Elméletileg az autók tervezőinek gyönyörű járműveket kellene alkotniuk, de a szépség szubjektív. Sokan készítettek már különböző listákat, sorrendeket, hogy melyek a legrondább autók. Az ilyen jellegű felsorolásokban található járművek némelyike hihetetlenül csúnya, de gyártásuk anyagilag sikeres volt, mások totális bukásnak számítottak. A Fiat Multiplától kezdve a SsangYong Rodiuson át, egészen a Suzuki Vitara X-90-ig számos autótervezési baki fut az utakon. Mi most a fényszóróik különlegeségén keresztül mutatunk be pár elhibázott formatervű járművet.
A Scorpio béka szemei
A Ford Scorpio második generációja 1994-ben került bemutatásra. Az elődjéhez képest átdolgozott karosszériát, új futóművet és modern elektromos rendszert kapott. Mai szemmel szerintünk maga a márka sem érti, hogy kaphatott ez a projekt zöldutat. A Ford Scorpio külseje sok vitát váltott ki. Nemcsak az autó eleje volt csúnya, hanem a hátsó lámpák is túl mélyre kerültek, ezáltal az autó hátsó része sem volt szemet gyönyörködtető. Az autó rendkívül széles hűtőrácsot és békaszemszerű fényszórókat kapott, ami miatt gyakran hívták "béka" Scorpionak is. Ezen még az sem segített, hogy xenon fényszórókat is lehetett rendelni az autóhoz. Az autó hátsó lámpája is egyedi volt, hiszen egy csíkból állt, mely ahogy már említettük, a hátsó lökhárító fölött futott végig. Meglepő módon a márka soha nem árulta el, hogy ki volt a modell formatervezője, valószínű ő sem volt rá büszke. Sőt, a Ford az eladási adatokat sem hozta nyilvánosságra. Volt, akinek tetszett a Scorpio egyedi megjelenése, de a szaksajtótól rengeteg negatív véleményt kapott, pedig belsőleg nagyon kényelmes volt.
Az első európai egyterű örökösének fényszórói
A Fiat Multipla olyan formátlan volt, hogy szinte pont az vált a védjegyévé, és ez tette híressé. Valljuk meg a ráncfelvarrott változatban már semmi különleges nem volt. A maga téglalap alakú fényszóróival és klasszikus orr kialakításával teljesen beleolvadt a többi modell közé.
A Multipla nevet először az ötvenes években használta a márka. Viszont akkor valami nagyon újat dobott a piacra. Ívelt formája, praktikus kialakítása rögtön nagyon népszerűvé tette ezt a modellt. Anno az autót Dante Giacosa tervezte. Az ős-Multipla mindössze 3,54 méter hosszú volt, és abban a pici karosszériában három üléssorban hatan fértek el. Ezt a modellt tekinti a szakma az első európai egyterűnek. Ezt az úgynevezett minibuszt a Fiat 600-as alapjaira építette a márka. A fényszórói a kornak megfelelően halogén lámpák voltak. 1956-tól 13 éven át gyártották, összesen 220 ezer példányban kelt el. Na de, nem is ez a modell az, amely az autógyártás legcsúnyább autói közé tartozik. Hanem a következő Multipla. Az új modell esetén a távfényszóróknak a szélvédő tövében talált helyet a formatervező. A tompított lámpa viszont jóval lejjebb az autó orrában kapott helyet. Olyan volt az autó eleje, mint amit megcsípett egy méhecske, és jól megdagadt. A magyar autósok többnyire nagyon csúnyának tartották, ezért nem is lett népszerű. Viszont aki, egy kedvező árú, hat személy szállítására alkalmas egyterűt keresett, és nem érdekelte az autó külseje, az nagyon jó autóra tett szert. Minden ülése nagyon kényelmes, a kormányzása pedig kiváló volt. Sőt még a futómű is határozottan sportos beállítást kapott. Tökéletes volt belőle a kilátás, és a helykihasználása is bámulatos volt.
A Mercedes-Benz R-osztály kör alakú fényszórói
Mi az több, mint öt méter hosszú, üres tömege eléri a 2,25 tonnát, 265 lóerős motor van benne? Nem, ez nem a G-Merci, amely az elmúlt években egy ikonná vált, hanem a Mercedes R-osztály modellje. Direkt nem írtuk, hogy egyterű, mert ez az autó inkább egy megtermett kombira hasonlít. Azt sem mondhatjuk, hogy egy bálna, mert azt már egy korábbi Mercedes modellre aggatta az autókat kedvelők népes tábora. A márka 2006-ban mutatta be ezt a hatalmas autót, amit elsősorban az amerikai piacra szánt. A modell 2011-ben kapott egy ráncfelvarrást, ami formai változtatásokat takart. Elsősorban a frontrészt változtatták meg a tervezők. A korábbi kereklámpákat küldte nyugdíjba a márka, amely egy kicsit nyújtottabb, formatervezettebb lett. Az átszabott lámpák, a hűtőmaszk, és lökhárító volt az, amit megváltoztattak, mást nem. De ezzel el is vesztette ez a modell a különlegességét. Továbbá olyan újítások történtek, mint a visszapillantóban a LED irányjelzők megjelenése, valamint az időközben kötelezővé tett nappali fény, amely diódás kivitelben került megvalósításra. De nézzük is, hogy ez a hatalmas autó milyen fényszórókkal világította meg az utat. Mivel Mercedes-Benzről van szó és az autó a tehetősebb családoknak készült, ezért természetesen megkapta a márka intelligens fényszóró rendszerét. Ami a kanyarkövető bi-xenon fényszóró rendszert és a kanyarlámpákat jelentette. Ennek segítségével könnyen észrevehettük kanyarodás közben az úton átkelő gyalogosokat, mivel amelyik irányba tekertük a kormányt, abban az irányban felgyúló ködlámpa tovább segítette a kilátást.
Daihatsu Copen, a bohóc autó
Ez volt ennek az autónak a gúnyneve. Miért? Mert 3,3 méter körüli hosszával és 1,2 méteres magasságával a japán roadster mindenki arcára mosolyt csalt. Az autó méretéhez képest az orrán két hatalmas kör alakú fényszórót helyezett el a márka, de ha ez még nem volt elég, az alatta található ködfényszórók szintén túlságosan nagyra sikerültek. De valószínűleg nem a fényszóróknak köszönheti gúnynevét ez az autó, bár elég vicces az autó elejének kialakítása. Hanem hogy a Simpson családból ismert animációs sorozatban sok bohóc száll ki egy nagyon hasonló kicsi autóból. Dehogy ne csak a negatívumról legyen szó, előnyként meg kell említeni, hogy ezzel a Daihatsuval bármely nagyvárosban minden bizonnyal könnyű lenne parkolóhelyet találni. Mivel Európában nem lett sikeres a modell, ezért hét sikertelen év után a Daihatsu a Copen második generációját már csak Japánban értékesíti.
コメント