top of page

Foncsorozás után LED-es izzót szeretnék veterán autómba, lehetséges ez?

Akik imádják az autókat, azok nemcsak a napjainkban bemutatásra kerülő elektromos autókat istenítik, hanem az autóipar fejlődésének hajnalán megszületett típusokat is. De, ha már rendelkezünk egy veterán autóval, akkor azt használni is szeretnénk. Sajnos ezek a korai autómatuzsálemek és fényszóróik nem a hosszú fénykévéjükről voltak híresek, főleg, ha az autó még az 50-es évekből, vagy akár annál korábbról származik. Amennyiben az autónkon található fényszórót szeretnénk felújítani, vagyis foncsoroztatni, akkor a legjobb cím, ahova fordulhatunk, az a Reflektorklinika telephelye, ahol már 30 éve születnek újjá a klasszikus autók fényszórói.





A klasszikus autócsodák már új, utólag beépíthető LED-lámpákkal is felszerelhetők

Miután a fényszórót a Reflektorklinika szakemberei felújították, és a reflektor foncsorja újra a régi fényében ragyog, akkor vannak, akik azt gondolják, hogy a fényszórót és magukat megajándékozzák, egy szabványos LED-izzóval. Ez a hóbort inkább az úgynevezett young-oldtimer autóknál divatos, amely gépkocsik már megközelítik a 30 éves korhatárt, de még nem kapták meg a veterán minősítést, mert akkor csak és kizárólag eredeti izzóval működtethetjük kedvencünket. Ezeket az autókat tulajdonosaik még szinte napi szinten használják, ezért fontos, hogy halogén izzólámpa helyett egy hatékonyabb fényforrás világítsa meg esténként az utat. Az utólag beszerelhető LED-izzók csak úgy ragyognak, és fehérebb, napfényszerű fényüknek köszönhetően a kontrasztokat is jobban érzékeltetik. További előnyük, hogy a halogén izzókkal ellentétben tovább is működnek és ezért ritkábban is kell cserélni őket.


Mely márkák kínálnak régebbi típusú autók fényszóróihoz LED-izzókat?

Az Osram márka már korábban is kínált egy szűk számú oldtimer számára LED-es fényforrást. Ezt a kínálatot nemrégiben kibővítette. A második körben japán, pontosabban a Toyota klasszikus autói is felkerültek a listára. Melyek ezek? Toyota Corolla 1980-as évjáratig, Toyota Cressida, Toyota Hiace és természetesen a Toyota Land Cruiser, amelyet 1990-ig gyártottak. Ne feledjük, csak olyan járművekbe szerelhető be ez a fényforrás, amelyek fényszóróit LED-es fényforrással egységként tesztelték, és megfelelnek az ECE 112-es előírása szerinti fényelosztási követelményeknek, azaz nem vakítanak el másokat, és nem világítják meg az utat úgy, ahogy az nem szabályos. Az Osram lámpa már H4-es lámpaként is elérhető. Milyen autók szerepelnek még a listán? Land Rover Defender amit 2016-ig gyártottak, Mini, amely 2000-ig készült, az 1996-ig legyártott Range Rover, a 2019-es Morgan és az örök klasszikus a Triumph TR5, TR6, TR7 modellek. Mit kell tennünk annak érdekében, hogy az autónkba szabványos izzót szereljünk be? Egyszerűen hasonlítsuk össze a fényszóró engedélyezési számát az Osram listájában szereplő adatokkal, és töltsük le az általános típusjóváhagyást. Ne feledjük, ezt magunkkal kell vinni. De ahogy már korábban is jeleztük, a LED-lámpákra való átalakítás csak az oldtimer rendszámmal nem rendelkező autóknál legális. Mert akkor csak a korabeli átalakítások megengedettek. A veterán autó minősítést kapott járművek esetén ez az átalakítás kifejezetten tilos.


A Philips Ultinon Pro6000 az a másik LED-es izzó, amely 2021 májusa óta szintén beszerelhető, a H7 és H4 klasszikus halogén izzó helyett. A gyártók szerint mindkét változat több mint 200 százalékkal több fényt és ötszörös élettartamot biztosít. Ez azt is jelenti, hogy az 55-70.000 Forintba kerülő H4 és H7 utólag beszerelhető LED-es izzók néhány éven belül megtérülnek.


A LED-es izzók utólagos beszerelése

Azok az autók, amelyek nem rendelkeznek az Osram vagy Philips LED-izzók beszereléséhez szükséges engedélyekkel, azért még átalakíthatók. Ez az átalakítás azonban a teljes fényszórót érinti, amelyet egy megfelelő, LED technológiás alkatrészre cserélnek. De ezt bízzuk minden esetben szakemberekre. Ne kezdjünk neki a garázsunkban olyan fényszóró átalakításba, amely esetén nem szabványos alkatrészeket építünk be szeretett négykerekünkbe. Azt is meg kell jegyezni, hogy a 2000 lumennél nagyobb fényerő esetén az automatikus fényszóró-távolság-szabályozás és a fényszórótisztító rendszer is kötelező. Tehát ha LED-es fényszórókat szeretnénk klasszikus autónkba beépíteni, akkor a többi szükséges funkciót is be kell szerelnünk, és ez sajnos megnöveli a költségeinket.


Ne szereljünk be veterán autónkba olyan izzót, fényszórót, amelynek nincs típusengedélye!

Ne feledjük, nem szabványos, vagyis nem engedélyezett LED-es fényszóró készletek utólagos beszerelése esetén az autó forgalmi engedélyét visszavonja a hatóság. Nem csak ezért érdemes előre tájékozódnunk. Az is megtörténhet, hogy a nem szabványos izzók használatakor a jármű fény/sötétség határértékei már nem megfelelőek, és emiatt a szembejövőket elvakítjuk. Amennyiben a baleset bizonyíthatóan a nem szabványszerű fényszóró, izzó használata miatt következett be, akkor komoly jogi következményekkel kell szembenéznünk.


Comments


bottom of page