top of page

Intelligens fényszórók nélkül nincs autonóm autóvezetés

Manapság a LED-es fényszórók a legkorszerűbbek. Számos előnyt kínálnak, például nagyobb fénykévét és ezáltal lényegesen több fényt visznek az útra. Az autógyártók már régóta olyan fényszórók kidolgozásán dolgoznak, amelyek a mostanában oly divatos megjelenést és az intelligens tompítási technológiát is magukban foglalják. Ez a modern és innovatív fényszóró technika lámpánként akár 1,2 millió pixellel rendelkezik, amelyek fényét mikroszkopikusan apró, elektronikusan vezérelt tükrök irányítják. A vékony fényszórók fokozatmentes, vakításmentes távolsági fényt biztosítanak, amelyet egy elülső kamera vezérel, és a közlekedésbiztonságát hivatott tovább növelni. Ezek azok a kamerák, amelyek nagyon fontos szerepet játszanak a fényszóró technika további fejlődésében.



Hogyan működnek ezek a modern fényszórók és miért van erre szükség?

Az intelligens fényszórók ezenkívül lehetővé teszik a változó fényeloszlást, az úgynevezett ADB-funkciót, amely az angol Adaptive Driving Beam kifejezés rövidítése. Minden közlekedési helyzethez optimális világítást biztosítanak. Erre a célra a legelterjedtebbek a mátrix LED-es fényszórók. Ezek egyre több LED-el rendelkeznek, amelyek mindegyike az úton egy adott térszögért felelősek, és egyedileg szabályozhatók és tompíthatók. A jövőben olyan fényszórórendszereket alkalmaznak majd, amelyekben a fényeloszlást nagyszámú, egyedileg szabályozható fénypontból állítják elő. Az intelligens fényszórók, amelyek a mesterséges intelligenciát alkalmazva a gépi tanuláson alapulnak. Ez lehetővé teszi, hogy a fényszóró minden pixelt külön-külön vezéreljen, és a környezet felismerése után automatikusan másképp világítja majd meg a jármű előtti különböző területeket. Az intelligens fényszórók jelentősen javíthatják a láthatóságot, és ezáltal hozzájárulhatnak a nagyobb közlekedésbiztonsághoz.


Az intelligens fényszórók adják az autonóm vezetés alapját

A tárgyak és az emberek pontos észlelése az autonóm vezetés fontos előfeltétele. A továbbfejlesztett ADB fényszóró technológia funkciói már 3D kamerákat használ, mindezt a fényszóró és a kamerák közötti interakció javítása érdekében teszi. Ahhoz, hogy ez az intelligens fényszóró jól működjön, szükséges a hatékony szituációs megvilágítás is, amely mellett a rendszernek az út mellett található különböző tárgyak, állatok, emberek hatékony gépi felismerését is lehetővé kell tennie.


A jövő járművei milyen fényszóró technológiát fognak alkalmazni?

Az autógyártók és a technológiát fejlesztő cégek szorgalmasan dolgoznak azon, hogy az önvezető autók hamarosan a közlekedés általános szereplői legyenek. Ennek érdekében sok kutatás van folyamatban. Talán az egyik legismertebb fejlesztést a Tesla végzi, de más ígéretes projektek is vannak. Ez egyik a CarVisionLight elnevezésű, amelynek középpontjában a képalkotás, a képfeldolgozás és az adaptív megvilágítás egyidejű alkalmazása szerepel. Ez a folyamat az autóipari világítástechnika prémium szintű továbbfejlesztésének egyik fontos fázisa. A rendszer a 3D-s sztereoszkópiát a hatékony környezet érzékeléssel kombinálja, amely az autonóm gépi átfogó látórendszer koncepciójának sarokköveként szolgál. Az intelligens fényszóró egységei nemcsak összehangolt módon hatnak egymásra, hanem kiegészítik egymást, és a maximális biztonság érdekében egy kognitív egységet alkotnak.


A projekt egyik része az éjszakai vezetésre koncentrál, amelynek feladata a mesterséges intelligencia alapú algoritmusok betanítása. Ehhez prototipikus fényszórókat alkalmaznak, amelyekbe egy kamerát és egy nagy felbontású Micromirror Z LED fényszóró modult építenek be. A tesztjármű csomagtartójában kapott helyet az a számítógép, amely a valós idejű képfeldolgozást, valamint a sztereoszkópikus adatokat figyelembe vevő, továbbfejlesztett ADB fényvezérlést irányítja. Mit jelent a valós idejű adatfeldolgozás? A forgalomirányító lámpák szenzorjai, az autópályák digitális kamerái, a folyamatosan frissülő navigációs térképek mind valós idejű adatokat állítanak elő és használnak. Mindezen információk elengedhetetlenek, hogy vezetés közben a rendszer a lehető legfrissebb közlekedési információkat kapja. Az önvezető technológia területén a valós idejű adatok a közlekedés biztonságát garantálják, mert az így begyűjtött és feldolgozott adatok biztonságosabbá tehetik a jövő járműveit.


De milyen kamera kerül ezekbe az "okos" fényszórókba?

A szakemberek a HDR koncepcióra esküdnek, amely az angol kifejezésnek a High Dynamic Range-nek a rövidítése, mert a képfeldolgozáshoz nagyon jó kontrasztarányt biztosít. Ezek a kamerák nagy dinamika tartománnyal rendelkeznek, ahol a HDR technológia lehetővé teszi a rossz fényviszonyok között is a részletek jobb felismerését. Mit jelent pontosan a dinamika tartomány? Ez a meghatározás a legsötétebb és a legvilágosabb részek közötti különbséget jelenti. Ha a kép dinamika tartománya meghaladja a kamera által rögzíthető dinamika tartományát, akkor a világos részek egyszínű fehérek, a sötét részek pedig egyszínű feketék lesznek, vagyis elvesznek a részletek, ami ebben az esetben nem lenne túl szerencsés.


Ma már az önvezető autó nem utópia, hanem valóság. De még sok kutatásra, fejlesztésre, és természetesen a létező technológiák hatékony integrációjára van szükség.


Komentarze


bottom of page