Az elmúlt 20 évben az autók fényszórói hatalmas fejlődésen mentek keresztül. Ahova korábban halogén lámpákat építettek be, oda ma xenon égőket vagy LED-diódákat, szervomotorokat és mikrochipeket szerelnek. A halogén izzót saját magunk is könnyedén cserélhetjük, de a mai modern adaptív fénytechnológiával ellátott LED-es fényszórók olyan bonyolultak és egyben költségesek, hogy sérülés esetén sokszor csak a csere jöhet szóba.
Érzékelők az intelligens fényszóróban
A modern fényszórók technikailag lenyűgöző autóalkatrészek. A modern, adaptív fényszórók egyik fontos alapfunkciója, hogy a teljes fényerő ellenére a szembejövő forgalmat nem vakítja. Ezek az okos fényszórók a járműbe szerelt elülső kamerák, navigációk használatára támaszkodnak. Ezért többnyire már a teljes érzékelőrendszer és a távolsági fény vezérlése közvetlenül a fényszóróban található. Ezért bátran kijelenthetjük, hogy ezek a fényszórók már teljes világítási rendszereket foglalnak magukba.
Ma az okos fényszórók legfontosabb alkotóelemei a LED-diódák
Az intelligens fényszórók az időjárási viszonyoktól, a forgalmi helyzettől, a menetsebességtől függetlenül minden esetben az út optimális megvilágítását biztosítják. De nem csak a tökéletes látótávolságot garantálják számunkra ezek a modern fényszórók, hanem járműveink trendi megjelenését is. Például az új Range Rover is modern LED-es fényszórókat használ, amelyek lehetővé teszik az út dinamikus megvilágítását. Ezt az innovatív, 1,2 millió pixeles LED-modulok teszik lehetővé, amelyek fényét apró, elektronikusan vezérelt tükrök irányítják. A vékony fényszórók fokozatmentes és vakításmentes nappali- és távolsági fényt biztosítanak, amelyeket az elülső kamerák vezérelnek. Az okos fényszórók az innovatív technológiának köszönhetően a közlekedésbiztonságát hivatottak növelni.
A modern világítástechnológia minden esetben a széles fénykéve kialakításával biztosítja az út széles megvilágítását. A hatékony távolsági fényt, például az infravörös diódák állítják elő. Az útközbeni gyalogosokat pedig az éjjellátó kamerák segítségével ismeri fel a rendszer.
Hogyan támogatják az okos fényszórók a közlekedésbiztonságot?
Napjainkban egyre többen rendelik meg új személyautójukhoz a dinamikus kanyarfényt. A dinamikus kanyarkövető fényszóró használata 2003 óta engedélyezett, kizárólag tompított fényű fényszóró használatakor lép működésbe. Az ilyen modern fényszórókat elektromotor működteti, amely lehetővé teszi a teljes fényszóró vízszintes irányú mozgatását. Természetesen az elfordulás szöge elektronikusan vezérelt, és a kormányelfordulás szögétől, valamint a jármű sebességétől függ. Mitől olyan innovatív ez a technológia? A kanyarokban jelentősen javítja a látási viszonyokat. Az alacsony sebességgel való kanyarodás és az irányjelző használata aktiválja az úgynevezett kanyarvilágítást. 30 km/h sebesség alatt szélesebb fénykévemintázatot hoz létre, ezáltal javítja a járdaszegélyek láthatóságát és csökkenti a fénykéve legfényesebb pontjának az úgynevezett hot spotnak a vakító hatását. De a legújabb fejlesztésű fényszórók már folyamatos kapcsolatban vannak a navigációs rendszerrel és még azelőtt bevilágítanak a kanyarokba, hogy a kormányt megmozdítanánk.
Napjainkban mely okos fényszórók rejtik a legújabb technológiát?
Az elmúlt hetek világújdonsága a közelmúltban debütált BMW luxusszedán, az új 7-es modell. Ezzel a márka szintén egy teljesen új technológiai újdonsággal rukkolt elő. A nappali menetfény és a helyzetjelzők szerepét a LED-ekkel egyenként megvilágított Swarovski kristályok töltik be. A kristályok napsütésben és éjszaka egyaránt összetett mintában tükrözik vissza a fényt. Ezek olyan lámpatestek, amelyekre akár önálló műalkotásként is tekinthetünk. Ezért az új BMW i7 arculatát már nem csak a vese alakú imitált hűtőrács, hanem a kétrészes fényszórórendszer is meghatározza. Ennek fényében az autó mindkét oldalán egyedileg szabályozható LED-es fénypanelekkel találkozunk.