Ti is imádjátok a kanyargós utakat? Ehhez kell egy olyan jármű, amivel mindez maximálisan élvezhető. Természetesen az egyik kanyargyilkos sportautó a Porsche 911-es. De mi van akkor, ha nem születtünk hercegnek, és mégiscsak szeretnénk élvezni az autózás nyújtotta örömöket, és itt nem elsősorban a száguldásra gondolunk. Hanem arra, hogy egy könnyen kezelhető, tökéletes vezetési élményt nyújtó, nyitott tetejű kétüléses sportautót szeretnénk. Ha jól végig gondoljuk, akkor kevés olyan roadster kapható, ami mindezt megfizethető áron tudja. A Mazda MX-5 35 éve képviseli mindezt. A négy generáció során a japánok mindig hűek maradtak az eredeti elképzelésükhez, és egy igazán kanyarvadász kabriót, roadstert építettek. Az első széria még bukólámpával hódított, a napjainkban kapható negyedik generáció pedig vékonyra húzott LED-es fényszórókkal kápráztat el minket.
A Mazda MX-5 első szériája bukólámpákat kapott
Nagyon bájosra sikerült a Mazda MX-5-ös ezekkel a méretéhez képest kicsit elnagyolt bukólámpákkal. Ez a roadster nincs több egy tonnánál, ezért a 115 lóerős motor kellő dinamizmust biztosít. De ahogy említettük, ez az autó nem a gyorsulási versenyek sztárja, hanem egy élményautó. Ezt is az támasztja alá, hogy jóval mélyebben ülünk, mint egy normál limuzinban, ezért a sebesség érzete is fokozottabb. Aki már vezette az autót éjszaka is, az elmondta, hogy a lámpák fényerőssége nem az igazi. A vászontető nem mindig zár tökéletesen, de más rosszat nem igazán tudnak elmondani azok, akik már birtokoltak egy Miatát, ahogy Európán kívül ezt a modellt hívják. Az 1989-ben bemutatott első generáció, amelyet egészen 1997-ig gyártottak, még napjainkban is nagy élmény vezetni. A kormánymű pontos, a váltó még mindig tökéletesen teszi a dolgát.
A második generációs MX-5 már nem bukólámpákkal világította meg az utat. Miért?
A második generációs MX-5-öt 1997-ben mutatták be, és 1998-tól vásárolhattuk meg az NB kóddal jelzett modellt. A második generáció nagyjából megőrizte az első széria arányait, de az új MX-5 legszembetűnőbb módosítása az volt, hogy az autóról eltűntek a bukólámpák. Miért döntött a Mazda ilyen radikális változtatás mellett? Egyrészt a bukólámpák alkalmazásával a sportautók nem voltak aerodinamikailag hatékonyak. Másrészt 2004-ben bevezettek egy a gyalogosok védelmét előirányzó, szigorított nemzetközi gépjármű biztonsági ECE előírást. A bukólámpák egy esetleges gyalogossal történő ütközéskor sokkal veszélyesebbek, hiszen ezek a fényszórók kiállnak a karosszériából és ezért komolyabb sérülést tudnak okozni. Az új szabályozásnak a gyártók csak egy bonyolult és költséges fényszóró mozgatás révén tudtak volna csak megfelelni, ezért szinte az összes autógyártó más megoldást keresett. A Mazda is így tett, egy ovális, a karosszériába beleolvadó lámpatest mellett döntöttek. Az MX-5 NB szériája alapfelszereltségként halogén fényszórókat kapott, amelybe H4-es halogén izzók kerültek, és opcionálisan HID D2S projektoros lámpatesteket is rendelhettünk hozzá.
A harmadik generációs Mazda MX-5 ugyanazt a fényszóró technológiát kapta, mint a második
A lámpatestek terén annyi változás történt, hogy a fényszórók picit szögletesebb formát öltöttek. Viszont az autó teljesen megújult. A harmadik generációt a japánok az Alfa Romeóval közösen fejlesztették. A NC belső kóddal rendelkező harmadik generációt a márka 2005-ben mutatta be, és egészen 2015-ig gyártották. Ez a generáció rengeteg újdonságot kapott. Az egyik leglátványosabb részlet a Power Retractable Hard Top volt, amelynek rövidítése: PRHT. Ez az angol kifejezés egy összecsukható keménytetőt takart. Ennek köszönhetően akár 12 másodperc alatt is megszabadulhattunk a felettünk lévő karosszériaelemtől. Trendi megjelenése számos elismeréshez segítette hozzá a modellt, például a 2006-os japán Év Autója Díjat is megkapta. Ebbe a változatba már nem az 1.6-os benzines motort szerelték a japánok, hanem alapfelszereltségként egy 1.8-ast, amely 126 lóerővel és 167 Nm nyomatékkal rendelkezett. De, akinek ez nem volt elegendő, az választhatott magának egy 2,0 literes 160 lóerős és 188 Nm nyomatékú motort is.
A Mazda 2015-ben mutatta be az MX-5 negyedik generációját
Ráadásul a roadster tavaly kapott egy facelift csomagot. Az ND kóddal fémjelzett modellt a Kodo dizájn könnyed formavilága jellemzi. Ennek köszönhetően az MX-5 szinte ugyanaz maradt, de közben teljesen modern külsőt kapott. Mindezen változtatások a trendi megjelenést, és a sportos menetdinamikát támogatták. Az autó ugyanúgy, mint az első széria esetén pontos kormányzással, megfelelő irányíthatósággal és kiegyensúlyozott agilitással rendelkezik. A tavaly bemutatott ND3-as változat esetén a Mazda a LED-es nappali lámpákat immár a LED-es fényszórókba integrálta, a hátsó lámpákat átdolgozták, és az első fényszórókhoz hasonlóan LED-es irányjelzőket is kapott ez a sportos roadster. Ennek köszönhetően az autó megjelenése sokkal egyedibb lett, illetve a LED-es világítástechnológia jobb láthatóságot is biztosít ennek a stílusos járműnek. Most biztosan sokan azt kérdezik, de hogyan lehet az, hogy ez a facelift az ND3-as kódot kapta. Ez azért van, mert 2019-ben már volt egy modellfrissítés. Jelenleg két közvetlen befecskendezéses benzinmotor közül választhatunk. Az egyik 132 lóerővel bír, a másik 184 lóerő teljesítményű. Gondoljunk csak bele, egy 1,1 tonna súlyú roadster egy 184 lóerős motorral milyen dinamikus menetteljesítményekre képes.
Comments