Amikor munka után már sötétben kell hazavezetnünk, legtöbbször már csak akkor vesszük észre: hibás a fényszórónk. Minél hamarabb sötétedik, annál többet kell rossz látási viszonyok között vezetnünk. Amennyiben nyáron nem közlekedtünk éjszaka, fel sem tűnt számunkra, hogy esetleg egyik-másik fényszórónk nem működik rendesen. Viszont sötétben rossz lámpával közlekedni, nem csak nekünk sofőrnek megterhelő, de veszélyes lehet ránk is és a többi közlekedőre nézve egyaránt. Ennek érdekében a fényszórókat nem mindig tudjuk magunk megjavítani, néha az egyetlen megoldás az, ha felkeresünk egy szakműhelyt, például a www.reflektorklinika.hu-t. De bizonyos javításokat kis kézügyességgel magunk is elvégezhetünk. Melyek ezek? Halogén fényszórók esetén az izzók cseréjét és beállítását tudjuk magunk is elvégezni, xenonos vagy LED-es fényszórók esetén mindenképp forduljunk szakemberhez.
Ha a következő problémákat tapasztaljuk, keressünk fel egy szakműhelyt ahelyett, hogy magunk kezdünk neki a javításnak
Repedéseket vagy karcolásokat találunk a fényszórón, aminek következtében párás a fényszóró belseje, a xenon vagy LED-es fényforrásunk nem világít megfelelően, halogén fényszóró esetén bemattult a reflektor, a fényszóró búrája matt és sárga, és még sokáig sorolhatnánk, hogy milyen hibák jelentkezhetnek, amelyek befolyásolják a fényforrások hatékonyságát. Ha az autó elején vagy hátulján lévő lámpa elromlott, előfordulhat, hogy saját magunk is megjavíthatjuk azt. Ennek az az előfeltétele, hogy a fényszórónkban hagyományos izzók legyenek, és ne legyen se xenonos, se LED-es a lámpa. Miért? Mert az utóbbi két fényforrás cseréjét vagy javítását csak szakképzett szakember végezheti, mivel ekkor a fényszórókat újra kell állítani, amihez speciális mérőeszközök szükségesek.
Reflektorklinika tipp: Ne várjunk túl sokáig a javítással, még akkor sem, ha például a repedés még csak minimális. Mert ezzel komolyabb kiadástól kíméljük meg magunk és a probléma csak fokozódik, valamint a legvégén még ráadásul a közlekedés többi résztvevőjét is veszélyeztetjük. Ne feledjük, a nem megfelelő fényszóró távolságszabályozása, a hibás izzók vagy a fényszórók homályossága esetén autónk, a következő műszaki vizsgán sem megy át, vagyis előtte úgyis fel kell keresnünk egy szakműhely.
Tudjuk egyáltalán milyen fényszóró található gépkocsinkban?
Most biztosan sokan felszisszennek, hogy egyáltalán maga a kérdés is sértőnek tűnik, de gondoljunk csak bele, hogy hányan vannak, akik az autójuk alkatrészeiről valymi keveset tudnak. De mentségükre legyen mondva, hogy ma már számos különféle fényszóró- és lámparendszer létezik. De bármilyen is legyen az autóban, a járművek fényszóróinak alapvető feladata a fáradtságmentes és biztonságos vezetés érdekében az út optimális megvilágítása. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a fényszórók és fényforrásaik a jármű aktív biztonságának részét képezik. De csak akkor, ha megfelelően működnek. Ezért a fényszórók javítását inkább bízzuk szakemberekre. Sőt, szabálytalan változtatások abszolút nem megengedettek. Az ilyen típusú átalakításokból akár még nagyobb baj is lehet, ha esetleg karambolt okozunk, mert a szabálytalan fényforrásunk elvakította őket.
A fényszórók felépítése
Ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, akkor a fényszóró a következő főelemekből áll. A fényszóró házból, a reflektorból, az izzóból, a lencséből és a fényszóró búrából. De természetesen a mai modern fényszórókban találunk még, villanymotorokat, xenon vagy LED technológia esetén vezérlőegységeket, hűtőbordákat stb. De a fényszóró legfontosabb eleme a reflektor, amelynek célja, hogy az izzó fényáramának minél nagyobb részét az útra irányítsa. Különféle fényszórórendszerek léteznek, amelyek ezt a követelményt a lehető leghatékonyabban teljesítik. A hagyományos paraboloid reflektorrendszereket azonban egyre inkább felváltják a vetítőlencsés rendszerek. Régebben a reflektorok általában acéllemezből készültek és foncsorozták felületüket. Mit jelent ez? Azt, hogy ez a réteg az, amely visszaveri a fényt. Amennyiben ez a réteg besárgult vagy bemattult, akkor nem tudja ellátni funkcióját, mi pedig hazamenet nem látunk rendesen. Ezt a hibát mi nem tudjuk megjavítani, ezt a feladatot mindenképp bízzuk szakemberre. Mivel nagyon speciális eljárásról van szó, ezért kevesen végzik ez ilyen típusú javításokat. Ebben az egyik legjobb a www.reflektorklinika.hu csapata, akik már több mint 20.000 reflektort foncsoroztak újra, ezáltal visszaadták a fényszóróknak eredeti fényüket.
Ne várjunk túl sokáig, ha a fényszórónk hibás, sérült vagy nem működik megfelelően!
Sokunk nem tanúsít nagy jelentőséget annak, hogy a fényszóró repedt, vagy más apró hibája van, pedig nagyobb baj is lehet belőle. Miért? Akár egy kavicsfelverődés is okozhatja ezt a problémát, de az is előfordul, hogy a tömítés mondta fel a szolgálatot. Ha ezután víz kerül a fényszóróba, az már nem tud onnan távozni. Idővel a fényszóró belülről elkezd bepárásodni. Legrosszabb esetben a fényszóróban lévő víz rövidzárlatot okoz. Amennyiben a tömítés a hiba forrása, és időben szakemberhez fordulunk, akkor egy apróbb javítással komolyabb kiadástól kíméljük meg magunkat.
Amennyiben a lámpánk búráját polírozni kell, ne próbáljuk meg magunk megoldani a feladatot. Mert azzal nagyobb kárt tudunk okozni, hogy az eljárással szerkezetileg megváltoztatjuk a fényszórónkat vagy esetleg, ha ügyetlenek vagyunk, akkor a karosszéria fényezésében is kárt teszünk. De, ha azt vesszük észre, hogy az út már nincs megfelelően megvilágítva, vezetés közben elvakítjuk a szembejövő forgalmat, vagy a motor beindításakor nem mozdul el a fényszóró, akkor is érdemes felkeresnünk a Reflektorklinika műhelyét. Mert a xenon fényszóró automatikus fényszóró távolságszabályozója hibás, vagyis a fényszóró szervomotorja elromlott.