top of page

Egy versenyautó DNS-ével rendelkező SUV és az ő luxus fényszórói

A Lotust 1948-ban Colin Chapman alapította. A márka az Egyesült Királyságban működött évtizedeken keresztül. A Lotus nagyon rövid idő alatt hatalmas népszerűségre tett szert. Köszönhető volt mindez annak, hogy az alapító egy zseniális elme volt. A Lotus a mai napig hű maradt alapítója szellemiségéhez. Sajnos a 90-es évek végére a márka csődbe ment. Az innováció, a mérnöki találékonyság napjainkban is minden Lotus alapja. A márkanevet egy kínai vállalat, a Geely szerezte meg, és a márka az elektromos hajtástechnológiára építve született újjá. De ahhoz, hogy ez ne csak egy e-autó legyen a sok közül, úgy lehessen vezetni, mint egy igazi Lotust, a fejlesztés során rengeteg szenvedélyre és bátorságra volt szükség. 



Ebben a Lotusban a fényszóróknak milyen teljesítményű akkumulátor szolgáltatja az áramot? 

A Lotus mérnökei a jövőbe mutató technológiák felhasználásával egy olyan Hyper-SUV-t alkottak, amely teljes mértékben hű lett az alapító szellemiségéhez. Az új Lotus Eletre, attól függetlenül, hogy nem egy klasszikus kétüléses sportautó, mindent magában foglal, amit egy Lotusnak tudnia kell. Egy olyan elektromos terepjáró, amelyet bárhol-bármikor öröm vezetni, akár gyorsan, akár a városban. Ezt a kínai Wuhanban gyártott új Lotust 112 kWh-s akkumulátorral szerelik, amely maximum 600 kilométeres WLTP hatótávolsággal rendelkezik. Európában három felszereltségi szinttel kapható az Eletre. Az alap felszereltségi szinttel rendelkező nyitja a sort, őt követi az Eletre S és legjobban felszerelt Eletre R. Az Eletre és az Eletre S mechanikailag azonos, kétmotoros, egysebességes technológia rejlik a karosszériájuk alatt. Mindkettő valamivel több, mint 4,5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra. Ami azért egy elég jó érték, bármelyik sportautó megirigyelné ezt a gyorsulást. Az Eletre R egy erősebb e-motort kapott, amely kétsebességes és 900 lóerő feletti teljesítményre képes. Ez a változat már kevesebb mint három másodperc alatt eléri a 100 km/h sebességet. 


Milyen fényszóró technológia rejlik a karosszéria alatt? 

Egy sportautónak nem csak több száz lóerővel kell rendelkeznie, hanem könnyűnek is kell lennie. Nézzük is számokat! Egy 112 kWh-s akkumulátor 650 kg körüli súllyal rendelkezik, tehát az autó egésze nem haladja meg a 2490 kg-ot. Napjainkban ez egy teljesen elfogadható érték. De ahhoz, hogy ezzel kapcsolatban legyen egy összehasonlító adatunk, megnéztük, hogy a sokat emlegetett Tesla X milyen súllyal rendelkezik. A 95 kWh-s akkumulátorral rendelkező modell súlya több mint 2540 kg. Ebből is látszik, hogy a Lotus jó értékekkel bír. Ezt csak úgy lehet elérni, ha az autó felépítéséhez rengeteg alumíniumot használ a gyártó. A Lotus márka tulajdonosa, a világ egyik legnagyobb e-autó gyártója, a Geely pontosan tudja, hogy mit kell tennie ahhoz, hogy egy innovatív e-autót építsen. De ahhoz, hogy egy autó izgalmas legyen, tökéletes fényszórókra is szükség van. De a Lotus ebben sem szenved hiányt, Hiszen mátrix LED fényszórókat kapott a jármű. 


Milyen lámpatestekkel rendelkezik a Lotus Eletre? 

Mielőtt még alaposan kitárgyalnánk, hogy milyen fényszórókat is kapott ez az SUV, fontos megemlíteni, hogy az autó 0,26-os légellenállási együtthatóval rendelkezik, ami egy terepjáró esetén tökéletes érték. Ebbe a formatervezett külsőbe szinte beleolvad a hokiütő formájú nappali fény. Maga a nappali menetfény alatt található a fényszóró, amely kettő lámpatestből áll. Ez a világítás kialakítás tökéletesen alátámasztja azt a különleges érzést, amit az autó sugall. A Lotus Eletre elől LED-es mátrix fényszóró technikát alkalmaz, de hátul is LED-es megvilágítás található, amely végigfut az autó hátsó részén. A mátrix LED-technológiát arról ismerjük fel, hogy az autó lámpateste számos önálló kis fénykibocsátó diódából áll, amelyek a hozzájuk kapcsolt lencsékkel, tükrökkel működnek együtt. A vezérlőegység irányításának hatására a diódák az adott utasításnak megfelelően külön-külön be- majd kikapcsolnak, esetleg csökkentett fényerővel világítanak. Ennek köszönhetően a mátrix LED-es fényszóró mindig tökéletes megvilágítást biztosít számunkra. Ez a technológia természetesen több, mint egy vakításmentes fényszóró. Azt tudnunk kell, hogy alkalmazásakor a gyártókon múlik, hogy milyen különböző üzemmódot programoznak be a vezérlésbe, amelyek sebességtől függően váltják egymást.


A fényszórókon kívül a Lotus mivel garantálja még a közlekedés biztonságát? 

Az autó rendelkezik OTA funkcióval is, amely az éteren keresztüli szoftverfrissítést takarja. Az OTA rövidítés, az Over the Air angol kifejezés rövidítése. De miért olyan fontos ez? Mert például ebben az SUV-ban elérhető a LiDAR. Ez a technológia lézeres távmérést takar. Ez azért is fontos, mert ezen funkció felhasználásával az autó pontosan tudja, hogy a környezetében található járművek, tereptárgyak milyen távolságra vannak. Ez egy olyan optikailag működő érzékelő technológia, amely fókuszált lézersugarakat bocsát ki, majd méri annak az idejét, hogy mennyi idő telik el a visszaverődő nyalábok visszaérkezéséig. De nemcsak ettől különleges ez az autó. A Dolby térhatású hangzás tovább fokozza az élményt, ha vezetés közben zenét hallgatunk. A kormány működtetése gyors és pontos, teljesen olyan, mint egy sportautóban. A légrugózás terepen bámulatosan ellensúlyozza az egyenetlenségeket, az összkerékhajtás pedig teszi a dolgát, hogy haladás közben mindig a maximális tapadás álljon a rendelkezésünkre. Mindezt 22 colos kereken gurulva élhetjük át. 


Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page