top of page

A Dacia Duster harmadik generációjának fényszórói

Amikor 2010-ben hazánkban a Renault vagyis a Dacia bemutatta hatodik modelljét, nagy volt az öröm. A márka nagyon kedvező áron kínált egy viszonylag nagy belső térrel és emelt hasmagassággal rendelkező városi terepjárót. Azóta világszerte 2,2 millió készült belőle. Ezidő alatt Németországban megközelítőleg 240.000 darab talált gazdára. Hazánkban 50.000 Dustert adtak el. A romániai Mioveni városban található gyárban naponta 1000 ilyen városi terepjáró hagyja el a gyárkaput, amelyeket aztán 60 különböző országban értékesít a márka. Ez is mutatja, hogy mekkora piaca van az ilyen árkategóriájú autónak. De ha már az árnál tartunk, mennyibe fog kerülni a harmadik generáció? Az árak kapcsán egyelőre nem rendelkezünk konkrét adatokkal, de az elődjéhez képest 15 százalék környéki drágulásra számíthatunk, ami körülbelül 7 millió Forintot jelenthet.



Mi jellemezte az első generációs Dusterek fényszóróit?

Az első széria halogén fényszórókkal rendelkezett, egy fényszóróházban kapott helyet az index, a tompított és a távolsági fényszóró. Mivel az autó ára hazánkban is kirívóan alacsony volt, ezért ennek a modellnek sajnos sok mindent el kellett néznünk. Például a fényszórómagasság állítás kapcsolóját olyan helyre rejtették, ahol nem lehetett látni, és ha használni akartuk, erősen előre is kellett hajolnunk ahhoz, hogy tekerni tudjuk.

Amit az új Dacia Duster fényszóróiról tudni érdemes

A fényszórók keskenyek, a lökhárító masszív, a formanyelv pedig szögletes, vagyis a lámpák az új modell külsejének szerves részét képezik. Az autó eleje nagyon terepjárósra sikerült, sőt az e-autókra hajazó első fénycsík is megjelenik a jármű orrán, még ha szakaszokban is. A fényszórókat, mind az elsőket, mind a hátsókat az Y-forma jellemzi. Ha megnézzük az első fényszórók kialakítását, akkor a nappali menetfény egy fektetett Y-formát takar. A LED-es nappali menetfény alatt normál esetben klasszikus parabolatükrös fényszórókat találunk. Extraként rendelhetünk, ha szeretnénk LED-es fényforrásokat is. De a célcsoport akinek ez az autó készült, nem valószínű, hogy ilyen fényszórókat fog rendelni autójába. Viszont az autó hátsó része elég unalmasra sikerült. Semmi különlegest nem találunk hátul. Az Y-alakú hátsó lámpák uralják a megjelenést.

A fényszórókon kívül milyen újdonságok várnak bennünket?

Európában az új Dacia Duster a 2024 májusában esedékes piaci bevezetésekor három benzines motorral lesz elérhető. A csúcsmodell a 140 lóerős full hibrid változat lesz, amely a Jogger Hybrid hajtásláncát használja majd. Ez egy 1,6 literes négyhengeres motor, amelyet villanymotorral kombinált a márka. Ez a változat összkerék meghajtással lesz kapható. Szintén újdonság az enyhe hibrid hajtáslánccal rendelkező Duster TCe 130. Az 1,2 literes háromhengeres turbós motor 48 voltos elektromos rendszerrel lesz felszerelve. Ennél a motornál választhatunk majd elsőkerék- vagy összkerék-hajtás között. Kézi sebességváltót csak ehhez a változathoz tudunk választani, bár a Dacia szeretne a lehető leggyorsabban egy automata váltós megoldással is piacra lépni. A motorok felsorolását a Duster Eco-G 100 teszi teljessé, amelyet akár LPG-vel, akár benzinnel is üzemeltethetünk. Két 50 literes tartály akár 1300 kilométeres hatótávot tesz majd lehetővé.

Az erdei utakat is meg fogják világítani ezek a fényszórók?

Ezt az autót inkább városi közlekedésre használtuk eddig is, ritka az a példány, amelyet vadászok, erdészek vezetnek. Ezért az akár 217 milliméteres hasmagasság, elsőkerék-meghajtású változatoknál 209 milliméter, nemcsak, hogy több mint tisztességes, de alá is támasztja az előbbieket. Bár a márka próbálja az autó megjelenését kicsit dzsippesre venni, amit a festetlen kerékívekkel is próbál alátámasztani. A Duster esetén most először használja a márka az új, Starkle nevű műanyagot. Ez az anyag festetlen és különösen tartós, ráadásul 20 százalékos újrahasznosított alapanyag található benne.

Milyen további különlegességgel vár minket az új Duster?

A feltűnően kicsi hátsó ablak megmaradt és még mindig nincs elektromos csomagtérajtó. De, aki ennyi pénzt fizet egy autóért az nem is biztos, hogy vágyik ilyen extrára. Ezért a második generációhoz képest a beltér jelentősen változik. Inkább erre helyezte a márka a hangsúlyt, mikor megalkották ezt az új autócsodát. A 10"-os multimédiás képernyő jól mutat majd, amelyen sok mindent beállíthatunk, például a 3D Arkamys hangrendszert. Az autóhoz csatlakoztatható lesz okostelefonunk is, amely akár Wi-Fi-n vagy USB-csatlakozón keresztül is tud majd az autóval kommunikálni.

Milyen hibákkal rendelkezik a jelenlegi modell fényszórója?

Sajnos elég sokan jelezték, hogy az autó lámpája beázik. Ez azért okoz gondot, mert a fényszóró belsejében kialakuló pára gátolja a megfelelő fényerősséget, de az idő múlásával a lámpában található fémalkatrészek is elkorodálódhatnak, ami akár a fényforrás meghibásodásához is vezethet. Ezért, ha ilyet tapasztalunk, mindenképp érdemes felkeresnünk a Reflektorklinika fényszóró javító műhelyét, ahol gyorsan és szakszerűen megjavítják szeretett Dusterünk fényszóróit.


bottom of page