A BMW és a Mercedes is 2025-ben két teljesen új elektromos meghajtású modellel szeretne a középkategória élvonalába tartozni. A BMW Vision Neuer Klasse és a Mercedes-Benz CLA modellek megmutatják, hogy a közeli jövőben milyen autókkal fogunk közlekedni.
Milyen újdonsággal érkezett a BMW és a Mercedes-Benz az IAA-ra?
Mindkét márka az autójuk bemutatójakor a sárga színre helyezte a hangsúlyt. Miért olyan fontos ez? Vélhetően mindkét autógyártó a fiatalos vidámságot és a pozitív érzéseket szerette volna ezzel a középpontba állítani. Nyilvánvalóan a fiatal, innovációra fogékony célcsoportba tartozókat szerették volna ezzel megszólítani. De a sárga a zöldhöz hasonlóan a reményt is szimbolizálja. A BMW Neue Klasse és a CLA, amely a Mercedes új padlólemezére épül, aminek a hivatalos neve Modular Mercedes Architecture, rövidítve MMA, teljesen új koncepcióval szeretnék visszaszerezni a kezdeményezést. Bár mindkét gyártó szériaérett változata csak 2025-ban jelenik majd meg az utakon, de már most úgy érezték mindkét autógyártónál, hogy meg kell mutassák mit várhatnak tőlük a jövőben a márka rajongói. Mert a kínai autógyártók hatalmas modell invázióval készülnek betörni az európai autópiacra. Az európai gyártók elektromobilitás iránti egyértelmű elkötelezettsége későn érkezett, de aki hű marad ezekhez a márkákhoz, azok biztosan nem fognak az új modellekben csalódni.
Mindkét márka az innovatív fényszórókra helyezte a hangsúlyt
Mikor rápillantunk a két modellre, sok hasonlóságot nem fogunk bennük felfedezni. A legszembetűnőbb különbség a Vision Neuer Klasse és a CLA Concept között a dizájnban van. Míg a BMW klasszikusan szögletes, cápaorral és sok üvegfelülettel rendelkezik, a CLA domború, íves vonalvezetésével a napjaink trendjét követi. A BMW-nél nem csak a hosszú motorháztető és a masszív hátsó rész figyelhető meg, hanem a viszonylag keskeny ablakfelületek is. A CLA sokkal kompaktabb formával rukkolt elő. Viszont mindkét koncepción rögtön felfedezhető, hogy a két márka a világítástechnika fejlesztésében és hangsúlyozásában látja a jövőt. A BMW a széles veséket és a vastag hátsó lámpákat is teljes kivetítő felületté alakította. A Mercedes ezzel szemben az első fényszórót és a hátsó lámpákat is csillagmintára formázta, ráadásul az elöl és hátul körbefutó krómcsík is megvilágítható. Azt mindkét márka bizonyította, hogy a hatalmas fényáradatnak, effektusoknak szinte már semmi sem szab határt, a gyártás során szinte bármit meg tudnak valósítani, amit a fejlesztők megrajzoltak. Hol vannak már azok a nyolcvanas évek, ahol vagy a kerek vagy a szögletes halogén fényszóró között választhattunk.
2025-ben milyen fényforrásokkal érkeznek majd a szériaérett változatok?
Az, hogy mindkét modell konkrétan majd milyen fényszórókkal rendelkezik, erről kevés információt közöltek a gyártók. De az biztos, hogy mindkét esetben a mottó a több teljesítmény és a kevesebb energiaveszteség lesz. Több mint valószínű, hogy ezek a modellek LED-es mátrix fényszórókat kapnak majd. Az lehetséges, hogy az extralistán a forradalmi lézeres távolsági fény is elérhető lesz. A lézer fényszórók fény intenzitása lényegesen nagyobb, mint a LED-fényszóróké, és körülbelül 600 méterig világítanak. Ráadásul a lézerfény lényegesen kisebb helyet foglal, és körülbelül 30 százalékkal kevesebb energiát is igényel, mint az amúgy is nagyon energiatakarékos LED-fényforrás. Azt már rég elérték a fejlesztők, hogy a lézer fényszórók nagy teljesítménye és hatékonysága biztonsággal is párosuljon.
Amennyiben rendelhető lesz a lézerfényt, milyen teljesítményre számíthatunk?
Amennyiben automata üzemmódba kapcsolva használjuk majd bármely modellt, az út nagy távolságban lesz megvilágítva, így éjszaka nagyobb sebességgel tudunk majd haladni. Ez az emberi szemnek is kellemesebb. A lézerdiódák 3 watt teljesítményűek, és körülbelül 500 lumen fényáramot érnek el 0,3 milliméteres fénysugárral. Ez azt jelenti, hogy ez a technológia még a LED-et is felülmúlja, amely 1 milliméteres fénysugár átmérőjével körülbelül 250 lumen fényerőt biztosít. A lézerfény esetén az optikai hatásfok, vagyis az úton előállított fény és a fénykibocsátás aránya kivételesen magas, 70 százalékos. Ehhez képest a LED 40 százalék körüli, a xenon csak 30 százalékot ér el. A koncentráltabb lézerfény nagyobb fénykibocsátást és hatótávolságot tesz lehetővé, de kisebb optikai rendszerekre és fényszóró házakra van szüksége.
Milyen fényforrásokkal találkozhatunk a belső terek esetén?
Környezetbarát környezet csúcstechnológiával fűszerezve, ez az érzése annak, aki beül ezekbe az innovatív modellekbe. Az, hogy a BMW és a Mercedes teljesen eltérő koncepcióval lépett a porondra, az már a külsőből is egyértelműen látszik, de ez csak fokozódik, ha megnézzük a két modell utasterét. A Mercedes belső terét az MBUX elnevezésű multimédia-rendszer továbbfejlesztett változata uralja. A nagy képernyők, a teljesen digitális környezet és a megvilágított króm felületek olyan hatást keltenek, mintha egy számítógépes játékban foglalnánk helyet. A bajorok az új panorámakivetítőre helyezték a hangsúlyt. A márka panorámakivetítőjének alapja egy teljesen új head-up kijelző technológia, amely az információkat a vezető ideális magasságú látósávjába vetíti, ráadásul mindezt a szélvédő teljes szélességében teszi. Ez a rendszer háromdimenziós animációként vetíti ki a látómezőnkbe az olyan szükséges információkat, mint például a vezetést támogató rendszerek vagy az útvonaltervező funkció figyelmeztetései. Természetesen a most bemutatkozó BMW iDrive járművezérlő technológiája egy új központi kijelzőt is kapott, amely a márkára jellemző stílusban, érintés funkcióval szereltek fel. A következő 3-as sorozatban egyébként a középkonzol iDrive kapcsolója megszűnik. Az autó új központi kijelzőjének mátrix megvilágítása minden esetben hajszálpontos felbontást, élénk színvilágot és erős kontrasztot biztosít.