top of page

Az oroszlán-márka fényszórói

Cikkünket egy találós kérdéssel kezdjük. Melyik az az autómárka, amelynek még Ettore Bugatti is tervezett autót, és az első belsőégésű motorját a Daimler cég szállította? Amennyiben ez még kevés információ lenne, akkor annyit még segítünk, hogy 1976-ban összeolvadt a vállalat a Citroënnel. Igen, ez a Peugeot. A vállalat 1904-ben a Párizsi Autószalonon mutatta be a kicsi, olcsó és praktikus modelljét, amelynek neve Peugeot Bébé volt, a rendezvény szenzációját, az egyik első népautót. Ezt az autót tervezte Ettore Bugatti. A jármű 350 kilós és 2,7 méter hosszú volt. A hat lóerős motor 40 kilométeres óránkénti sebességgel hajtotta ezt a korabeli járművet. Ezt megelőzően a márka az 1889-es Párizsi Világkiállításon Léon Serpollet francia iparossal együtt tervezett gőzmotoros triciklit mutatott be. A Peugeot egy évnyi kitartó fejlesztés után rukkolt elő a Daimler-motorral felszerelt Type-2-vel, az első belső égésű motorral ellátott négykerekű járművével. Így kezdődött, de hogyan folytatódott és milyen előnyökkel rendelkezik a márka és milyen fényszórókkal világítja meg az utakat? Erről szól cikkünk:



Miért olyan különleges a Peugeot 403-as, talán a fényszórója miatt?

A második világháború után nem sokkal a Peugeot piacra dobott egy közepes méretű autót, a 403-ast. Ez a jármű két okból is nagyon fontos volt a márka számára, egyrészt 1955 májusa és 1966 októbere között összesen 1 214 121 darabot gyártottak ebből a modellből. Így ez volt az első Peugeot, amelynek eladása meghaladta az egymillió darabszámot. A márka 1960-ban kezdte meg a Peugeot 404-es négyajtós limuzin összeszerelését, de a vállalat ekkor még mindig gyártotta az előző modellt, a 403-ast. De nem ez a második fontos szempont a 403-as modellel kapcsolatban, de még a fényszórója sem, ami olyan különlegessé tette volna. Hanem az, hogy a Columbo sorozatban egy Peugeot 403-as kabrió volt Peter Falk autója, ez tette világhírűvé ezt a modellt. De van még érdekesség ezzel a modellel kapcsolatban. A 403-as szedánként került bemutatásra, mégpedig 1955. április 20-án. A piacra dobás előtt több hónapon keresztül számos 403-as, a márkajelzést eltávolítva közlekedett a márka sochaux-i üzeme közelében. Annyira megszokottá váltak, hogy a helyieknek fel sem tűnt, hogy egy teljesen új modellről van szó, míg a média fel nem kapta a hírt, és csak úgy özönlöttek az autós újságírók a kisvárosba.

Milyen fényszórókkal rendelkeztek ezek a modellek?

A Peugeot modelljei mind az ötvenes, mind a hatvanas években parabolikus reflexiós rendszerű fényszórókkal rendelkeztek, amelyek igazi klasszikusnak számítottak abban az időben. Az első tompított fényt biztosító változatok már meglehetősen korán, 1915-ben megjelentek. Ezen fényszórók működési elve a parabolatükrök optikai tulajdonságain alapultak, amelynek alapján a tükör felülete az egyik fókusz pontjából kiinduló fénysugarakat párhuzamosan verte vissza a másik gyújtópontba, amely a végtelenben volt található. A reflektortükör felülete ennél a fényszóró típusnál egy szabályos parabola saját tengelye körüli forgatásával definiálható. Ezek a reflektorok eleinte acélból, majd később fröccsöntött műanyagból készültek. A reflektor felületére tükröző réteget, úgynevezett foncsort gőzöltek, alumíniumból.

A sivatag hajójának fényszórói

Európában 1969-ben az Év Autójának választották, majd Afrikát és Dél-Amerikát is meghódította. A Peugeot 504-ről van szó, amelyet a márka 38 éven át gyártott. A márka akkori csúcsmodellje mindent tudott, ami egy autót legendássá tehetett. Ráadásul a születésénél Pininfarina dizájnere, Aldo Brovarone bábáskodott, egyedi karaktert kölcsönzött ennek az elegáns limuzinnak. Ezt az autót elsősorban a robusztus felépítése, mégis könnyed formaterve, és egyedi, formás lámpái tették naggyá. Méretes karosszériája tágas és kényelmes volt, amely finom kidolgozású utasteret rejtett. A modell megjelenésekor egy 1,8 literes, 80 lóerős, karburátoros benzines motor volt a motorháztető alatt, amelyhez négyfokozatú kormányváltó csatlakozott. Majd aztán megjelent a 2,0 literes, 97 vagy 105 lóerős benzines és a 2,1-es, 66 lóerős dízelmotor is.


Trapéz alakú hatalmas halogén fényszórója egyedi külsőt kölcsönzött ennek a modellnek. A téglalap alakú fényszóró 1961-ben jelent meg először, még pedig a Ford Taunus és a Citroen Ami 6-os modellen. Ezek a fényszórók alakjukból fakadóan bonyolultabban és költségesebben voltak gyárthatók, mint a kerek lámpák. Nemcsak a formatervezett halogén fényszóróinak köszönhetően, de ennek is, a modell olyan népszerű volt, hogy Európában a rendőrség és a mentők is használták. A világon 14 országban folyt az összeszerelése és egészen 1983-ig gyártották, 3,7 millió ilyen modell gurult le a szerelőszalagról.

Mely mai modell örökölte ezeket a gyönyörű fényszórókat?

A francia limuzinoknak mindig is nehéz dolguk volt Európában. Függetlenül attól, hogy a Peugeot 605-ös, a Citroen C6-os vagy a Renault Talisman került bemutatásra, a középkategóriát inkább a német gyártmányú szedánok uralták. Ennek fényében a Peugeot újra piacra dobott egy modellt, aminek négyessel kezdődik a jelölése. A 408-as dinamikus külsejével, a kerékíveken, küszöbökön és a kötény részein található festetlen műanyag elemekkel, valamint a 19 centiméterrel megnövelt hasmagasságával, némi robusztusságávával hódít. A 408-as elejét lapos LED-es fényszórók uralják, opcionálisan mátrix LED-es fényszórók is rendelhetők. Az autó elejét a Peugeot-ra jellemző oroszlán karmot teszik egyedivé, amelyek nappali menetfényként funkcionálnak.

Esetleg a Peugeot 508 jelenlegi változata örökölte azokat a különleges fényszórókat?

Ez a változat 2018 vége óta van a piacon, és ezért már megérett a ráncfelvarrásra. A márka idén be is mutatta ennek a modellnek az utódját, amely szintén jellegzetes LED-es fényszórórendszer rendelkezik. Az új 508-as megkapta a LED-es nappali menetfényt, amely 3-karmos kivitelben díszeleg az autó orrán, de most egy kicsit visszafogottabb megjelenéssel. A kor szellemében az új 508-as már innovatív full-LED-es hátsó lámpákkal büszkélkedhet.


bottom of page