top of page

Lordom, a Jaguar előállt, a fényszórója újra tökéletes!

Egy Jaguarnak nem kell tökéletesnek lennie, nem is volt az soha. Ez az autó olyan, mint egy jó szivar. Van neki egy férfias bája, miközben egy bizonyos életérzést biztosít. Különösen a Jaguar XK8-ra igaz ez. Vannak olyan autók, amelyeket nem kell vezetnünk ahhoz, hogy érezzük a karakterét. Elég, ha csak körbe járjuk, végig simítjuk a vonalait, és már alig várjuk, hogy a volánja mögött üljünk.

Véleményünk szerint az XK8-as volt az utolsó „igazi” Jaguar, amelyre a márka összes rajongója azt mondta, hogy ilyen neki is kell. Barokk forma, sok faberakás és az elengedhetetlen elegancia, ami különlegessé tette az XK8-at. Egy luxusautó, amelyet arra terveztek, ha gyorsan tudjunk vele haladni.





Amit a Jaguar XK8-ról tudni érdemes

A Jaguar XK8 egy két ajtós grand tourer, anno kupé és kabrió karosszériával készült. Miről ismerünk fel egy grand tourert? A grand tourer (GT) egy olyan típusú autó, amelyet az autógyártók nagy sebességű és hosszú távú vezetéshez terveztek. A teljesítmény és a luxus kombinációja jellemzi ezeket a modelleket. Jellemzői a hátsókerék meghajtás, kétajtós kupé kialakítás, akár kétüléses, akár 2+2-es elrendezéssel. Az XK8-at 1996-ban a Genfi Autószalonon mutatta a márka és az utolsó "igazi nagymacska" 2014 júliusában hagyta el a gyárkaput. Az első generáció, amelynek gyári kódja X100 volt, XK8 néven került forgalomba, és a Jaguar XJS-t váltotta. 1996-tól 2002-ig egy négyliteres V8-ast szereltek be az autóba, ami 284 lóerővel rendelkezett, majd egy 4,2 literes motor teljesített szolgálatot a motorháztető alatt, aminek már 298 lóereje volt. Látva ezeket a számokat, ezt az autót tényleg arra tervezték, hogy inkább az országutakon cirkáljunk vele, miközben hallgatjuk a selymes V8-as dorombolását, mint hogy a városban araszoljunk vele. A Daimler 250-es óta Jaguarnak ez volt újra a következő 8-hengeres modellje.

De ahogy említettük, ez a Jaguár sem volt tökéletes. Például a vibráló kormánykerék rontotta egy kicsit az egyébként arisztokratikus vezetési élményt. Amennyiben ilyen autót szeretnénk vásárolni, főleg az erősebb XKR-t, amely 370 lóerővel rendelkezik, azt csak tapasztalt sofőrök válasszák! A hátsó ülések pedig tökéletesek arra, hogy kedvesünk oda helyezze retiküljét, másra nem igazán alkalmas. De a 307 literes csomagtartó tökéletes arra, hogy bizonyos mennyiségű poggyászt magunkkal vigyünk, amikor leugrunk a tengerpartra. De ahhoz, hogy gondtalan legyen az utazás, szükségünk van a fényszórók megfelelő fényerejére is.

Milyen fényszórókkal készült az XK8-as Jaguar?

Az autó nagyon áramvonalas formával rendelkezik. A tervezéskor a fényszóró kialakítását is a formatervezés határozta meg. Ha jól megnézzük a Jaguar XK8 fényszóróját, láthatjuk, hogy nem takaró búrával ellátott lámpáról van szó. Az autók sebességének folyamatos növekedése megkövetelte, hogy a fényszórók által megvilágított terület is egyre nagyobb legyen. Erre a parabolikus rendszer már nem volt alkalmas. Ezért a tervezők halogén fényszórók esetén szabadformájú úgynevezett „FF”, angolul Free Form lámpákat építettek ebbe a modellbe. Ahogy a neve is tükrözi, a technológia a változó felületű reflektoron alapul. A Jaguar XK8-as halogén és xenon fényszóróval is kapható volt.

A Jaguár XK8 fényszórójának felújítása

Miután megérkeztek ennek a Jaguarnak a fényszórói, szétszereltük őket, hogy lássuk milyen problémával is állunk szemben. A Jaguar fényszóróinak megújítása két részből állt. Egyrészt a műanyag keret felújításából, melynek során a festékréteget eltávolítottuk, újra festettük, majd PVD eljárással újra foncsoroztuk. Másrészt a Jaguar fényszóróinak foncsorozását is elvégeztük, amelynek folyamata a következő volt. Először eltávolítottuk a reflektorról a lakkréteget. Ezt követte a szemcseszórás, amelynek lényege, hogy fémtiszta felületet kapjanak kollégáink. A következő művelet a foszfátozás, amelyet a korrózió elkerülése érdekében végeztünk el. Ezt követte a porfestés, majd a lakkozás. Az utolsó munkafolyamat, a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás. Ez az eljárás a www.reflektorklinika.hu-nál fémgőzöléssel, a legmodernebb PVD eljárással készül. A fémgőzölés során 99,99% tisztaságú alumíniumot használnak munkatársaink, amely nagy vákuumban történik, a végvákuum 5 x 10 −5 Mbar. Sokan kérdezik, hogy eddig minden érthető, de mi történik a tartályban? A volfrám elektródára helyezett alumínium hevítés hatására molekuláira bomlik, majd a tartályban faltól-falig történő egyenes vonalú mozgást végez. A molekula felhőbe forgatott reflektor beleütközik a molekulákba, amelyek az ezen lévő speciális lakkbevonaton megtapadnak, aminek köszönhetően a fényszóró újra régi fényében tündököl. Ráadásul mindez hosszú ideig így is marad.

Comments


bottom of page