A xenon fényszórók az akkor csúcskategóriás autókban az 1990-es évek végén jelentek meg először, néhány évvel később pedig már a középkategóriás modellekben is kínálták a márkák alapfelszereltségként. A xenonlámpa elterjedése olyan mérföldkőnek számít a fényszóró technológia fejlődésben, mint amikor a 60-as években a halogén lámpák ismertté váltak. Ennek a technológiának a továbbfejlesztett változata a bixenon fényszóró. Ebben az esetben a jármű lámpája mind a tompított, mind a távolsági fény esetén is xenon fényt használ.
A Xenon fényszórók számos előnnyel rendelkeznek
Az egyik nagy előnyük ezeknek a fényszóróknak, hogy sokkal erősebb, hosszabb fénykévével rendelkeznek, mint a hagyományos izzóval ellátott lámpák. Ezért gyenge fényviszonyok mellett is jobb látási viszonyokat biztosítanak. Míg a halogén izzók 1000 lumen fényerejűek, addig a xenonos testvéreik elérik akár a 3200 lument is. Hogyan is funkcionálnak ezek a fényszórók? A xenonlámpák úgy működnek, hogy elektromos áramot vezetnek át xenon és higanygőz keverékén, amely egy kis üvegburába van zárva. Ez egy nagyon erős, kékes fényforrást hoz létre, amely nagy területet képes bevilágítani. További előnyük, hogy a xenonlámpák tartósabbak és energiatakarékosabbak, mint a hagyományos halogén fényszórók. Ennek az az oka, hogy kevesebb hőt termelnek, és ezért kevésbé hajlamosak a meghibásodásra. Emellett kevesebb áramot fogyasztanak, ami hozzájárulhat autónk teljesítményének javulásához. Egy hagyományos halogén izzó 55W-ot használ, míg egy xenonlámpának a megfelelő működéshez mindössze 35W-ra van szüksége. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a xenonlámpák rázkódásra nem érzékenyek, valamint nem rendelkeznek fényerő ingadozással sem.
Mire ügyeljünk xenon fényszóró utólagos beszerelése esetén?
A xenonlámpák számos újabb járműmodellekben megtalálhatók, és a régebbi járművekbe utólag is beszerelhetők. Amennyiben utólag szeretnénk xenon izzót beszerelni, érdemes a következő részletekre odafigyelni. A xenonlámpák megfelelő működéséhez speciális módosításokra lehet szükség a járművünk elektromos rendszerében. A xenonlámpát szakemberrel szereltessük be. Így elkerülhetünk olyan hibákat, amelyek kijavítása később súlyos összegekbe kerülhet. Ha megtörtént a beszerelés, ügyeljünk arra, hogy ezek a lámpák sokkal erősebb fénykévével rendelkeznek, mint a halogén fényszórók, ezért könnyebben elvakíthatjuk a többi vezetőt. Jó tudni, hogy a xenon fényszórók tovább tartanak, mint a halogén lámpák, de továbbra is rendszeresen ellenőriznünk kell őket, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy megfelelően működnek.
A xenonlámpák gyakori hibái
Ennek a fényszóró típusnak az a legfőbb hátránya, hogy vannak olyan meghibásodások, amelyek javítása drágább, mint a halogén lámpák esetében. A halogén fényszórók egyik legnagyobb hibája, hogy a fényszóróház egy idő után a hő hatására besárgul, ezáltal elveszti a fény továbbításának képességét. Ebben az esetben szakműhelyhez kell fordulnunk, ahol elvégzik a foncsorozást. Ez az az eljárás, amelynek segítségével a régi halogén lámpa belső része visszanyeri eredeti fényét. A tükröződő felületek esetében alapkövetelmény, hogy az a fényt minél nagyobb százalékban visszaverje anélkül, hogy a fénykéve hosszát megváltoztatná, vagy a fénysugarakat szétszórná.
Amennyiben xenon fényszórónk nem megfelelően működik, annak 3 oka, lehet. Az első amire gyanakodhatunk, hogy az izzó meghibásodott, a második a gyújtótekercs elromlott és a harmadik lehetséges ok pedig, hogy a trafó felmondta a szolgálatot. De nézzük is, mely jelek, mely hibaforrásra utalnak:
Xenon izzó hibájára utaló lehetőségek
Amennyiben a xenon lámpánk színe rózsaszínes narancsos árnyalatot vesz fel, akkor erős a gyanú, hogy az izzó meghibásodása áll a háttérben. Ebben az esetben nincs más hátra, cserélni kell. Amikor az új izzó beszerelése után rövid ideig működik csak, majd nem világít, akkor a hiba a rossz foglalatú izzó körül keresendő. Mire gondolunk? Higany tartalmú helyett higanymentes, azaz D1S/R helyett D3S/R vagy D2S/R izzó került beszerelésre, de az is előfordulhat, hogy ennek az ellenkezője történt.
Ha többszöri próbálkozásra kapcsol csak be a fényszórónk, akkor lehetséges, hogy a trafó és az izzó valamelyike nem passzol a másikhoz. Több esetben tapasztaljuk, hogy az utángyártott izzók, nem kompatibilisek a trafóval, ebben az esetben egy gyári xenon izzó megoldja a problémát. Már biztos sokunk tapasztalta, hogy az izzó fénye vibrál, vagy rendszertelenül kialszik. Tapasztalataink szerint ilyen esetekben a hibát a xenon izzó egyik elektródájának az kiégése okozza. Meg kell még említeni, azt a hibaforrást, ha a xenonlámpa fényereje gyengül, azaz veszít a fényerejéből. Ebben az esetben is a xenon izzó cseréje oldja meg a problémát.
A xenon fényszóró gyújtótekercsének meghibásodására utaló jelek
Ha a fényszórónk az úgynevezett hideg izzót begyújtja, de a meleg izzót nem vagy pedig fordítva, illetve eleinte csak tízből egyszer nem kapcsol be, később ez az arány egyre inkább romlik, majd már csak a sokadik alkalommal kapcsolja be a rendszer a fényszórót, akkor a xenon fényszórónk gyújtótekercse lehet a hiba forrása. Több konstrukció esetén maga a gyújtótekercs egy önálló egység, de létezik olyan megoldás is, ahol ez az alkatrész a trafóba van beépítve. Utóbbi esetben a gyújtótekercs csak a trafóval egyben cserélhető.
A xenon fényszóró trafójának meghibásodásának tipikus jelei
Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy a fényszóró búrája párás, majd egyik napról a másikra már nem is világít, vagy pedig azzal szembesülünk, hogy a fényszórónk izzójának fénye vibrál és akár rövid időre ki is alszik majd pedig egy kis idő elteltével egyáltalán nem is működik, egyértelmű, hogy a trafó ment tönkre. Ebben az esetben nem tehetünk mást, mint, hogy cseréljük xenon fényszórónk trafóját.
Comments