Az elmúlt 20 évben sok minden történt az autógyártásban, beleértve az autók fényszóróinak fejlődését
top of page

Az elmúlt 20 évben sok minden történt az autógyártásban, beleértve az autók fényszóróinak fejlődését

Ha összehasonlítjuk a 2000-es években piacra dobott modellek és a mai autók közötti méretet, akkor nemcsak a teljesen eltérő nagyságot veszük észre, hanem a fényszórók megváltozott helyzetét és formáját is. A műanyagfelületek mögötti technológia is teljesen más lett. Míg korábban egy reflektor és egy izzó elég volt ahhoz, hogy az éjszakát többé-kevésbé nappallá változtassa, ma már a modern autókban komplex technológia működik. A LED-lámpákat számítógép vezérli, amelynek teljesítménye anno egy hatalmas akkumulátort igényelt volna, amely talán pont akkora lenne, mint maga az autó.


Ma már persze mindehhez elegendő néhány négyzetcentiméternyi hely, és már maga az elektronika szabályozza, hogy a környezettől, sebességtől és vezetési helyzettől függően milyen erősen és hova essen a fény. Mi, akik az autót vezetjük ebből a komplexitásból szinte semmit nem veszünk észre, legfeljebb annak örülünk, hogy akár autóúton vagy autópályán közlekedve jól látunk a legsötétebb éjszakában is.



A fényszórók fejlődésére milyen hatással volt a formatervezés?

15-20 évvel ezelőtt az autómérnökök rájöttek, hogy a formatervezett fényszórókkal még drámaibb hatást érhetnek el. Először a reflektorok belsejének kialakításával foglalkoztak. Emlékszel, mennyire frissnek, modernnek nézett ki anno az átlátszó, karcmentes műanyag lemez mögé helyezett fényszóró? A formatervezők az idők során a személyautók fényszóróit hosszabbá, laposabbá varázsolták. Ma már mindannyian látjuk, hogy milyen távlatokat nyitott az, hogy az autók orrán elhelyezett világítótestek alakja megváltozott! Sőt, ha megnézzük a mai autók fényszóróit, akkor azt kell tapasztalnunk, hogy sok esetben nem is egy helyre építik be a különböző lámpatesteket.


A xenon fényszórók előnyei

Az autógyártásban az optikai technológia egy nagy kihívást jelentő téma volt mindig is. Miért? Mert nagyon nehéz olyan fényszórót tervezni, amely megfelelő fényeloszlási követelményekkel rendelkezik, főleg, ha ezt egy meghatározott fényszóróméret és/vagy a kívánt kialakítás korlátozta, mert a halogén lámpa egyszerű, olcsó, de aránylag helyigényes megoldást jelentett. Ezért a mérnökök egy új technológia alkalmazásán gondolkodtak. Ez volt a xenon. A xenon izzókkal ellátott fényszórók a hagyományos halogén izzókkal ellentétben nagyságrendekkel javították a látási viszonyokat, valamint sokkal nyugtatóbb volt a fényük. Mit jelentett ez? Azt, hogy nem fárasztotta a vezetők szemét, mert a fénye a közvilágításba nem olvadt bele, ezért az útburkolati jelek, és a táblák is tökéletesen láthatók voltak. Természetesen mindez annak is köszönhető, hogy a xenon lámpatestek fényereje a halogén izzókénál nagyobb volt.


Míg a hagyományos halogén izzók 1000 lumen fényerejűek, a xenon izzók akár a 3200 lument is elérték. Volt még egy hatalmas előnyük, mégpedig az, hogy az élettartamuk is magasan túlszárnyalta a halogén izzókét. A xenon izzó körülbelül 2000 üzemóráig működött, működik tökéletesen, míg egy hagyományos halogén izzó csak 400 üzemórát bír ki. Mivel a halogén lámpatestekben izzószálak vannak, ezért a rázkódás miatt rossz utakon hajlamosak arra, hogy még a 400 üzemórát sem tudták kitölteni.


A LED-technológia alacsony energiafogyasztással hódít

Furcsa módon a xenonos optikai technológia nem volt hosszú életű. A LED diódákkal eleinte csak az autók irányjelzőiben találkozhattunk, de szép lassan megjelentek a fényszórókban is. Mi volt ennek az oka? Az autóiparban a világítástervezés az utóbbi években egyre fontosabbá vált, mert megkerülhetetlen része lett a márkaépítésnek. Emellett a közlekedés biztonság is nagy szerepet játszik a mai modern fényszórók kialakításában, például, hogy a tervezők olyan fényeloszlást érjenek el, amelyek a lehető legkevésbé vakító hatásúak. De az e-autók térhódítása is nagy hatással van a LED-technológiára való globális átállás közepette. Ez az autómérnökök számára is életbevágó volt, mert ez a technológia csökkenti az energiafogyasztást és meghosszabbítja az elektromos autók élettartamát.


A modern fényszórók esetén ne csak a lumen értéket figyeljük!

A modern autók fényszórói ventilátoros hűtőt, akár 50 tompított és 30 távolsági fénydiódát is tartalmaznak. Ez a fénykéve az út minden megvilágítatlan szakaszára kiterjed, úgy, hogy a szembejövő autó vezetőit nem vakítja. A fény intenzitásában a xenon fényszórókhoz képest nincs jelentős különbség. Viszont a LED- technológiának lenyűgöző a fénysugár vezérlésének pontossága. A fény tulajdonságait jobban leírja az intenzitáseloszlás, vagyis az, hogy a fény különböző szögekből mennyire jól terjed. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy csak a lumenértéket figyelik. A lumenérték önmagában nem biztosítja a jó fényeloszlást. A 2500 lumenes sokkal jobb, mint a 4000 lumenes fényeloszlás, mivel a 4000 lumen jobban szétterül, és így nő a tükröződés veszélye.


bottom of page