Nem is olyan régen egy Opel Manta B fényszóróit újítottuk fel. Mindig nagy örömmel tölt el bennünket, ha egy igazán dögös autó nyeri vissza eredeti fényét. Egy ikonikus autó, amelynek jellegzetesen négyszögletes fényszórói vannak. A 60-as, 70-es évekig a fényszórók kialakításában a kerek forma volt az egyeduralkodó. Ezt az indokolta, hogy anno a parabolikus tükrös felületet lehetett a legegyszerűbben és legolcsóbban gyártani. Nagy változást eredményeztek a négyszögletű fényszórók megjelenése, amelyek elsőként 1961-ben a Citroen Ami 6-os és a Ford Taunus modellekben debütáltak. Ezután szépen lassan teret nyertek az ilyen formájú fényszórók is. Az Opel Manta 1975-től kezdte el gyártani azt a változatot, amelyben négyszögletes fényszórók szerepeltek.
Amit az Opel Mantáról tudni érdemes
1975 óta közel 530 000 darab Manta B készült, amelyet nagyon hosszú ideig gyártott az Opel, egészen 1988-ig. Ez az Opel modell annyira megfelelt a kor elvárásainak, hogy az alapvető műszaki jellemzőit 1990-ben beépítették a Calibrába is, amely az Opel Vectra alapján készült. Az Opel Manta a kor másik ikonikus kupéjának kívánt borsót törni az orra alá, mégpedig a Ford Caprinak. A Ford Capri egy hasonló formájú kupé volt, amely 1969-ben került a piacra, és jól fogyott. Az Opel ezt nem hagyhatta. Az Opel Manta A változata hatalmas siker lett. 1975 nyarára csaknem 500 000 Manta A kelt el, öt év alatt majdnem annyi, mint amennyit a B-Mantából sikerült 13 év alatt eladni. A Manta 90 LE-vel rendelkezett, amivel kellően tempósan lehetett haladni. Mivel a karosszéria 4,34 méter hosszú, és alig egy tonna súlyú, akár 170 km/h-s végsebességre is képes volt. Az autó utazósebessége 110-120 km/h. A 100 kilométerenkénti csaknem 13 literes benzinfogyasztása mai szemmel nézve természetesen magas, de ez a 70-es, 80-as években teljesen rendben volt. Mivel a tank csak 46 literes, a biztonságos hatótáv alig több, mint 350 kilométer.
Milyen karosszériába lettek ezek a négyszögletes fényszórók beépítve?
A karosszéria az olasz elegancia jegyében született, amit a tervezők európai határozottsággal és praktikummal kombináltak. Az A változat esetén az egymás mellé helyezett ikerfényszórók adták a széles hűtőrács jellegzetes megjelenését, amelyet a B változatban már a négyszögletes lámpák váltottak. Ezzel is szerette volna a márka a megújulást hangsúlyozni. A lapos motorháztető meghosszabbítása átnyúlik egészen az autó hátsó részéig. Maga a motorháztető elől zsanéros, mint a korabeli nagy teljesítményű sportautóké. Az áramvonalas karosszéria lapos teteje szépen beleolvad a Manta formás hátsó részébe, ahol elsőre négy nagy, kerek lámpaegység volt, amit aztán lecseréltek a kor szellemében egy hosszabb elrendezésű hátsó lámpára. A nagy ablakfelületek minden oldalról jó kilátást biztosítanak.
Hogyan újítottuk fel az Opel Manta fényszóróit?
Miután ügyfelünk elküldte számunkra a fényszórókat, szétszereltük azokat, hogy lássuk milyen problémával is állunk szemben. Mikor ez megtörtént, azonnal láttuk, hogy a foncsor felújításra szorul, mivel bemattult.
A fényszóró foncsor felújításának a menete a következő volt. Először eltávolítottuk a reflektorról a lakkréteget. Ezt követte a szemcseszórás, amelynek lényege, hogy fémtiszta felületet kapjunk. A következő művelet a foszfátozás, amelyet a korrózió elkerülése érdekében kell elvégeznünk. Amely után a porfestés, majd a lakkozás következik. Természetesen az utolsó munkafolyamat, a magasfényű kopás- és ütésálló bevonatolás. Ez az eljárás www.reflektorklinika.hu-nál fémgőzöléssel, a legmodernebb PVD eljárással készül. De mit is kell tudni erről a technológiáról? A fémgőzölés során 99,99% tisztaságú alumíniumot használunk, amely nagy vákuumban történik, a végvákuum 5 x 10−5 Mbar. Mi történik ilyenkor? A volfrám elektródára helyezett alumínium hevítés hatására molekuláira bomlik, majd a tartályban faltól-falig történő egyenes vonalú mozgást végez. A molekula felhőbe forgatott reflektor beleütközik a molekulákba, amelyek az ezen lévő speciális lakkbevonaton megtapadnak.
A fényszóró foncsorozásán kívül milyen egyéb javítást végeztünk el?
A felújítás során a fényszóró ház is új külsőt kapott, amely keretén belül a házat szemcseszórtuk és porfestettük. Ahogy azt már fent említettük, az első Opel Manták 1970-ben gurultak ki a gyárkapun, ezért az összes csavar és gumi tartó cseréje is időszerűvé vált. A fényszóró búráját is megtisztítottuk, hiszen már régóta állta az időjárás és a közlekedés viszontagságait. Ennyi idő elteltével, már a tömítések cseréje is időszerűvé vált, hiszen a gumi anyaga is elöregszik, törékennyé válik. Mikor az összes feladatot elvégeztük, összeszereltük a fényszórókat és visszaküldtük tulajdonosának, aki azóta is büszkén jár vele kirándulni.