top of page

Futurisztikus fényszóró technológiák

Az autógyártók folyamatosan új megoldásokat keresnek annak érdekében, hogy sötétben vagy rossz látási viszonyok mellett is biztonságosan tudjunk közlekedni. Például az autóipari alkalmazásokhoz használt DLP technológia segíthet ebben. A DLP technológiával felszerelt modern fényszórórendszerek javíthatják a látótávolságot, és számos egyéb alkalmazást támogathatnak.



Mit érdemes tudni a DLP technológiáról?

A DLP technológia működése a mikro-elektromechanikai rendszeren alapul. A DLP az angol Digital Light Processing megnevezés rövidítése, ami magyarul annyit jelent, hogy digitális fényfeldolgozás. A technológia hosszú évek óta folyamatosan fejlődik, és nem csak az autóiparban, hanem számos más iparágban is közkedvelt. Például a pikoprojektoroktól kezdve, egészen az óriás fényerejű vetítőkig szinte mindenhol használják. Jelenleg egyike a két legmeghatározóbb fénytechnológiának.


Az autók fényszórói arra szolgálnak, hogy hatékonyan megvilágítsák az utat a járművünk előtt, és láthatóvá tegyék az esetleges veszélyforrásokat. A halogén fényszóróban két lehetőség van erre a célra: egy tompított és egy kapcsolóval manuálisan ki- és bekapcsolható távolsági fény. Időközben a technológiai fejlődésnek köszönhetően a fényszórórendszerek számos mélyreható változáson mentek keresztül. A fényszórók funkcióinak és a látótávolságunknak a javítása érdekében az egyik ilyen technikai fejlődés az adaptív fényszórórendszerek fejlesztése.


Az AFS fényszóró technológia

Az Adaptive Front Lighting System, a helyzethez, követelményekhez illeszkedő első járművilágítás. Ennek az egyik része az ADB rendszer, amely az angol Adaptive Driving Beam kifejezés rövidítése. Mit jelent ez a szakkifejezés magyarul? A rendszer lényege a vakításmentes távolsági fény alkalmazása. Az ADB rendszer ennek érdekében intelligens vezérlési funkciókat alkalmaz, amely szabályozza az egész működést, vagyis az ADB rendszer segítségével a távolsági fényszóró a rendszert a fényviszonyoktól és a forgalomtól függően automatikusan be- és kikapcsolja. Így jobban tudunk az útra és a forgalomra összpontosítani.


Hogyan működik mindez a mindennapok során? A kamera támogatású AFS-fényszóró, az ADB rendszer alkalmazása esetén a fénykévét a fénysugárba helyezett forgó blendével, palástja mentén változó profilú forgó hengerrel alakítja ki. A teljes, korlátozás nélküli távfény képzésénél ebben az esetben nincs takarás. Ha a hagyományos tompított fényt vetítené, akkor a forgó blende a 15 fokos letörésnek megfelelő palástprofilt fordítana be.


Az ADB fényszóró technológia előnyei

Az új technológiák, mint például a DLP, lehetővé teszik a távolsági fény LED-ek segítségével történő szegmentálását. Más szóval, ezek a fényszórók sok pixelből állnak, amelyek egyénileg szabályozhatók, és szükség szerint be- és kikapcsolhatók. Például, ha egy fényszóró 12 LED-mátrixból áll, akkor ezeknek a pixeleknek csak egy részét lehet kikapcsolni, hogy megakadályozzák a szembejövő járművek vezetőinek elvakítását. A fennmaradó pixelek bekapcsolva maradnak, és megvilágítják az utat. Ez nagyobb fényáteresztő képességet biztosít számunkra, így több fény áll rendelkezésre az út megvilágításához, mint az ADB rendszerrel nem rendelkező járműveknél.


Újra fel kell tennünk a kérdést, hogyan is működik ez az innovatív rendszer? Ha a kamera képének feldolgozásával egy szembejövő vagy egy utolért autót érzékel a rendszer, mindkét fényvetőnél a függőleges sötét és világos vágású, kitakarású blendét forgatja be. A jobb oldali lámpánál az út bal oldalára jutó fényt pedig takarja, a bal oldali fényvetőben fordítva, az az út jobb oldalára nem ereszt ki fényt. Ahhoz, hogy a szembejövő autót vakításmentesen, szinte sötétben tartsa, a két fénykévét olló alakzatba rendezve állítja be.


A fényszóró mátrix és a DMD

A nagyobb felbontásnak köszönhetően az ADB rendszerek lehetővé teszik a függőleges mozgatást, amelyet egy 2D pixel mátrix segítségével érnek el. Mindezt a távolsági szegmentáció és az útra vetített fénysugár optimalizálásának érdekében teszik. Az autóalkatrész-beszállítók régóta vitáznak arról, hogy szükség van-e nagyobb ADB-felbontásra, hogy a rendszer több részletet világítson meg az úton, és csökkentsék a vezető figyelmét esetleg elterelő mozgásokat, amelyek a takart terület mozgása miatt jönne létre. Ennek érdekében a gyártók kifejlesztették a digitális mikrotükrös egységet, amelynek rövidítése: DMD. Ez nagy teljesítményű rendszert tesz lehetővé, amelyet a legnagyobb felbontású ADB-rendszereknél alkalmaznak. Ebben az esetben 1,3 millió egyedileg állítható tükörrel rendelkező megapixeles rendszer működik a jármű fényszóróiban. Ennek következtében az ADB rendszer rendkívül alacsony fényveszteséggel tud működni, és nagyon precíz kitakart területeket hozhat létre.


Opmerkingen


bottom of page