Az Aston Martin Valour fényszóróival kapcsolatban olyan érzésünk van, mint amikor A dzsungel könyvében Maugli belenéz a kígyó, Ká szemébe. Mintha egy ragadozó megfélemlítő pillantást vetne ránk, aki a zsákmányát elvarázsolja! Az autó megjelenése pedig olyan mintha egy másik korba csöppentünk volna bele, de mindeközben egy ultramodern sportautót látunk magunk előtt. Ezért is mondjuk, hogy a Valour visszarepít bennünket a 70-es évekbe. De miért született meg ez a modell? A márka a 110. születésnapját ünnepelte tavaly, ezért piacra dobta a Valour-t. Ezért ez a különleges autó V12-es motort kapott, amelyhez kézi sebességváltót illesztettek. Anno a tizenkét hengeres motorok és a kézi sebességváltók magától értetődő egységet alkottak, ha egy izomautóról volt szó. Napjainkban a kettő kombinációja már nagyon ritkán kapható. Pontosan ez is volt a célja az Aston Martinnak ezzel az új különleges modellel, mert ebben az autóban benne van a múlt, a jelen és a jövő.
Az Aston Martin kerek LED-es fényszórói
A tavaly bemutatott Valour a márka korábbi ikonjaiból merít ihletet. Ez az autó is klasszikus kerek fényszórókat kapott, mint amilyeneket a 70-es és 80-as években a Vantage is viselt. De miért olyan különleges ez a fényszóró kialakítás? Azok a gyártók, akik napjainkban adaptív LED-es fényszórókat építenek be autóikba, különleges formával próbálják kihangsúlyozni, hogy valami nagyon extra került az autóba beépítésre. Ezzel szemben az Aston Martin pont az ellenkezőjét teszi. Retró hangulatot kölcsönöz a lámpatesteknek azáltal, hogy a LED-ek egy kört formáznak. Ezzel az összkép érdekében teljesen beáldozzák a technológiai előny hangsúlyozását. De nemcsak a klasszikus ihletésű kerek LED-es fényszórók teszik olyan egyedivé ezt a modellt, hanem az olyan apróságok, mint a kézi váltó gombja, amely fából készült. Ugye, hogy emlékszünk még a 70-es,80-as évek sportautóira, amelyekben egytől-egyig ilyen váltógomb volt. De az 5,2 literes, 715 lóerős, 753 Nm-es nyomatékkal rendelkező V12-es motor is ezt hangsúlyozza.
Milyen hátsó lámpákat kapott az Aston Martin Valour?
Útközben valószínűleg csak az autó hátulját csodálhatjuk majd meg, de azt sem sokáig, mert várhatóan gyorsan elhúz majd a messzeségbe. Az Valour hátulján tizenkét LED-es csík formájú lámpatestet láthatunk majd, amelyek szintén a retró szellemében születtek. Ezeket a gyönyörű hátsólámpákat aprólékosan kidolgozott tömör alumínium panelre helyezte a márka. De az autó hátulján még ott az a csodálatosan ívelt hátsószárny, amely tökéletesen összeforr a Valour karosszériával. De meg kell említenünk a brutális leszorító erőt biztosító diffúzort is és a középre helyezett 3 kipufogóvéget. Ha beindítjuk az autót, vagy gázt adunk, akkor valóságos hangorgiában lesz részünk. Először duruzsol, majd durrog, aztán üvölt. Valami hihetetlen hangja van.
Hogyan olvad össze a Valour fényszórójának formája a karosszéria többi elemével?
Ahogy azt már említettük a Valourt a 70-es évek legendás Aston Martin versenyautóinak időtlen dizájnja ihlette, melyet most ultramodern full carbon és alumínium karosszériába csomagoltak. Az autó aerodinamikája is egészen különlegesre sikerült. A Valour elejét nemcsak a fényszórók, hanem a hosszú motorháztetőn elhelyezett légbeömlő is uralja. A klasszikus ihletésű, kerek LED-es fényszórók által keretezett ikonikus hűtőrács sem maradhatott el, hiszen ez a márka egyik védjegye. Az már a DB széria első modelljein is szerepelt, tehát egy kötelező elem egy Aston Martinon.
A LED-es fényszórókat hol szerelik össze az autó többi részével?
Ezeket a sportautókat Angliában, Gaydonban építik össze. Szándékosan nem a gyártják szót használtuk, hiszen egy olyan autómanufaktúráról van szó, amely önmaga szinte csak a karosszériát gyártja. A többit a beszállítók készítik. Így van ez a fényszóróval is. De még a motorokkal is. A motorok terén az Aston Martin 2017 óta a Mercedes-AMG által kifejlesztett technológiára támaszkodik. Nincs is ezzel semmi gond, hiszen az AMG szintén a motorsport legjobb motorjait készíti. De térjünk vissza a Valourhoz! Ebből a modellből összesen 110 példányt készít az Aston. Amennyiben most merült fel bennünk a gondolat, hogy vennénk egyet, sajnos már az összes elkelt. A márka lelkes rajongói és a hűséges vásárlói azonnal elkapkodták őket. Még az sem tartotta vissza őket, hogy kb. 2 millió Eurót kellett kifizetni érte. A híres sztárséf, Gordon Ramsay is egy ilyennel jár dolgozni.
Mit tegyünk, ha az Aston Martinunk fényszórója bemattult?
A korábbi Aston Martinok, akár a 60-as, a 70-es vagy a 80-as években készültek, halogén fényszórókkal világították meg az utat. Azonban akármennyire is óvtuk, féltettük eme gyöngyszemünket, a reflektor ennyi év után a hő hatására bemattul. Ilyenkor vagy cseréljük azt, ami nagyon költséges mulatság, vagy felkeressük a Reflektorklinika szakműhelyét, ahol a vállalt határidőre elkészül a reflektor újrafoncsorozása. A műhely eddig már több mint 20.000 reflektort foncsorozott újra, ráadásul mindezt a legújabb PVD eljárással tették. De nemcsak a hagyományos halogén fényszórók foncsorozását vállalják, hanem LED-es, xenonos fényszórók javítását, felújítását is! Tehát ha a 2000-es évek elején készült Aston Martin áll a garázsunkban, és a lámpája nem világít megfelelően, azzal is bizalommal fordulhatunk a Reflektorklinika szakembereihez. Készséggel állnak rendelkezésünkre.