top of page

A horvát hipersportautó fényszórói

A horvátországi Sveta Nedelja városában található a Rimac márka központja. A Zágráb mellett található horvát autógyártó elektromos hipersportkocsikat, hajtásláncokat és akkumulátorrendszereket fejleszt és gyárt. Ez eddig nem is lenne olyan izgalmas, hiszen elektromos autók gyártásával ma már sokan foglalkoznak. De a vállalat hivatalos megnevezése: Bugatti Rimac d.o.o. Igen, ez az a Bugatti. A márkát korábban a Volkswagen birtokolta, de mivel a Bugatti fejlesztése hatalmas összegeket emésztett fel, ezért egy vegyesvállalati konstrukció keretében a Bugatti és a Rimac most közösen készítenek fantasztikus sportautókat. A Rimac kizárólag e-hipersportautókat gyárt, tehát nem konkurenciája a Bugattinak. De valahol mindkét márka ugyanazokat a dúsgazdag embereket szeretné meggyőzni. A Rimac például Nico Rosbergnek adta el első Nevera elnevezésű autóját. Ebből az e-sportautóból összesen 150 darabot szeretnének gyártani, de nem is nagyon szélesebb a célcsoport, hiszen az autó 2,4 millió Euróba kerül. Ennyi pénzért teljesen személyre szabhatjuk ezt az e-sportautót. Ráadásul a Nevera 412 km/h végsebességre képes. Ez azért is nagyszerű eredmény, mert ez az e-autó a mérlegen csaknem 2,2 tonnát nyom. A Rimac Nevera megközelítőleg 2000 lóerős. Ezt a teljesítményt úgy tudták elérni, hogy négy elektromotort építettek be az autóba, Mindegyik egy kereket hajt. 




Milyen fényszórókat kapott a Rimac Nevera? 

Arra voltunk kíváncsiak, hogy egy ilyen hipersportautó milyen fényszóróval rendelkezik. A Rimac Nevera LED-es fényszórókat kapott. De manapság ebben már semmi újdonság nincs. Egy olyan autónál, ami több millió Euróba kerül, talán ez a minimum. Sőt, az ilyen autóktól azt várnánk el, hogy akár már a legújabb technológiával kényeztet bennünket. Például a lézerfényes LED-fényszórókkal. A Rimac esetén a lámpatestek egyedi fejlesztésűek. Ez azért is érdekes, mert legtöbbször a karosszéria az, amit a kis példányszámban gyártott cégek megterveznek. Elég, ha csak a Paganikra gondolunk. Ott is számos alkatrészt a Mercedes sportrészlege az AMG szállít az olasz autógyártó számára. Visszatérve a Rimachoz, ők teljesen más utat választottak. Nem ők vásárolnak alkatrészeket a különböző beszállítóktól, hanem a Rimac látja el bizonyos alkatrészekkel a Porschét. Például a Taycan számára szállítanak különböző egységeket. Ezért cserébe a Porsche leányvállalata segíti a Rimacot a gyártási folyamatok optimalizálásával. Miért olyan fontos ez? Mert ezáltal a Rimacnak olyan tudás kerül a birtokába, amelynek köszönhetően tökéletes minőségű alkatrészeket és e-autókat tudnak gyártani. De nem csak a Porschéval működnek együtt. Hanem a hamarosan érkező Aston Martin Valkyrie-hez is fejlesztik a hibrid meghajtást, valamint a Koenigsegg Regera és más autógyártók, például a Jaguar akkumulátorrendszerén is dolgoznak. 


A Rimac Nevera formatervezett fényszórói

De a fejlesztésekhez nagyon sok pénzre van szükség, Számos projekt pont ezen a ponton állt a földbe. Hiába volt egy korszakalkotó ötlete az alapítónak, ha nem volt a megvalósításhoz kellő pénze. De a Rimac esetén erről nem beszélhetünk. A cégbe félmilliárd dollár kockázati tőke érkezett olyan befektetőktől, mint a Goldman Sachs és a SoftBank. Ennek is köszönhető, hogy a Nevera szénszálas motorháztetőt és egyedileg megtervezett fényszórókat kapott. Mivel ezek a formatervezett lámpatestek egyet alkotnak a karosszéria többi részével, ezért aerodinamikailag is tökéletes értékekkel rendelkezik. Hiszen, ha a Nevera motorház tetejéből kiállna a fényszóró, mint például, ahogy a 30-as 40-es években, akkor egyrészt az autó nem lenne képes ilyen kivételes végsebességre, valamint egy töltéssel normál használat esetén nem tudnánk vele 550 kilométert megtenni. Sőt a gyorsulása sem lenne olyan fantasztikus. De nézzük is a számokat. Ez a hipersportautó 2.340 Nm nyomatékkal rendelkezik, a gyorsulása pedig 1,81 másodperc nulláról százra. De jöjjön még egy adat. Nulláról háromszázra 9,22 másodpercre van szüksége a Neverának. Ha nincsenek tökéletesen megtervezett egyedi fényszórói, akkor ezeket az értékeket nem tudta volna elérni a Rimac tervező csapata. Ezért is helyeznek olyan nagy hangsúlyt napjainkban a fényszórók formájára. Például a Mercedes EQS 0,20-as légellenállási együtthatóval rendelkezik, ezzel a legáramvonalasabb szériagyártású modellnek számít. 


A Rimac Nevera innovatív fényszórója az önvezető funkciót is támogatja

Azzal nem elégedtek meg a Rimac fejlesztői, hogy egyedi fényszórókat építettek be ebbe a hipersportautóba. A Neverában 14 kamera működik, amelyek természetesen összeköttetésben vannak a LED-es fényszórókkal, és így alkotnak egy egységet. Ezek az alkatrészek ráadásul az autó telemetriáját is rögzítik. Természetesen ez a rengeteg kamera azt a célt szolgálja, hogy az autó képes legyen az önvezetésre is. Lassan, de biztosan el fognak terjedni azok az autók, amelyek minden biztonsági kockázatot kizárva képesek lesznek erre a képességre. Az önvezető funkció keretén belül már a rendszer saját maga kapcsolja a fényszórókat. Ezt az adaptív LED-es fényszóró technológia biztosítja. Sőt az ilyen lámpatestek alkalmazásával, már sok esetben ködlámpára sincs szükség. 


bottom of page