A múlt héten jelentette be az egyik nagy budapesti autókereskedő, hogy 33 év után nem forgalmazza tovább az Opel márkát, helyette a BYD kínai gyártó modelljeit állítja be a szalonba. Ez előrevetíti azt a hatalmas változást, ami az elkövetkezendő években vár ránk. Ez az átalakulás a világítástechnológiában is nagy felfordulást fog okozni. Miért? Mert a kínai e-autók többnyire LED-es fényszórókkal vannak szerelve. Ebben az európai gyártók csak nagy duzzogva tartanak lépést. Ez számunkra autótulajdonosoknak egy jó hír, hiszen jóval nagyobb lesz a verseny, és valljuk meg őszintén az autó világítása nemcsak a jármű külsejére van nagy hatással, hanem nagyban segíti a közlekedés biztonságát is. De nézzük is a nagy európai autógyártók kínálatát, például a Volkswagen Up halogén lámpákkal volt kapható. De miért a múlt idő? Mert a márka 12 év után tavaly befejezte ennek a kisautónak a gyártását, és így már a Polo a márka legkisebb modellje. 2014-ben jött az e-Up, ami ahogy a neve is mutatja a kisautó villanyosított verzióját takarta, amelyet 18,7 kWh-s akkumulátorral árultak, aminek 160 kilométeres volt a hatótávja. Tehát mind az autó felszereltségében, mind a hatótávban sokkal jobb értékekkel rendelkeznek a kínai gyártók, mint a VW. Ez azért elgondolkodtató!
Milyen fényszórókkal rendelkezik a legkisebb VW e-autó?
A márka kínálatában az ID.3 jelenleg a legkisebb teljesen elektromos modell. Érdemes megnéznünk, hogy ez az e-autó milyen fényszóró technológiát rejt. Amennyiben az alap- vagy az S-felszereltségű változatot választjuk, akkor olyan LED-es fényszórókat kapunk, amely rendelkezik automatikus menetfény kapcsolással és távolsági fény szabályozással. De ha a Business felszereltségű modell mellett döntünk, amely azért jóval drágább, mint az előző kettő, akkor már mátrix LED-es fényszórók lesznek e-autónkban. Ezt a fényszóró technológiát a márka IQ Light-nak nevezi. De bármelyik változatot is választjuk, mindkettő nagyon gyorsan reagál, és sötétben a szembejövő forgalmat egyik sem vakítja el, még akkor sem, ha a távolsági fényszóró bekapcsolva maradt. Még kanyarlámpát is kapunk az utóbbi változathoz. A LED-mátrix fényszórók között futó fénycsík szintén elegáns megjelenést kölcsönöz. De a németek nemcsak az autó elejére gondoltak, hanem a hátuljára is. Az opcionális 3D LED-es hátsó lámpák animált féklámpákkal és dinamikus visszajelzőkkel új fényt adnak az ID.3-nak. De ezzel az a gond, hogy a legújabb technológia mind feláras, a kínaiak pedig mindezt szinte alapáron kínálják.
Hamarosan hazánkba is megérkezik a JAC E10X, amely LED-es fényszórókat kapott
Ha ránézünk erre az e-autóra rögtön egy Toyota Yaris jut az eszünkbe. Az E10X-et a JAC Motors, a kínai Hefeiben működő kínai autógyár gyártja. Az autót egy 31,4 kWh-s akkumulátor hajtja, amely 60 LE-s csúcsteljesítményt küld az első kerekekre. Ezzel azért hatalmas végsebességet nem fogunk elérni, maximum 110 km/h az amennyivel száguldhatunk ezzel az e-autóval. A jármű hatótávolsága körülbelül 320 km. Ezzel azért még a Balatonra is le lehet ugrani, nem kell attól félni, hogy egy töltéssel nem tudunk vele megfordulni. De a márka az autót kifejezetten városi közlekedésre tervezte. De mitől olyan különleges ez az autó? A beépített fényszórói teszik naggyá? Nem, LED-es világítástechnikát kapott, de nem ettől lesz olyan kelendő ez a modell. Az embereknek megfizethető kis elektromos autóra van szükségük és ez pont olyan. Hozzávetőlegesen 8 millió forintos ára miatt nagy népszerűségre számíthat majd. Ha megnézzük például az ilyen árkategóriában található elektromos Daciákat, akkor azt fogjuk látni, hogy halogén fényszórókat kapnak. De akkor hogyan is fognak az európai márkák lépést tartani a kínai e-autók özönével?
Kisautó, de mégis LED-es fényszórókat kapott!
Az E10X a kisautók népes táborát növeli. Vannak nagyon izgalmas e-autók a piacon, mint például az elektromos Mini Cooper. Milyen gyönyörű kerek LED-es fényszórói is vannak ennek a modellnek. De az e-Cooperrel csak egyetlen egy gond van, több mint 13 millió Forintba kerül. De sajnos a lista végtelen. Számos e-autó borzasztóan drága és ezen az állami támogatás sem segít. Az igaz, hogy a mostani támogatást csak cégek vehetik igénybe. De szükségünk van akkora hatalmas járművekre, amelyekkel napjainkban közlekedünk? Az autók túl nagyok lettek az utóbbi időben. Túl magasak, túl hosszúak, hogy kényelmesen tudjunk velük parkolni. A JAC E10X ehhez képest tökéletesen méretezett. Ráadásul a belseje olyan egyszerű, amennyire csak lehet. A vinil bevonatú ülések könnyen tisztíthatók. A kormány előtt egy digitális képernyőt találunk, amely informálisan tájékoztat minket a szükséges információkról. Az utastér elrendezése üdítően visszatér az alapokhoz. Ez egy olyan e-autó, ami egyszerűen egy közlekedési eszköz. Nem pedig egy státuszszimbólum. Ezt a koncepciót tapasztaljuk a hátsó részen is. A hátsó ülések kényelme megfelelő. A csomagtartó meglepően tág, a fényszóró pedig tökéletesen megvilágítja előttünk az utat.