A Fiat 500 sikertörténete és az ő pici fényszórói
top of page

A Fiat 500 sikertörténete és az ő pici fényszórói

A Fiat 500 gömbölyded formái senkit sem hagynak hidegen. 1957 óta ez a kisautó nagyban meghatározza az olasz városok látképét, de 2007 óta nemcsak az olaszokét, hanem szinte a világ összes nagyvárosáét. Aligha szerepelt ilyen gyakran filmekben vagy kapott ennyi különleges elismerést egy autó, mint a Fiat 500. Jelenlegi reklámfilmjében például a világ egyik leghíresebb színésze Leo DiCaprio szerepel. Ennek a különleges autónak a siker története konkrétan 1957 július negyedikén kezdődött, Torinóban. Az 500 olaszul Cinquecentót jelent, de az első modell teljes neve Nuova 500 volt, de készült belőle kombi változat is. Nekünk a Furgoncino elnevezés tetszik a legjobban, amely a kisáruszállító változatnak volt a neve.



Az olaszok egyik nemzeti kincse immár több mint 66 éve ragyogja be sok tízezer hölgy mindennapjait. Jó, azért vannak férfiak is akik oda vannak érte, főleg, ha az egy Abarth 595-ös változat, hiszen ezekbe a modellekbe a márka 165-185 lóerőt préselt be a motortérbe. Gondoljunk csak bele, ekkora karosszéria és ennyi teljesítmény. Na, erre mondjuk, hogy megy, mint a golyó. A Fiat 2007-ben mutatta be a teljesen új 500-as szériát. 2016-ban kapott a modell egy átfogó modellfrissítést. A jármű sokoldalúságára jellemző, ami a felszereltségben is megmutatkozik, hogy szinte nincs olyan extra, ami ne lenne rendelhető. Ez igaz a fényszórókra is.


Milyen fényszórók díszítették a Fiat Nuova 500 formatervezett karosszériáját?

Mielőtt elmerülünk a második generáció fényszórójának olaszos bájában, nézzük meg, hogy milyen lámpák díszítették az első modellt. Kettő 7 colos kerek halogén fényszóró ékesítette az autó orrát. Azt nem mondanánk, hogy hatalmas fényt biztosított, de hát az autó méretéhez ez a fényszóró átmérő tökéletesen megfelelt. Ezt a pici autót anno Dante Giacosa tervezte, aki ráérzett arra, hogy az olaszoknak mire is van szükségük. A kocsi hossza mindössze 2,970 méter volt, 479 köbcentiméteres kéthengeres Otto-motorjával igazi különlegességnek számított. A fényszóróit a Carello Lighting autóipari világítástechnikai vállalat szállította. A céget 1988-ban a Magneti Marelli felvásárolta, pedig már 1912 óta gyártottak fényszórókat.


Milyen fényszóróval rendelhettük meg az új Fiat 500-asunkat?

A Fiat 2007-ben dobta piacra az 500-as második generációját. Az új változatért Frank Stephenson volt a felelős, aki korábban számos Maserati, Ferrari és McLaren sportautót tervezett. Tette ezt azzal a céllal, hogy teret adjon a megváltozott fogyasztási szokásoknak, hiszen a vásárlók új igényekkel álltak elő. Egyre többen vágytak olyan kicsi, fürge városi kisautóra, amivel könnyű parkolni, de közben van stílusa is, és a széles extralistának köszönhetően könnyen egyedivé lehet az autót varázsolni. A Fiat 500 kis mérete ne tévesszen meg senkit. Attól még minden kényelmi és biztonsági funkció a rendelkezésünkre állt. A világítási rendszere ugyanúgy a fényszóró vezérlőegységéből, a szintezőmotorból, a fényszórómosó rendszerből állt. Ez a modell alapfelszereltségként LED-es nappali fénnyel, LED-es hátsó féklámpával valamint halogén fényszórókkal rendelkezett. A nappali menetfény szép köríves alakja tökéletesen illett az autó formájához. De extraként rendelhettünk hozzá xenon fényszórót, de LED-lámpákat is. Amennyiben úgy döntöttünk, hogy nem a legmodernebb fényszóró technológiával látjuk el városi kisautónkat, akkor az optimális hatékonyság érdekében rendelhettünk még mellé automatikus fényszóró távolságszabályzó és fényszórómosó rendszert is. De szerintünk a legjobb választás a LED-es fényszóró. Ezt a fajta világítást 2009 óta szereli be a márka a Fiat 500-as járművekbe, ez világítástechnika akár 10-szer hosszabb élettartammal rendelkezik, mint egy halogénlámpás rendszer.

Az elektromos változat sem veszítette el olasz temperamentumát és formatervezett fényszóróit

Az elektromos Fiat 500 elején és hátulján található erőteljes LED-fényszórók jobb látást és láthatóságot biztosítanak, mint az ős Cinquecento. A fényszóró formájában nagy változás nem történt, csak egy kicsit modernizálták a megjelenését. Természetesen ezt a változatot is alapfelszereltségként halogén fényszórókkal szereli a gyár. Igazán szükséges egy ilyen kisautóba komoly fényszóró technológia? Hiszen alig hagyja el a várost. A cityben pedig egyébként is szinte mindenhol van közvilágítás. Talán ennek jegyében tettek bele akkumulátorokat is. Hiszen az is viszonylag kicsi, 42 kWh teljesítményű, viszont ennek köszönhetően ez a változat már nem pihekönnyű. Míg az előző generáció valamivel több mint 1000 kilót nyomott, az új, elektromos változat közel 1400 kiló. Viszont ez a dizájndarab már nem fogja megoldani egész Olaszország mobilitását, mint elődje, mert nem olcsó. Ennek ellenére a kis Fiat lendületesen indul, és a viszonylag nagy nyomatékú villanymotornak köszönhetően 50 km/h felett is jól gyorsul, de 80 km/h körül elveszti a lelkesedését. Ez is mutatja, hogy ezt az e-autót városi közlekedésre tervezték. Ez alapján már értjük, hogy alapfelszereltségként miért szerelik még mindig halogén fényszórókkal. Mert a városba ez a fényszóró technológia tökéletesen elegendő.


bottom of page