A Volvo legújabb modelljének premierje 2022. november 9-én volt. Eredetileg 2023 őszére tervezte a márka, hogy az elektromos SUV-k a márkakereskedésekbe kerülnek, de ez nem történt meg. A gyártás megkezdése elmaradt, mert a Volvonak több időre van szüksége ahhoz, hogy az autóhoz kifejlesztett szoftverek készen álljanak a sorozatgyártásra. Az első járműveket valószínűleg csak 2024 közepén lehet majd átvenni. De nézzük is mitől olyan különleges ez a hatalmas 7 üléses terepjáró.
A Volvo EX90 bámulatos külső megjelenéssel rendelkezik
Ha ránézünk az EX90-re, azonnal felismerjük a skandináv gyártó tipikus vonásait. Elegáns, kicsit szögletes és sokoldalú. De az EX90 mindenekelőtt egy modern családi autó funkcióját tölti be, ahogy a svédektől megszoktuk. Első a funkcionalitás, aztán jöhet a minimalista dizájn. De ennek az autónak a fényszóróinak a kialakítását is nagyban befolyásolta a külső megjelenés. Attól függetlenül, hogy egy nagyméretű SUV-ról van szó, a légellenállási együtthatója csupán 0,29. Ez annak is köszönhető, hogy ennek a terepjárónak az oldalkialakítása egyenes, a fejlesztők még a kilincseket is a karosszériába integrálták. A Volvora jellemző módon a hátsó LED-lámpák a D-oszlopon át a tető széléig terjednek, de optikailag ketté lettek osztva, és elválasztották a csomagtérajtó alsó lámpáitól. Az EX90 külseje teljesen trendi, modern és tetszetős, de nem igazán sportos. Összességében elmondható, hogy az EX90-nel egy elegáns járművet kapunk, amely nem hivalkodik, hanem az apró részletekre helyezi a hangsúlyt. Melyek ezek a részletek?
Milyen fényszórók ékesítik ezt az új modellt?
Az autó elejét a LED-es fényszórók uralják, ahogy az egy Volvotól elvárható. A LED-es fényforrások kalapács formát alkotnak, viszont ezúttal nem csak a nappali menetfény, hanem a teljes mátrix fényszóró ilyen alakú, amely nagyon ütős megjelenést kölcsönöz az autónak. A Volvo logó a jármű elejének közepén ül, összességében az autó elején kevés játékos részlet található. Az elülső fényszóró kialakítása párhuzamot mutat a testvér márkával, a Polestarral. Mit jelent ez? Nagy LED-es felületeket. A klasszikus hűtőrács eltűnt, mivel egy teljesen elektromos meghajtású autóról van szó. Az első részen csak a külső megjelenést szolgáló légbeömlők találhatók. A ferde elhelyezkedésű szélvédő tetején egy feltűnő LiDAR érzékelőegység található, amelynek köszönhetően az autó készen áll majd a teljesen autonóm vezetésre is. A Volvo szinte a tetőbe integrálta a LiDAR rendszert, a lehető legmagasabbra akarták a fejlesztők helyezni az érzékelőket, hogy az a legtöbbet lásson.
Amit a LiDAR rendszerről tudni érdemes
A gyártó szerint a LiDAR biztonsági rendszere lesz a sarokköve a felügyelet nélküli autonóm vezetésnek. A technológia akár 250 méter távolságból is képes észlelni majd a gyalogosokat. Mit is takar ez a mozaikszó? A LiDAR, amely a Light Detection and Ranging angol kifejezés rövidítése, egy távérzékelő rendszer, amely a változó távolságok mérésére fényt használ lézer formájában. Ezek a fényimpulzusok a légi rendszer által rögzített egyéb adatokkal kombinálva pontos, háromdimenziós információt generálnak az előttünk lévő területről, felszíni jellemzőiről. A LiDAR rendszer alapvetően egy lézerből, egy szkennerből és egy speciális GPS-vevőből áll. A repülőgépek és a helikopterek is ilyen rendszert használnak.
A fényszórói mellett mivel jeleskedik még ez az e-SUV?
Az EX90 az első elektromos Volvo, amely tisztán elektromos hajtással rendelkezik. Ez az e-SUV 111 kWh-s akkumulátorral érkezik, amelynek átlagos hatótávja 600 kilométer. Egy gyorstöltő állomáson 30 percet tölt majd, amíg az akkumulátor 10-ről 80 százalékra töltődik. A maximális töltési teljesítmény kezdetben 250 kW, de ez idővel 300 kW-ra nő majd. Az alapváltozatnak is már két villanymotorja van, amelyek összesen 408 lóerő teljesítményt és 770 Nm nyomatékot adnak le. A nagyobb teljesítményű kivitel 517 lóerővel és 910 Nm nyomatékkal rendelkezik. A többi Volvohoz hasonlóan mindkét kivitel végsebessége 180 km/h-ban van korlátozva. Az alapváltozatnak 5,9 másodpercre van szüksége 0-ról 100 km/órára való gyorsításra, a nagyobb teljesítményű változatnak valamivel kevesebb: 4,9 másodpercre van szüksége.
Az EX90 modellben a fényszórókon kívül hol találkozhatunk még LED-ekkel
Amerre csak nézünk LED-ekkel fogunk találkozni. A tetőkárpitban, a padlón és az ajtókon, valamint a csomagtartóban található 72 LED-dióda tökéletes megvilágítást biztosít. Az utastérben ezenkívül egy 15 hüvelykes, Google rendszerre épülő érintőképernyő található. A svédek már néhány részletet közzétettek a beépített biztonsági rendszerekkel kapcsolatban, ami alapkérdés a márkánál. Ahogy azt már korábban említettük az EX90 gyárilag beépített LiDAR egységgel rendelkezik, amelynek képesnek kell lennie több száz méterrel távolabb lévő tárgyak, emberek állatok észlelésére. A vezetéstámogató rendszerekkel a Volvo nemcsak a jármű környezetét felügyeli, hanem a belső teret is: speciális szenzorok és kamerák mérik a koncentrációnkat. A technológia lehetővé teszi az EX90 számára, hogy felismerje, ha fáradtak vagy figyelmetlenek vagyunk. Ez az új Volvo 16 ultrahangos érzékelővel, nyolc kamerával és öt radarral lesz felszerelve, amelyek a jármű külsejét figyelik. Ezek az érzékelők a fényszóróval egyetemben egy tökéletes rendszert alkotnak, hogy sötétben a megfelelő megvilágítás álljon a rendelkezésünkre. A belső térben a márka nem csak a vezetőre, hanem az utasokra is fókuszál. A Volvo radar segítségével észleli az e-SUV-ban hagyott alvó gyerekeket és háziállatokat, és szükség esetén riaszt a bennünket.
Comments