszórókkal felszerelt autókat vezetünk. Ezek a modern lámpák nemcsak jobb láthatóságot biztosítanak, hanem a navigációval és a biztonsággal kapcsolatos információkat is kivetítik az útra a jármű vezetője és a közvetlen közelében közlekedők számára.

Az innovatív fényszórók legújabb tagjai

A modern fényszórók legújabb tagját az Audi E-tron Sportback modellben találjuk meg, amelyet a márka az új Digital Matrix Light lámpával szerelt fel. Az amerikai Texas Instruments elektronikai vállalat integrált digitális mikrotükör chipjének köszönhetően a rendszer 1,2 millió egyedi pixelre osztja fel a LED-es fényt. Ez az új technika közlekedés közben még erősebb fénykévét eredményez. A technológia azonban még ennél is többet tud. Például dinamikus kanyarvilágítást jelenít meg, csökkenti a fénykéve felületét az elöl haladó járműhöz közeledve, hogy ne vakítsa el őket. Mivel az Egyesült Államokban, de más kontinensen is egyre többet közlekedünk autópályákon, nagy segítség lesz, ha sávváltáskor autónk fénykévéje már a szomszéd sávra vetődik, mielőtt az autónkkal sávot váltunk. Ez a technológia már ezt is tudja.

Járművenként több mint kétmillió mikrotükör

A Mercedes-Maybach a digitális fényszóróit 2018-ban mutatta be. A HD minőségben és több mint kétmillió pixel felbontással rendelkező, szinte tükröződésmentes távolsági fény nagy érdeklődésre tett szert. Egy fényszóróban több mint egymillió mikrotükörrel ellátott chip található, azaz autóként összesen több mint kétmillió. A járműben lévő kamera- és egyéb modern érzékelő rendszerek felismerik a többi közlekedőt, a nagy teljesítményű számítógépek pedig ezredmásodpercek alatt értékelik az adatokat, és a digitális navigációs térképeket. Ezen információk alapján irányítja a rendszer a fényszórókat. Minden helyzetben úgy adja a rendszer a parancsokat a lámpáknak, hogy azok a lehető legjobb fényeloszlást biztosítsák számunkra.

Mely autókban találjuk meg a legújabb lézeres fényszórótechnológiát?

A lézerfény teljesen új technológia a jármű világítástechnikában, és talán az egyik legnagyobb előrelépés a halogén-, a xenon- és a LED-fényszórók bevezetése óta. Ez a világítástechnikai fejlődés teljesen új távlatokat nyit a fényszórók tervezése és teljesítménye terén. Mert a lézerdiódák minimális helyigény mellett sok fényt tudnak generálni. A lézerdióda csaknem pont formájú fényt hoz létre, valamint néhány ezredmilliméter nagyságú. A fényszóróba épített lencsék is kis mérettel rendelkeznek, és ezek együttműködése rendkívül magas fényintenzitást és nagy hatótávolságot tesz lehetővé.


Amennyiben mindenképp olyan autót szeretnénk, amelyben ez a technika már megtalálható, akkor egyrészt nagyon mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, másrészt pedig jelenleg nagyon kevés autó közül választhatunk. A BMW i8, az Audi R8 és az új BMW 7-es széria az, amelyeket a gyártók felszereltek lézeres fényszórókkal. Ezeknél a modelleknél már rendelhető ez az extra.

A BMW és az Audi szinte egyszerre mutatta be az első sorozatgyártású lézer fényszórós modelljét. A lézer technológiának köszönhetően ezeknek a járműveknek a fénykéve hatótávolsága akár 600 méter is lehet. De mikor tudjuk kihasználni a lézerfény technológia nyújtotta előnyöket? Amint a haladási sebesség meghaladja a 70 km/h-t, és a fedélzeti kamera úgy érzékeli, hogy nincs szembejövő forgalom, akkor aktiválódik a rendszer. Sokan mondják, hogy már maga a LED-technológia is elegendő távolságot biztosít számukra, minek a lézer fényszóró technológia? Mert ez a rendszer kétszer olyan messze világítja meg az utat, mint a jelenlegi hagyományos LED-es fényszórók. Ez számunkra vezetőknek jobb és szélesebb fénykévét, ez pedig nagyobb közlekedésbiztonságot jelent.


Comments


bottom of page