Ha megnézzük azokat a folyamatokat, amelyek egy jármű tömeggyártásához szükségesek, gyorsan kiderül, hogy a jól begyakorolt folyamatok működtetéséhez nagy erőfeszítésekre van szükség. A gyártási folyamatok megtervezésén, a szükséges hardverrel ellátott gyártóüzem kialakításán és az egyes járműalkatrészek összeszerelésén túl minden egy aprólékos terv és szigorúan meghatározott ciklusidők szerint történik, amelyekhez az alkatrészeknek pontosan az adott időben rendelkezésre kell állniuk. A gyártóüzem méretétől függően egy nap alatt általában 2000-3500 jármű készül.
Miért van szükség kis szériában gyártott fényszórókra?
Az autóiparban kis szériában gyártott autókról akkor beszélünk, amikor egy típusból kevesebb mint 1000 járművet gyártanak, de ezek a számok általában jóval alacsonyabbak. Ebben az esetben az autógyártók a meglévő építőelemekből állítanak össze egy járművet, hogy személyre szabott autót készítsenek. Óriási erőfeszítést és nagyon magas költségeket igényel a speciális eljárások létrehozása. Ezért ezekhez a modellekhez az egyedi alkatrészeket szinte minden esetben egyedileg fejlesztik és gyártják. Ez viszont egy nagyon költséges folyamat. Nincs ez másként a fényszórókkal sem.
Mitől olyan egyedi a Mercedes kis sorozatú világítástechnikai rendszere?
Minden nagy autógyártó megpróbál az exkluzív ügyfeleinek egyedi fejlesztésekkel kedveskedni. Természetesen ez alól a Mercedes sem kivétel. Akiknek a márka minősége nem elegendő, azok választhatják a Maybach modelleket. A Maybach ügyfelei számára már 2018-ban elkezdődött az autóvilágítás jövője. A Mercedes által kidolgozott úgynevezett Digital Light fényszórótechnológia kis sorozatban szinte vakításmentesen, HD minőségben és több mint kétmillió pixeles felbontással rendelkező távolsági fényszóróval kerül forgalomba. Ez a forradalmi világítástechnikai újdonság az ötévvel ezelőtti genfi Autószalonon ünnepelte világpremierjét.
Mitől olyan különleges ez a világítástechnikai rendszer?
A kiváló teljesítményű, forradalmian új fényszórótechnológia úttörő vezetési támogatást és kommunikációt tesz lehetővé az autó és a vezető között. Ez a rendszer minden vezetési helyzetben ideális fényviszonyokat teremt, valamint minimálisra csökkenti a többi közlekedő elvakításának kockázatát, ami jelentős mértékben hozzájárul a közúti biztonság javításához.
Ezért a Mercedes fejlesztői által megtervezett új fényszóróban több mint egymillió mikrotükörrel ellátott chip dolgozik, azaz járművenként összesen több mint kétmillió. A járműben lévő kamera- és érzékelőrendszerek hatékonyan ismerik fel a többi közlekedőt. A nagy teljesítményű számítógépek ezredmásodpercek alatt kiértékelik ezeket az adatokat, és ennek fényében továbbítják azokat a fényeloszlás lehető legjobb beállítása érdekében.
Az e-autó gyártók milyen fényszórókat építenek be járműveikbe?
Nem csak a Mercedes fejleszt jövőbe mutató világítástechnológiát, hanem olyan elektromos autógyártók is, mint például a Polestar. Azt minden gyártó tudja, hogy a modern fényszórók nagyban befolyásolják az autó pozitív megítélését. Ezért a Polestar 2-es modell elektromos ferdehátúként új világítástechnológiákat vezet be a kompakt prémium e-autók szegmensébe. Mivel Skandináviában tervezték, így nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a legsötétebb éjszakákon és nappalokon is a legalkalmasabb világítást biztosítsa a jármű. Amikor vezetjük a Polestar 2-t, megértjük, hogy az innovatív világítástechnológia mennyire növeli a biztonságot. Még az olyan kisebb autógyártóknak is, mint a Polestar a LED világítás nyújt kreatív lehetőségeket. Mit jelent ez konkrétan?
Minden fényszóróban összesen 84 különálló LED-pixel alkot mátrixot, és minden LED-et külön-külön vezérelnek. Így a fényszórók hatékonyan tompítják fényüket. Ezzel a funkcióval bekapcsolva hagyhatjuk a távolsági fényszórót, így mindig maximális látási viszonyok között haladhatunk előre anélkül, hogy elvakítanánk a többi közlekedőt, és nem kell gondolkodnunk a különböző világítási módok közötti állandó váltásokon. Ráadásul ezek a fényszórók kanyarkövető energiahatékony LED technológiát alkalmaznak, és alacsony sebességnél automatikusan bekapcsolnak a kormánymozdulat vagy az irányjelző használatától függően. Ez a jármű kanyarodása közben tovább javítja a látási viszonyokat.
LED-es fényszórók fejlesztése kis sorozatban
Több esetben az autógyártók összehangolják a járművek különböző részeinek fejlesztését a külső beszállítók különböző részlegeivel. Mint ahogy azt a VW is tette az Amarok modell fejlesztésekor. A fejlesztés során mind a beszállító, mind a Volkswagen az innovációra és a minőségre való törekvéstől vezérelve újra definiálták a pickup-ok járművilágítását. A VW Amarok LEDriving fényszórói lenyűgözően egészítik ki a jármű egyedi megjelenését. A LEDriving fényszórók precíz világítást biztosítanak. Ez a fényszóró LED helyzetjelző lámpával, LED tompított fénnyel, LED távolsági fénnyel, LED nappali menetfénnyel és dinamikus LED visszajelzővel rendelkezik.
A tartós, nagy teljesítményű, intenzív fényerejű LED technológiának köszönhetően a VW Amarok fényszórói akár 200 százalékkal hosszabb fénykévét, akár 100 százalékkal fehérebb fényt, és akár 200 méteres fénytartományt biztosítanak. Ráadásul a modern fényvezető technológiának és a modern alapanyagoknak köszönhetően homogén fényeloszlással és pixelmentes optikával rendelkeznek.
Comments