A Lanciának az elmúlt 115 évben számos sikerben és kudarcban volt része. Talán az elkövetkezendő években újra olyan fényesen fog ragyogni a márka emblémája, mint például a 60-as, 70-es években. A céget 1906-ban Vincenzo Lancia alapította és a sportosan elegáns járműveivel gyorsan hírnevet szerzett magának. A Lanciákat még 1945 után is az „olasz Mercedesnek” tekintették, mert előkelőek és nagyon jó minőségűek voltak. A vállalatot 1969-ben felvásárolta a Fiat, ekkor volt a Lancia a rallyban a csúcson. Csak a Monte Carlo Rallyt összesen 11 alkalommal nyerte meg egy Lancia. Olyan legendák ültek autóik volánja mögött, mint Sandro Munari, Walter Röhrl vagy Juha Kankkunen. A márka hanyatlása a 2010-es években kezdődött, amikor is eltűnt a modellekből az a tűz, az a varázs, ami addig a Lanciákat jellemezte. 2016-ban a márka kivonult az összes külföldi piacáról, és csak Olaszországban értékesítette a Lancia Ypsilont. De 2022-ben bejelentették, hogy újra naggyá teszik a márkát, és egy teljesen új modellsorozatot szeretnének majd bemutatni, de kizárólag elektromos meghajtással. Be is mutatták az Ypsilon elektromos változatát. Nagyon izgalmas külsőt kapott az autó. Ráadásul az új Ypsilon orráról eltűnt a jellegzetes Lancia hűtőrács, amelynek helyén egy LED csík található. A LED-es fényszórók pedig a lökhárítóba kerültek.
Milyen fényszórókat kapott a Lancia Stratos?
A fentebb említett rally sikereket a márka többnyire a Stratosnak köszönheti. Az autó megépítésekor a márka mindent a teljesítménynek rendelt alá. Azért is van az autónak olyan ék formája. Mivel ez a forma határozta meg az autó külséjét, ezért csak is a bukólámpa kerülhetett szóba, amikor a fényszórókról volt szó. A Stratost elsősorban versenyzésre és különösen ralizásra fejlesztették ki. Ezért a versenysportban használt változatok esetén a bukólámpát mozgató motort ki is szerelték, és amikor az esti versenyek során szükség volt rájuk akkor fixen rögzítették őket. A bukólámpa egyébként kör alakú halogén fényszórókat rejtett. Esti versenyek esetén még 4 hatalmas kör alakú kiegészítő lámpasort is kapott a Stratos. Olyan fényerővel rendelkezett ilyenkor ez a szörnyeteg, hogy a versenyzők úgy érezhették, mintha nappal versenyeztek volna. Ezeket a bukólámpákat egyébként egy rendkívül kompakt, mindösszesen 3,71 m hosszú autóba építette be a márka. Talán a siker annak is köszönhető volt, hogy a Stratosban a Ferrari által szállított motor és sebességváltó kapott helyet. A hátsó lámpák esetén nem voltak kreatívak a márka tervezői, hiszen teljesen hagyományos kerek hátsó lámpát csavaroztak a karosszériára. Felső részben kapott helyet az index, alul pedig a féklámpa. Mellé pedig egy téglalap alakú tolatólámpa került.
Mely olasz cég gyártotta a Lancia Stratos fényszóróit?
A Stratost Gandini tervezte, aki az autó megrajzolásakor kizárólag a rali elvárásait tartotta szem előtt. De a Lanciának azonban meg kellett felelnie minden akkori rallyautóra vonatkozó szabálynak, nevezetesen, hogy a márkának 500 utcai használatra szánt autót kellett építenie és értékesítenie. Az autó ultrarövid, mindössze 2,2 méteres tengelytávval, valamint 900 kg körüli önsúllyal rendelkezett. Sőt, ebben az időben még üvegből volt a lámpa búrája, és a fényszóró reflektora is fémből készült, nem pedig műanyagból. A Lancia fényszóróit, mint ahogy több más olasz autógyártónak is a Carello Lighting olasz autóipari világítástechnikai vállalat szállította, amely cég ezen a téren komoly szakértelemmel rendelkezett, hiszen már 1912 óta gyártottak autókba lámpákat. A vállalatot 1988-ban felvásárolta a Magneti Marelli óriásvállalat.
Mit tegyünk, ha már nem világít megfelelően a Lanciánk fényszórója?
Mivel ebből az autóból összesen 500 darabot gyártottak, ezért nagyon ritka modellről van szó. Valószínűleg gyűjtők garázsában állnak, és alig mentek vele pár kilométert. De amennyiben nem világít a Stratos fényszórója szakemberhez kell fordulnunk, hiszen a ReflektorKlinika szakemberei szakszerűen, gyorsan és kedvező áron adják vissza kedvenc autónk fényszóróinak fényét. Halogén fényszórók esetén nyugodtan rájuk bízhatjuk a reflektor foncsorozását, polírozását, festését, javítását. Ügyelnek arra, hogy a felújítás során csak eredeti alkatrészeket használjanak, vagy olyan eljárást, amely az eredetivel megegyező technikát takar. Nem használnak króm sprayt, hanem a foncsorozást modern PVD eljárással végzik. Ne feledjük az ilyen ritka autók esetén az eredeti alkatrészek nagyon drágák. Mivel a Reflektorklinika már több mint 22.000 reflektort foncsorozott újra, illetve több mint 200.000 lámpatestet javított meg, ezért tapasztalatuk egyedülálló. Természetesen a ReflektorKlinika nemcsak halogén lámpákkal foglalkozik, hanem xenon- illetve LED-es fényszórókat is javítanak.
Kommentare