Nem is olyan régen egyik kedves ügyfelünk azzal kereste meg a ReflektorKlinika szakműhelyét, hogy a féltve őrzött Fiat Barchettájának a fényszórói felújításra szorulnak. Az árajánlatunk elfogadása után neki is láttunk a lámpatestek hibáinak kijavításának. De miért nevezzük ez a roadstert zsebferrarinak? Mivel olasz, a színe pedig piros, akkor sokan azt gondolják, hogy csak is Ferrari lehet. Pedig a Fiat is gyártott/gyárt gyönyörű autókat. A Fiat vezetőinek fejéban már a 90-es évek elején megfogalmazódott az igény, hogy szeretnének egy ízig-vérig roadstert építeni. Az olaszok imádják a napfényt, az autókat, akkor biztosan nagy sikere lesz egy formatervezett járműnek, amit ráadásul többen meg tudnak fizetni, mint egy Ferrarit, vagy Lamborghinit. A Fiat terve be is jött, mert az autóból 1995 februárja és 2005 nyara között közel 56 ezer darab készült.
Amit a Fiat Barchettáról tudni érdemes
A Fiat Barchetta költséghatékonyság jegyében az első szériás Punto rövidített padlólemezére épült. Elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművet kapott ez az olasz roadster. Viszont a motorfejlesztés terén nem spóroltak az olaszok. Ennek meg is lett az eredménye. Ez volt az első Fiat, amibe változó szelepvezérlésű motort építettek. Az 1747 köbcentis, dupla vezérműtengelyes benzines 131 lóerős volt. Azért ez elég dinamikusan tudta mozgatni a mindösszesen 1056 kg önsúlyú autót. Pontosan ezért is nevezték zsebferrainak. Álló helyzetből 7 másodperc alatt érte el a 100-as tempót, végsebessége pedig 217 km/h volt. De térjünk át a karosszériára. A Barchettát Andreas Zapatinas és Alessandro Cavazza formatervezők rajzolták meg. Amikor házon belül bemutatták az autót a marketingeseknek, nem is kellett sokáig gondolkodniuk, míg a megfelelő nevet megtalálták ennek az alig 4 méter hosszal rendelkező autónak. A Barchetta olaszul kis csónakot jelent, és ha oldalról ránézünk az autóra tényleg olyan, mint egy tengeren ringatózó vízijármű. Azt mondanunk sem kell, hogy az autó vászontetőt kapott, amely tökéletesen illeszkedett a roadster stílusához. A ponyva jól mutat az autón és ami ennél is fontosabb, egészen jól is szigetel. A mechanika is jól működik, 15 másodperc alatt mindenki ki tudja nyitni a tetőt.
Milyen fényszórókkal rendelkezik a Fiat Barchetta?
Amikor az olaszok a Barchetta fejlesztésébe belekezdtek, akkor még halogén fényszórókat építettek be az autógyártók a járművekbe. Később már megjelentek a xenonos fényszórók is. Ebbe az autóba is olyan fényszóró került, amelyben a távolsági fényt már a projektoros világítástechnika biztosította. Mivel a Barchetta fejlesztése során a Fiat a költséghatékonyságra helyezte a hangsúlyt, ezért a bukólámpa szóba sem kerülhetett, mint a Mazda MX-5 esetén. Ezért a Barchetta fényszórói egy áramvonalas búra mögé kerültek. Természetesen a lámpatest íve teljes mértékben követi a karosszéria vonalát. A búrája alatt ikerlámpák kaptak helyet, ráadásul úgy, hogy az egy szép formai megoldást képezzen. Az olaszok a külső megjelenés tekintetében mindig ügyelnek a részletekre. Az index lámpák pedig a lökhárító alsó részében kaptak helyet. A hátsó lámpák technikailag semmi újdonsággal nem rendelkeznek, viszont formájuk egészen különlegesre sikerült és szépen beleillesztették a karosszéria vonalába.
Milyen javításokat végeztünk el a Fiat Barchetta fényszóróin?
Ahogy már fentebb említettük, neki álltunk az olasz roadster lámpatesteinek felújításának. Ez a fényszórók külső-belső komplett felújítását jelentette. Az első lépés ilyen esetekben mindig a roncsolásmentesen szétszerelés. Az ügyfél kérése alapján a vetítő lencse polírozását elvégeztük. A Fiat Barchetta fényszórója két különböző lámpával rendelkezett, egy xenonos és egy halogén reflektorral. Mivel a tompított fényt biztosító halogén lámpa reflektora bemattult, ezért annak foncsorozásával folytattuk a felújítást, amelynek a menete a következő volt. Először szemcseszórással fémtiszta felületet kaptunk. Majd következett a foszfátozás, amelyet a korrózió elkerülése érdekében végeztünk el. Ezután a porfestés, majd a lakkozás következett. A reflektor felújításának ezen szakaszában az utolsó munkafolyamat, a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás. Ez az eljárás www.reflektorklinika.hu-nál fémgőzöléssel, a legmodernebb PVD eljárással készül. De mit kell tudni erről a technológiáról? A fémgőzölés során 99,99% tisztaságú alumíniumot használunk, amely nagy vákuumban történik, a végvákuum 5 x 10 −5 Mbar. Ekkor a volfrám elektródára helyezett alumínium hevítés hatására molekuláira bomlik, majd a tartályban faltól-falig történő egyenes vonalú mozgást végez. A molekulafelhőbe forgatott reflektor beleütközik a molekulákba, amelyek az ezen lévő speciális lakkbevonaton megtapadnak. Mivel az autó búrája is felújításra szorult, ezért elvégeztük ezen munkafolyamatokat is. 3K UV védőbevonattal láttuk el a fényszórókat. Legvégül következett a fényszórók újratömítése, amit természetesen tömítettségi vizsgálatnak vetettünk alá, mikor mindent rendben találtunk szakszerűen összeszereltük a lámpát és elküldtük tulajdonosának, aki azóta is boldogan használja ezt a gyönyörű olasz roadstert.