A LED fényszórók már évek óta a legkedveltebb világítástechnikai eszközök. Napjainkban ezek a fényszórók a csúcskategóriás járművektől kezdve a haszongépjárművekig alapfelszereltségnek számítanak. Legfőbb előnyük, hogy sokkal hatékonyabbak, mint a halogén vagy a xenon fényszórók. Közlekedésbiztonsági szempontból pedig sokkal többet nyújtanak, mint elődeik. Ezenkívül a karbantartásuk is jóval alacsonyabb, mint más fényszórók, de azt nem állítjuk, hogy nem hibásodhatnak meg. Gyakorlatilag, a LED-es fényszórók hasznos élettartama megegyezik az autóéval.
Ahogy már fentebb említettük, a LED-es fényszórók hosszú éveken keresztül kiszolgálnak bennünket. A szakemberek 20 és 50 ezer munkaóra közé teszik a LED-lámpák élettartamát. Van még egy fontos részlet, amire érdemes rávilágítani, A LED fényszórók már évek óta a legkedveltebb világítástechnikai eszközök.
Miért lettek olyan közkedveltek a LED fényszórók
Napjainkban az adaptív LED fényszórók jelentik ennek a technológiának a csúcsát. Az új generációs adaptív lámpák esetén is a fényforrást LED-diódák biztosítják. Ebben az esetben a jármű folyamatosan maximális fényerővel világítja meg az úttestet, és automatikusan alkalmazkodik az útviszonyokhoz, forgalmi helyzetekhez. Ez azt jelenti, hogy a fényszóró szembe jövő forgalom esetén tompított fényre vált vagy a jármű mozgásának megfelelően választ fényerőt. Vannak olyan gyártók, akik ezt a technológiát LED-mátrix világításnak nevezik.
Hogyan működik a LED-fényszóró?
Amennyiben a halogén izzót egy állandó, például 12 volt feszültséggel látjuk el, akkor az többnyire folyamatosan egy adott fényerőt biztosít. Ha magasabb feszültséget kapcsolunk az izzóra akkor felvillan, aztán ki is ég. A LED-fényszórók esetén pontosan ez történik, csak mindez szabályozott formában történik. A gyártók ezt a folyamatot úgy állítják be, hogy az a LED-izzók kiégése előtt elveszi a feszültséget. Ezek a fényszórók már generátorral működnek, ami azt jelenti, hogy ezeket a fényforrásokat a rendszer impulzusszerűen magasabb áramerősséggel látja el. A LED-es fényszóró ezt a folyamatot egy másodperc alatt körülbelül ötezerszer végzi el, és ezért tapasztaljuk azt, hogy mintha vibrálna a fény, amit kibocsát.
A LED- fényszórók hátránya
Közlekedés technológiailag nem tudunk jelenleg olyan hátrányról, ami befolyásolná a biztonságos közlekedést, ha ilyen fényszóró található járművünkben. Egyetlen negatívumot tudunk megemlíteni és ez is a konstrukcióból fakad. Mégpedig azt, hogy ezek a modern világítási rendszerek sok hőt termelnek. Ennek csökkentése érdekében a gyártóknak ebbe a fényszóróba hűtőrendszert kellett beépíteniük, és pontosan ez a bonyolult felépítési rendszer adja a meghibásodás lehetőségét. De nemcsak hűtőrendszert, hanem tükröket, ventilátorokat, vezetékeket és még sok egyéb apró elektronikai berendezést kell egy ilyen fényszóróházba beszerelni. Ezért elég sok a hibalehetőség, hiszen például kanyarkövető rendszer mozgatásához a projektort egy szinkronmotor mozgatja, amit szintén egy külön elektronika vezérel. És akkor még az automatikus világítás kapcsoláshoz szükséges érzékelőkről nem is beszéltünk.
A modern fényszórók fejlesztő mérnökeinek komoly fejtörést okozott a hűtés megoldása. Ezt a kihívást, úgy oldották meg, hogy a LED-ek mögé hűtőbordát, amögé pedig ventilátort terveztek, hogy így hűtsék a rendszert. Ennél egyszerűbb megoldást alkalmaznak a normál nappali menetfények esetén, ahol a hőt általában csak egy alumíniumlemez vezeti el. A nappali menetfény 2011-es bevezetése óta, amelynek angol rövidítése DLR, úgy működik, hogy amikor a motort beindítjuk, automatikusan bekapcsol. Ezek a fényszórók többnyire olyan LED-es lámpák, amelyek arra szolgálnak, hogy jobb láthatóságot biztosítsanak számunkra. De térjünk is vissza a hűtés okozta meghibásodási lehetőségekre. Amennyiben a generátor elromlik, a vezetékek a gyári érték többszörösét vagy ellenkező esetben semmit sem irányítanak a diódákra, melyek így sorban tönkre mennek.
Miért cserélik meghibásodás esetén ezeket a fényforrásokat?
A fényszóró bonyolultsága miatt, és mivel gyakorlatilag minden alkatrész a fényszóróházba van beépítve, a LED világítási rendszer meghibásodása esetén kevés lehetőségünk van a javításra. Ráadásul az újabb modelleknél a gyártók a fényszórókat már kaucsukkal ragasztják össze, amiket így sokkal nehezebb szétszedni és utána összeszerelni. Ha rendellenességet találunk, vagy nem működik a LED-es fényszórónk megfelelően, esetleg a búra sérülése esetén is a teljes fényszórót cserélni kell, nincs más dolgunk, mint, hogy elvigyük járművünket egy szakszervízbe. Mivel ezek a fényforrások nem olyan rég vannak szolgálatban, ezért jellemzően még garanciális autókban találhatók. Amennyiben mégis meghibásodik, akkor várhatóan egyben, megbontás nélkül kerül kicserélésre ez az innovatív technológiát tartalmazó lámpatestet.
Comments