Hazánkban nem gyakran látunk Audi Q4 e-tron elektromos autót. Európa számos országában viszont nagyon népszerű. A Tesla Model Y után a második leggyakrabban vásárolt városi terepjáró. De a márka számára a második hely sohasem volt elfogadható. Ezért az Audi a Q4 e-tronon minimális változtatást eszközölt. Vizuálisan nem sok minden változott, a külső viszonylag változatlan maradt. Mert a Q4 kormányművét és felfüggesztését módosították. Új biztonsági technológiák is beépítésre kerültek. Az opciók listája immár több vezetőtámogató technológiát is tartalmaz, például az adaptív sebességtartó automatika részeként egy új sávváltást segítő funkciót is választhatunk már. Sőt, az akkumulátor kímélése érdekében az autó szoftverét is frissítették. Viszont a világítástechnológia változatlan maradt.

A Q4 e-tronhoz alapfelszereltségként milyen fényszórókat kapunk?
Mielőtt a kérdést megválaszolnánk, nézzük meg, hogy a Q4-et mennyiért, milyen teljesítménnyel és meghajtással vásárolhatjuk meg. A 210 kW-os meghajtás közül létezik elsőkerék és quattro változat is. Az első esetében 23.547.000 Forintot kell az asztalra tennünk. Ebben az esetben egy 286 lóerős elektromotor fogja mozgatni Audinkat. De amennyiben az erősebb motort választjuk, mert erre is van lehetőség, akkor 27.251.660 Forintot kell kifizetünk. Ebben az esetben 340 lóerőt és összkerékhajtást kapunk. Ekkor a motor teljesítménye 250 kW. Az elektromos forgatónyomaték hátul 545, elől pedig 134 Nm. A Q4 ebben az esetben 5,4 másodperc alatt éri el a 100 km-es tempót. A hatótávja a gyári adatok szerint 545 km. Amit szinte soha nem fogunk elérni. Azt gondoljuk, hogy a valóság körülbelül 400-450 kilométer környékén van. Ami viszont nem egy rossz érték, de nem is kimagasló. Na, de ennyi adat után térjünk rá a fényszórókra. Alapfelszereltség esetén elől és hátul LED-es fényszórókat kapunk. A lámpatestek pedig statikus kanyarfényt is tartalmaznak. A hátsó ködlámpa, a harmadik féklámpa és a tolatólámpa is LED-es. De a külső visszapillantótükörbe integrált index is ugyanezt a technikát rejti. A nappali menetfény pedig ma már szinte evidens, hogy ezt a világítástechnikát kapja.
A Q4-es elektromos Audihoz rendelhetünk Matrix LED-es fényszórókat?
Természetesen. Ezért viszont fizetnünk kell, méghozzá 560.070 Forintot. Szerintünk ez az extra megér ennyi pénzt, hiszen rengeteg további funkciót tartalmaz. Nézzük is a részleteket! Kapunk elül, hátul dinamikus irányjelzőket. LED-es nappali menetfényt, amit 4 féle módon állíthatunk be. A statikus kanyarfény helyett pedig dinamikus kanyarvilágítás lesz az autónk orrában. De jár még ehhez az opcióhoz all-weather világítás, autópályafény és automatikus dinamikus fényszóró állítás is. De nemcsak elől, hanem hátul is beállíthatunk saját egyedi fénykombinációt.
Hogyan lesz az Audi Q4-es fényforrásaiban a fény kommunikációs eszköz?
Ahogy azt fentebb említettük az Audi Q4 e-tron nappali menetfényei testre szabhatók, és olyan dinamikus fényhatásokat hozhatnak létre, amelyek kommunikálnak azokkal, akik látják azt. Ezt négy különböző formában tehetjük meg, amit le is tudunk menteni. Így olyan fény jön létre, amely illik hozzánk és az autónkhoz. Ez az első Audi, amely lehetőséget kínál arra, hogy egyénileg fejezzük ki magunkat a jármű világításán keresztül. De nemcsak elől, hanem hátul is megtehetjük ugyanezt. Hiszen a hátsó lámpákat összekötő LED-csík önmagában biztosítja a törvényileg előírt fényértékeket. Így az összes körülötte lévő fényforrást felhasználhatjuk az egyedi világítás kialakításához, hogy egyedi összképet hozzunk létre.
A fényszórókon kívül innovatív vezetéstámogató rendszerek is a rendelkezésünkre állnak
Ahogy azt már említettük a LED-es fényszórók az összes Q4-esben alapfelszereltségnek számítanak, a technológiai csomag részeként pedig adaptív mátrix változat is elérhető. De az első és a hátsó parkolószenzorok is az alapfelszereltséghez tartoznak, valamint a tolatókamera is, de a 360 fokos nézet megjelenítéséhez meg kell rendelnünk a Park Assist Plus csomagot. Sőt a Q4-es képes a közlekedési táblák kameraalapú felismerésére is. Viszont jó, ha tudjuk, hogy a rendszer kizárólag informatív jellegű, így sem figyelmeztetés, sem beavatkozás nem követi a jelzett sebességhatár átlépését. Ugyanez érvényes az előzési tilalmak és sebességkorlátozások kameraalapú felismerésére is. Megmondjuk őszintén, hogy mi ezt kifejezetten támogatjuk, hiszen a vezetésbe, ha belenyúl a rendszer, az akár zavaró is lehet. Ennek a funkciónak a kijelzési módja a multifunkciós kormánykerékről konfigurálható. Akár három közlekedési tábla is megjeleníthető a középső kijelzőn, ha szeretnénk.
A modern LED-es fényszórókon kívül mivel hódít még az Audi Q4 e-tron?
Az Audi belül tágas, sok hely áll rendelkezésünkre. Ez fontos, hiszen többnyire családi autónak vásároljuk. A vezetőülés melletti középkonzolon két nagy pohártartó található. Párnázott kartámasz is van, ami megkönnyíti a vezetést, főleg akkor, ha elektromos Audinkat hosszabb távokon használjuk. A hátsó tér is megfelelő, még a felnőttek számára is. Ehhez hozzájárul az autó sík padlózata. A csomagtér is megfelelő, 520 literes, ami elegendő, hogy ha szükséges akkor négy fő számára a bőröndök is beférjenek. De ha kell, akkor a rakteret 1490 literesre is bővíthetjük. Természetesen választhatunk S-line, vagy Sport felszereltségű Q4-est is. De ezek értékvesztése még nagyobb, mint az alapváltozatoké. Ezért mindenképp érdemes ezt a döntésünket jól meggondolni.