top of page

A LED fényszóró meghibásodott, mi a teendő?

A LED fényszórók már évek óta a legkedveltebb világítástechnikai eszközök. Napjainkban ezek a fényszórók a csúcskategóriás járművektől kezdve a haszongépjárművekig alapfelszereltségnek számítanak. Legfőbb előnyük, hogy sokkal hatékonyabbak, mint a halogén vagy a xenon fényszórók. Közlekedésbiztonsági szempontból pedig sokkal többet nyújtanak, mint elődeik. Ezenkívül a karbantartásuk is jóval alacsonyabb, mint más fényszórók, de azt nem állítjuk, hogy nem hibásodhatnak meg. Gyakorlatilag, a LED-es fényszórók hasznos élettartama megegyezik az autóéval.


Ahogy már fentebb említettük, a LED-es fényszórók hosszú éveken keresztül kiszolgálnak bennünket. A szakemberek 20 és 50 ezer munkaóra közé teszik a LED-lámpák élettartamát. Van még egy fontos részlet, amire érdemes rávilágítani, A LED fényszórók már évek óta a legkedveltebb világítástechnikai eszközök.



Miért lettek olyan közkedveltek a LED fényszórók

Napjainkban az adaptív LED fényszórók jelentik ennek a technológiának a csúcsát. Az új generációs adaptív lámpák esetén is a fényforrást LED-diódák biztosítják. Ebben az esetben a jármű folyamatosan maximális fényerővel világítja meg az úttestet, és automatikusan alkalmazkodik az útviszonyokhoz, forgalmi helyzetekhez. Ez azt jelenti, hogy a fényszóró szembe jövő forgalom esetén tompított fényre vált vagy a jármű mozgásának megfelelően választ fényerőt. Vannak olyan gyártók, akik ezt a technológiát LED-mátrix világításnak nevezik.


Hogyan működik a LED-fényszóró?

Amennyiben a halogén izzót egy állandó, például 12 volt feszültséggel látjuk el, akkor az többnyire folyamatosan egy adott fényerőt biztosít. Ha magasabb feszültséget kapcsolunk az izzóra akkor felvillan, aztán ki is ég. A LED-fényszórók esetén pontosan ez történik, csak mindez szabályozott formában történik. A gyártók ezt a folyamatot úgy állítják be, hogy az a LED-izzók kiégése előtt elveszi a feszültséget. Ezek a fényszórók már generátorral működnek, ami azt jelenti, hogy ezeket a fényforrásokat a rendszer impulzusszerűen magasabb áramerősséggel látja el. A LED-es fényszóró ezt a folyamatot egy másodperc alatt körülbelül ötezerszer végzi el, és ezért tapasztaljuk azt, hogy mintha vibrálna a fény, amit kibocsát.


A LED- fényszórók hátránya

Közlekedés technológiailag nem tudunk jelenleg olyan hátrányról, ami befolyásolná a biztonságos közlekedést, ha ilyen fényszóró található járművünkben. Egyetlen negatívumot tudunk megemlíteni és ez is a konstrukcióból fakad. Mégpedig azt, hogy ezek a modern világítási rendszerek sok hőt termelnek. Ennek csökkentése érdekében a gyártóknak ebbe a fényszóróba hűtőrendszert kellett beépíteniük, és pontosan ez a bonyolult felépítési rendszer adja a meghibásodás lehetőségét. De nemcsak hűtőrendszert, hanem tükröket, ventilátorokat, vezetékeket és még sok egyéb apró elektronikai berendezést kell egy ilyen fényszóróházba beszerelni. Ezért elég sok a hibalehetőség, hiszen például kanyarkövető rendszer mozgatásához a projektort egy szinkronmotor mozgatja, amit szintén egy külön elektronika vezérel. És akkor még az automatikus világítás kapcsoláshoz szükséges érzékelőkről nem is beszéltünk.


A modern fényszórók fejlesztő mérnökeinek komoly fejtörést okozott a hűtés megoldása. Ezt a kihívást, úgy oldották meg, hogy a LED-ek mögé hűtőbordát, amögé pedig ventilátort terveztek, hogy így hűtsék a rendszert. Ennél egyszerűbb megoldást alkalmaznak a normál nappali menetfények esetén, ahol a hőt általában csak egy alumíniumlemez vezeti el. A nappali menetfény 2011-es bevezetése óta, amelynek angol rövidítése DLR, úgy működik, hogy amikor a motort beindítjuk, automatikusan bekapcsol. Ezek a fényszórók többnyire olyan LED-es lámpák, amelyek arra szolgálnak, hogy jobb láthatóságot biztosítsanak számunkra. De térjünk is vissza a hűtés okozta meghibásodási lehetőségekre. Amennyiben a generátor elromlik, a vezetékek a gyári érték többszörösét vagy ellenkező esetben semmit sem irányítanak a diódákra, melyek így sorban tönkre mennek.


Miért cserélik meghibásodás esetén ezeket a fényforrásokat?

A fényszóró bonyolultsága miatt, és mivel gyakorlatilag minden alkatrész a fényszóróházba van beépítve, a LED világítási rendszer meghibásodása esetén kevés lehetőségünk van a javításra. Ráadásul az újabb modelleknél a gyártók a fényszórókat már kaucsukkal ragasztják össze, amiket így sokkal nehezebb szétszedni és utána összeszerelni. Ha rendellenességet találunk, vagy nem működik a LED-es fényszórónk megfelelően, esetleg a búra sérülése esetén is a teljes fényszórót cserélni kell, nincs más dolgunk, mint, hogy elvigyük járművünket egy szakszervízbe. Mivel ezek a fényforrások nem olyan rég vannak szolgálatban, ezért jellemzően még garanciális autókban találhatók. Amennyiben mégis meghibásodik, akkor várhatóan egyben, megbontás nélkül kerül kicserélésre ez az innovatív technológiát tartalmazó lámpatestet.


Comments


bottom of page