Az Audi Q8 már bő öt éve a piacon van. Ilyenkor szokott ez bekövetkezni, amit sokan nem szeretnek, akinek már van egy ilyen modellje. Aki viszont most gondolkodik rajta, az örül neki, hogy még szebb lett álmai autója. Ez a facelift, vagy ahogy sokan emlegetik, a modellfrissítés. Az ingolstadti luxus SUV, a Q8 és annak sportos változata az SQ8 most esett át egy apróbb ráncfelvarráson. Viszont az RS Q8-nak még várnia kell egy kicsit. Ezekkel az apró módosításokkal, amit a modell kapott, még szebb lett a Q8, SQ8 párosa, annak ellenére, hogy a kupészerű formával rendelkező hatalmas terepjáró még mindig nagyon jól nézett ki. De abban a marketingeseknek igaza van, hogy az elmúlt 5 év nem múlt el nyomtalanul, és a konkurencia sem aludt ez idő alatt. A Q8/SQ8 páros új fényezést és felniket kapott, valamint néhány utastéri optimalizálást is tartalmaz a mostani facelift csomag, de komoly változásokra azért nem kell számítanunk. Ezenfelül még a modellfrissítés új fényszórókat is magával hozott.
Milyen fényszórókat kap az Audi zászlóshajója?
Az SQ8 elején egy új, méhsejt szerű formával rendelkező hűtőrács található. Az autó új lökhárítóval is rendelkezik, amelynek alján kettő hatalmas légbeömlő kapott helyet. A hátsó lökhárító is új. Ezek felett helyezkednek el az új lámpatestek. Alapfelszereltségként az új Q8-ashoz LED-es fényszórókat kapunk, de felár ellenében rendelhetünk adaptív LED-es vagy lézerfénnyel ellátott HD Matrix LED lámpatesteket is. Mondjuk, ha egyszer már kifizetünk 44.927.470 Forintot egy autóért, akkor még ezenfelül ilyen biztonságtechnikai felszereltségért felárat kérni? Na, de nézzük, hogy az Audi lézerfénnyel kiegészített fényszórója milyen tulajdonságokkal rendelkezik. Ezzel a világítástechnikával először a BMW jelent meg a piacon. A lézerfény 70 km/h-tól válik aktívvá, és célja, hogy jelentősen megnövelje a refi vagyis a távolsági fény hatótávolságát. Ez a BMW esetén körülbelül 600 méterre tehető. Az, hogy az Audinál ez pontosan mennyi, arról még nem közölt a márka információt. Tehát az ilyen típusú fényszórókat inkább autópályákon tudjuk kihasználni. Nagy sebesség esetén pedig nagyon hatékonyak, hiszen ekkor a legfontosabb, hogy minél hosszabb utat lássunk be magunk előtt.
A Q8/SQ8 OLED digitális hátsó lámpákat kapott
A Q8/SQ8 páros esetében a márka először alkalmaz digitalizált OLED hátsó lámpákat. Az OLED magyarul organikus fénykibocsátó diódákat jelent. Ebben az esetben négy digitális fényjelzéssel, fénygrafikával rendelkeznek a lámpatestek, amelyeket a műszerfalon tudunk beállítani, változtatni. Ezekkel a különleges hátsólámpákkal és fényszórókkal különböző fényanimáció is létrehozható. Az A8-hoz és a Q5-höz hasonlóan az OLED hátsó lámpák is közelítésérzékelő funkcióval vannak ellátva. Ha hátulról közelítjük meg az álló autót, akkor két méteren belül, a vezérlőegység aktiválja az összes OLED lámpákat, hogy jobban látható legyen az autó. Ez sötétben egy nagyon hasznos funkció.
Amit az Audi LED-es fényszórókról tudni érdemes
Az Audi a LED-es fényszóró technológiáját 2008-ban mutatta be. Mégpedig először az R8 sportautó rendelkezett ilyen típusú lámpatestekkel. A márka által használt LED-es lámpák 5500 Kelvin körüli színhőmérséklettel rendelkeznek, amely a nappali fényhez hasonló. Ez azért fontos, mert ez a színhőmérséklet fárasztja legkevésbé szemünket, ha sötétben vezetünk. De a LED-es fényszórók arról is híresek, hogy jóval kevesebb energiát fogyasztanak, mint például a projektoros változatok. A tompított fény például csak körülbelül 40 wattot fogyaszt egységenként. Amennyiben összehasonlítjuk ezt az értéket a xenonos fényszórók, vagy a hagyományos halogén lámpák fogyasztásával, akkor hatalmas különbséget fogunk tapasztalni. De ezzel még nem ért véget a pozitív tulajdonságok felsorolása, mert az ilyen típusú lámpatestek könnyűek, és könnyen az autó formájához igazíthatók. Ráadásul a fényszóróházban helyezhető el a LED-es nappali menetfény illetve a helyzetjelző lámpa is. Ezért ezek a fényszórók megfelelő látást és láthatóságot biztosítanak. De ennél választhatunk jobb lámpatesteket is.
Amennyiben számunkra nem nyújt elég fényt az Audi LED-es fényszórótechnológiája, rendelhetünk adaptív LED-es lámpatesteket is.
A nagy teljesítményű, négy chipes adaptív LED-es fényszórók hatékonyságát összesen 2,6 millió mikrotükör biztosítja. Ezt a technológiát eredetileg videóprojektorokban használták. Egy mikrotükör mindössze néhány ezred milliméter nagyságú. Elektrosztatikus mezők segítségével mindegyik tükör másodpercenként akár 5000-szer is állítható, amelyet a lencséken keresztül vetít a rendszer az útra vagy éppen árnyékolja azt, hogy ne vakítsuk el a többi közlekedőt. Ez azt jelenti, hogy a fény intelligensen szabályozható. Ráadásul, mint ahogy más gyártók esetén is az autó automatán vált tompított és távolsági fény között. Ez akkor történik, ha megközelítjük az előttünk haladót, vagy szembe jön valaki, illetve, ha lakott területre érünk. De kanyarvilágítás is a rendelkezésünkre áll. Mivel napjainkban mindegyik lámpatest egy nagyon komoly műszaki egységet jelent, amiben még miniszámítógép is helyet kap, ezért ennek a rendszernek hűtésre van szüksége. Ezért az ilyen típusú fényszórók esetén külön ventilátor és hűtőborda szabályozza az egyes fényszóróegységek hőmérsékletét.
Commentaires