top of page

A BMW lézerfényes adaptív LED-es fényszórók előnyei

Rohamosan fejlődik világunk. Nincs ez másképp a fényszórók területén sem. Nem is olyan rég még a xenonos lámpatestek számítottak hatalmas újdonságnak. Napjainkban viszont már arról beszélünk, hogy a LED-es fényszórók hatékonyságát hogyan egészíti ki a lézerfény technológia. A BMW volt az első márka, aki mindezt sorozatgyártású járműben alkalmazta is. Mégpedig az i8 volt az első autó, amelyet 2014 őszén ilyen innovatív lámpával szereltek fel. Ezt a technológiát ma már a BMW teljes modellkínálatában megtaláljuk. De mielőtt belemerülünk a részletekbe, érdemes pár szóban összefoglalni, hogy milyen előnyökkel jár a lézerfény alkalmazása. Az első és számunkra autóvezetőknek talán a legfontosabb, hogy jobb láthatóságot biztosít, hiszen akár 600 méteres távolságban is képes előttünk megvilágítani az utat. Lényegesen kevesebb helyet foglalnak el, és még energiatakarékosabbak is, mint a hagyományos fényszórók. 30 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak, mint a LED-es társaik. Ráadásul a távolsági fényszóró asszisztensnek köszönhetően nem kell tennünk semmit, mert az automatikusan szabályozza annak erősségét. Ez azt jelenti, hogy a többi közlekedőt nem fogjuk ezzel az erős fénnyel elvakítani. 



Milyen további előnyöket kínál a lézerfényes adaptív LED-es fényszóró?

Napjainkban már nemcsak a BMW kínál ilyen típusú fényszórókat, de mivel a márka volt az első, aki ezzel a technológiával a piacra lépett, ezért a bajor autógyártó fejlesztői e téren komoly tapasztalattal rendelkeznek. Az ilyen fénnyel rendelkező fényszóró technológia előnyeit elsősorban az autópályán tudjuk kihasználni, hiszen itt nincsenek gyalogosok, vagy kerékpárosok, akikre az útszélén figyelnünk kell. Ennek eredményeként a BMW fényszórói automatikusan beállítják a lámpatestek fényerősségét, és a kibocsátott fénysugár keskenyebbé és hosszabbá válik. Természetesen a márka fényszórói fel vannak szerelve adaptív kanyarvilágítással is, beleértve a változó fényeloszlást, valamint a BMW Selective Beam funkciót is, amely vakításmentes távolsági fényszóró asszisztenst takar. Ahogy azt már sokszor említettük, az adaptív LED-es fényszórók, legyen az lézerfényes vagy hagyományos, érzékeli a szembejövő és az előttünk haladó járműveket, és automatikusan reagál erre a közlekedési helyzetre. 


A lézerfénynek milyen előnyei vannak a többi világítási technológiákkal szemben?

A lézerfény rendkívül magas fénysűrűséget produkál, amely messze meghaladja a hagyományos fényszóró technológiák fénysűrűségét. De mit is mutat meg nekünk pontosan ez a mértékegység? A fénysűrűség, egy adott irányban a fényforrás felületi fényességét mutatja meg, amely a fényerősségnek és az adott felületegységre jutó fénykisugárzásnak a hányadosa. Ahhoz, hogy lássuk a különbséget, elég csak megnéznünk a korábbi BMW-ék fényszóróit, azok méretét és a legújabb modellek lámpatesteit. Mindezt annak fényében kell összehasonlítanunk, hogy a lézerfényes LED-es lámpatestek extrém hatótávolsággal rendelkeznek. Természetesen a mérnökök számára a lézerfényes fényszórók nemcsak a méret, hanem a forma tekintetében is nagy szabadságot biztosítanak. Ez a technológia lehetővé teszi a nagyon kisméretű fényszórók használatát. Ráadásul a korábbi fényszórók formailag jóval nagyobb kötöttséget jelentettek. 


Hogyan működik pontosan a lézerfényes LED-es fényszóró?

Amint az autónk sebessége meghaladja a 70 km/h-t és a fedélzeti kamera azt érzékeli, hogy nincs szembejövő forgalom, akkor a lézerfény aktiválódik. Ezt a fényforrást diódák hozzák létre, amelyek pontszerű fényáramot bocsátanak ki, majd ezután milliónyi apró lencsék irányítják a megfelelő irányba. Ezeknek a felülete olyan kicsi, hogy nagyon közel áll az ideális pontszerű fényforráshoz. Ez teszi lehetővé a különösen magas fénykibocsátást Miért van olyan szép fehér fénye az ilyen típusú fényszóróknak? Mert a félvezető lézerdiódák kékes fényét a sárga színű foszfor reflektor fehér fénnyé alakítja. 


A lézerfény megtörheti a LED-es fényszórók egyeduralmát? 

A jelenlegi siker ebbe az irányba mutat. A BMW-nek még nagy tervei vannak a lézerfényes fényszórókkal. De nemcsak nekik, hiszen a Mercedes is felismerte, hogy a jövő nem a LED-es lámpatesteké. A jelenlegi siker csak azt mutatja, hogy érdemes ezzel a technológiával még erőteljesebben foglalkozni. Mert a közlekedés biztonságosabbá tétele mindannyiunk érdeke. Sőt, az autonóm vezetés még nagyobb kihívás elé állítja a járművek fényszóró technológiáját. Hiszen ebben az esetben a mérnököknek számos vezetéstámogató funkciót kell úgy összehangolniuk, hogy a rendszer minden közlekedési szituációban a legjobb döntést hozza. De ezek a rendszerek is csak akkor tudnak jól működni, ha megfelelő reakció idővel rendelkeznek, ehhez, viszont elemezniük kell az előttük, mellettük, mögöttük lévő a közlekedési helyzetet. Ezeket az adatokat nemcsak mérni, de a megfelelő helyre továbbítani is kell, hogy az autóban lévő számítógép elemezni is tudja azt. Ez pedig csak akkor sikeres, ha elegendő adat áll a gépkocsiba épített számítógép rendelkezésére, még éjszaka is. Ehhez pedig minél nagyobb hatótávolságot kell számukra biztosítani. A világítástechnika fejlődése pontosan ezeket a dolgokat teszi lehetővé.


コメント


bottom of page