A Citroën az elmúlt több mint 100 évben olyan autókat épített, amelyek különleges megjelenéssel rendelkeznek, praktikusak, kényelmesek és még megfizethetők is. 1919-ben kezdett André Citroën autógyártásba, előtte speciális fogaskerek gyártásával foglalkozott. A márka első modellje a Type A volt, amely Európában először futószalagon készült. Ráadásul számos újítás is a Citroën nevéhez fűződik. Például az állítható első ülés, vagy a féklámpa. De természetesen az egyedi hidropneumatikus rugózás is idesorolható. A márka számos különleges modellel rendelkezett. De van kettő, amelyeket mindenképp meg kell említenünk. Az első az 1948-ban bemutatott Kacsa, vagyis a 2CV, amelynek a gúnyneve négy keréken guruló esernyő volt. Azt kell, hogy mondjuk, hogy nagyon találó a név. Viszont ennek ellenére hatalmas népszerűségre tett szert az autó, amit az is bizonyít, hogy a Kacsát a márka 42 évig gyártotta. Ez idő alatt több mint 5,1 millió Citroën 2CV-t adtak el. A másik modell pedig talán az egyik legszebb autó, amit valaha gyártottak, vagyis az utak királynője, a Citroen DS Pallas. Ez az autó nemcsak, hogy bámulatos külsővel rendelkezett, de ebben a modellben alkalmazták először a hidropneumatikus rugózást is, ezáltal nagyon kényelmes is volt.
Milyen fényszórókat kapott a Citroën Ami 6-os?
A Citroën 1961. április 24-én mutatta be legújabb fejlesztését, az Ami 6-ot. Az autó nagyon különleges külsővel rendelkezett. De ez nem meglepő egy Citroën esetén. A z-vonalú tető kialakítás, a négyszögletes fényszórók, a hajlatokkal telitűzdelt oldalvonal és a lámpatestek között besüppedő motorháztető azonnal felismerhetővé tette ezt a modellt. Fontos is volt az Ami 6-os a márka számára, mert hiányzott a kínálatukból egy alsó-középkategóriás modell. A Citroën választéka anno a 2 CV-ből, az ID-ből és a DS-ből állt. Az Ami 6-os modellt először ötajtós kivitelben gyártották, de a kombi változat hozta meg az igazán átütő sikert. A modellt a márka 1971-ig gyártotta. Ez idő alatt összesen mintegy egymillió Ami 6-os talált gazdára. Ebből közel 550 ezer volt a kombi. Az Ami 6-os kéthengeres, 602 cm3-es motorja a Kacsából érkezett, ebből már sejthetjük, hogy ez a Citroën sem volt egy rakéta.
Miért volt korszakalkotó a Citroën Ami 6-os négyszögletű fényszórója?
Anno a hagyományos kerek fényszóró forma nagy megkötést jelentett az autótervezők számára. Ráadásul már nagyon unalmas is volt. Az autótulajdonosok valami újra vágytak. De volt ennek a kérdéskörnek egy másik aspektusa is, mégpedig az, hogy az autógyártók számára a költséghatékonyság fontos szempont volt. Ezért nem forszírozták a kerek forma leváltását. A kerek formájú halogén fényszórókat olcsó volt gyártani. A
négyszögletű fényszórók nagy változást jelentettek és ennek a bevezetését a Citroën és a Ford lépte meg először. A Ford Taunus és a Citroën Ami 6-os autók voltak az első modellek, amelyek négyszögletű fényszórókkal rendelkeztek. Tehát kijelenthetjük, hogy a márka 1961-ben a Citroën Ami 6-os négyszögletes fényszórójának bemutatásával újdonságot hozott az európai világítástechnikába. De miért csak az európai világítástechnikába? Az amerikaiak csak 1974-ben engedélyezték a négyszögletes fényszórók alkalmazását. Akkor is csak 2 méretben volt lehetséges őket használni.
Hogyan zajlott a Citroën Ami 6-os szakszerű fényszóró felújítása?
Ügyfelünk azzal kereste meg a ReflektorKlinika szakműhelyét, hogy a féltve őrzött oldtimerének fényszórója sajnos bemattult. Az árajánlat elfogadása után meg is érkeztek műhelyünkbe a fényszórók. Ügyfelünk gondosan becsomagolta és így adta át a futárnak. Mint minden javítás, ez is a lámpatestek szétszerelésével kezdődött. A ragasztott búrát eltávolítottuk, megtisztítottuk, majd következett a foncsorozás előkészítése. A felület alapos előkészítése nélkül a végeredmény sem lesz tökéletes. Ezért erre a munkafolyamatra is nagy hangsúlyt fektettünk. A felületről kémiai úton eltávolítottuk a régi bevonatot és a lakk réteget, majd homokszórással, illetve gyöngyszórással fémtiszta felületet kaptunk. Ezután következett a foszfátozás. Ez nagyon fontos a korrózió megelőzése érdekében. Majd a speciális hőkezeléses, illetve a szárítás volt a következő lépés. Mikor ez megtörtént, szórásos technológia alkalmazása révén az alaplakk felvitele következett, illetve a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás. Magához a fémgőzöléshez 99,99% tisztaságú alumíniumot használtunk, amelyet nagy vákuumban, 5 x 10 −5 Mbaron vittünk fel az adott felületre. Miért ezt az eljárást alkalmazzuk? Mert csak ezzel a technikával érhető el, hogy a reflektorok újra tökéletes foncsort kapjanak. Ráadásul ezzel a technikával a magasfényű barna hátoldal kialakítása is elvégezhető. Mivel ebben az esetben erre a műveletre is szükség volt, ezért természetesen ezt is sikeresen megoldottuk. Érdemes megjegyezni, hogy az Ami 6-os fényszórója esetén nemcsak a négyszögletes forma volt különleges, hanem az is, hogy 3 foncsor található benne. Mikor ezzel végeztünk, újra tömítettük a lámpatesteket, majd összeszereltük a fényszórókat, és elvégeztük a tömítettségi vizsgálatot. Mikor mindent rendben találtunk, gondosan becsomagolva visszaküldtük a felújított fényszórókat a tulajdonosnak. Mindig örömmel tölt el bennünket az, ha egy ikonikus autó fényszóróit újíthattuk fel.