Párás, beázott a fényszóróm, mit tegyek?
top of page

Párás, beázott a fényszóróm, mit tegyek?

Sok esetben a nedvesség hajlamos a fényszóró belsejében összegyűlni, és ez a jelenség nem csak a régebbi autókra igaz. A probléma főleg párásabb időszakokban válik leginkább aktuálissá. Ilyenkor sokunk panaszkodik arra, hogy a gépkocsi fényszórói és hátsó lámpái gyakran beáznak, párásodnak, aminek következtében víz gyűlik össze bennük. Nem is gondolnánk, hogy ez a jelenség a modern autókban jóval gyakrabban fordul elő és ráadásul könnyebben is észrevehető, mint az oldtimer autók esetén. Mert a mai modern gépkocsik kizárólag átlátszó fényszóró búrával rendelkeznek, és így a párásodás sokkal könnyebben észlelhető, mint a régebbi járműveknél, amelyek még mindig bordázott, és ezért alig átlátszó fényszóróházzal rendelkeznek. De hogyan tudjuk megelőzni, illetve meg lehet-e egyáltalán akadályozni, és ha már bejutott a nedvesség, hogyan lehet megoldani a problémát?



Víz a fényszóróban

Ne aggódjunk, ha nagy mennyiségű eső esik vagy, ha gépkocsinkkal autómosóban jártunk és esetleg minimális nedvesség jelenik meg a fényszórókban vagy a hátsó lámpákban. Ez egy teljesen normális jelenség, amely műszaki szempontból teljesen veszélytelen, mivel a reflektor a nedvesség hatásaival szemben védett. Mivel a fejlesztők az összes fényszóróházat körülbelül 30 éve szellőző nyílásokkal látták el, ezeken keresztül a problémának magától gyorsan meg kell oldódnia. Ha azonban a nedvesség önként nem párolog el záros határidőn belül, akkor utána kell járnunk, hogy mi okozza ezt. Mert ezek az apró cseppek, nedvességfoltok ronthatják a fényszóró fényeloszlását, és extrém esetekben a többi közlekedőt is elvakíthatják.

Amennyiben régebben gyártott autóval rendelkezünk és fényszórónk gyakrabban párásodik, akkor kifejezetten ajánlott felkeresnünk egy autószerelő műhelyt, mivel a nedvesség okozta korrózió sok esetben komoly problémát okozhat. Mégpedig azért, mert a korrózió folyamata rejtve marad. Ebben az esetben a károsodás valódi mértékével csak akkor fogunk igazán szembesülni, ha már a járművünk világítási funkciójának egésze vagy egy jó része meghibásodott, de akkor már komoly szervizköltségre számíthatunk. Melyek lehetnek a meghibásodott alkatrészek? Például a korrodált csatlakozók, eloxidálódott érintkezők vagy a teljesen elgyengült lámpatartók. Ne feledjük, az elmúlt években készült modellek esetén általában ez a veszély nem áll fenn, ugyanis a mai fényszórók műanyagból készülnek.


Figyelem: amennyiben a beázott vagy nedves fényszórót ki- majd visszaszereltük, akkor a fényszóró magasságát újra be kell beállítani, hogy a fényszóró a megfelelő magassággal rendelkezzen, és ne vakítsa el a szembejövő forgalmat.


Hogyan távolítsuk el a vizet a fényszóróból

A nedvesség eltávolításához le kell szerelnünk a fényszóró búráját, és meg kell szárítani a benne található alkatrészeket. Ha már eleve szétszedtük a fényszórót, akkor érdemes a tömítéseket is közvetlenül megvizsgálni, nincs-e rajta repedés vagy esetleg nem jelentkeznek rajtuk az öregedés jelei. Ha igen, akkor a csere a megfelelő megoldás. Vizsgáljuk meg alaposan a fényszóró búráját is, hogy esetleg nincsen rajta repedés, kőfelverődés, amelyen keresztül folyamatosan nedvesség szivárog a fényszóró belsejébe. Amire még érdemes ügyelni és ellenőrizni, az a lámpák levegőző nyílásainak átjárhatósága.


A nedvesség észlelésekor biztos Önben is felmerül a kérdés, hogy milyen eszközzel végezzük el a szárítást. Ehhez a legmegfelelőbb, a sűrített levegőfújó. Ha ezek után ismét víz gyűlik össze a fényszóróban, akkor nincs más hátra, mint a lámpa cseréje.


Tipp: Az új autók fényszórói nagyon összetett alkatrészek, és nagyon bonyolult kiszerelni őket a helyükről, szétszerelni pedig szinte lehetetlen. Nem is javasoljuk. Ezért, amennyiben a párásodás folyamatosan fennáll, forduljunk szakemberhez, a megrepedt fényszórót a Reflektorklinika munkatársai gyorsan és hatékonyan megjavítják.



Legyünk óvatosak a fényszórók nagynyomású mosásakor

Azt javasoljuk, hogy a kézi nagynyomású autómosó használatakor óvatosan bánjunk a mosópisztollyal. A fúvóka legalább 30 centiméterre legyen az autótól, már csak azért is, hogy ne sérüljenek meg a gumitömítések.


Mire ügyeljünk még a fényszóró párásodásának elkerülése érdekében

De legyünk körültekintők izzócsere esetén is, hogy mindent a megfelelő módon helyezzünk vissza a helyére. Ügyeljünk arra is, hogy a fényszóróba még a nagyobb fényerő érdekében se tegyünk nagyobb teljesítményű izzót. Miért? A lámpa kikapcsolása után a fényszóró belsejében található hőmérséklet magasabb, mint szokásos, így az ott található levegő lassabban kezd el lehűlni. Miközben a lámpatest belső része páradús külső levegőt szív be, amelynek hatására magas páratartalom és a lámpában nagy hőmérséklet különbség jön létre. A magas páratartalomnak pedig egyenes következménye a páralecsapódás.


bottom of page