top of page

A világítástechnika múltja, jelene és jövője

Az évek során az autók fényszórói és hátsó lámpái a vezetéstámogató rendszer részévé váltak. Ez azonban nem mindig volt így. Évtizedeken keresztül minden autó halogén fényszóróval volt felszerelve. Viszont sok idősebb jármű esetén még ma is ez a meghatározó fényforrás. Ezeknek a gépkocsiknak a fényszórójában egy wolframszálas izzólámpa található, amely halogén gázzal van töltve. Mivel izzószál van benne, aminek élettartama véges, ezért sajnos időnként cserélni kell őket. Amennyiben növelni szeretnénk a halogén lámpatesttel szerelt autónk fényerejét, akkor vegyünk H jelű izzót, miközben ügyeljünk arra is, hogy se a foncsor, se a búra ne legyen bemattulva.



A xenon fényszórók sikere kárász életűnek bizonyult

Az elmúlt évtizedekben a világítástechnika területén különösen a német prémium autóipari beszállítók szereztek hírnevet. Az áttörést az 1980-as évek végén a BMW 750i hozta meg, amely először volt xenon fényszóróval felszerelve. Mitől volt olyan különleges a xenon lámpatest? A fényt nem izzószál, hanem gázkisülés okozza, amely egy nagynyomású burában jön létre, nagyfeszültségű gyújtótrafó segítségével. Használati értéke sokkal jobb, mint egy halogén fényszóróé, elsősorban nem is a fényerejének, hanem a színhőmérsékletének köszönhetően. A xenon lámpatestek sikere nem tartott sokáig, amelyet egykor a drága repülőgép-technológia legfényesebb innovációjaként mutattak be. Mert a LED-es és a lézeres fényrendszerek sokkal modernebb és jövőbe mutatóbb technikát alkalmaznak. Megvilágítják több száz méterrel a jármű előtti területet, és az intelligens kamerarendszerek integrálásának köszönhetően nem vakítják a szembejövő forgalmat. Ezért bátran kijelenthetjük, hogy a jövő nem a xenon lámpáké, hanem a LED fényforrással, vagy a lézerrel rendelkező, azaz a nagy fényerejű fényszóróké.


Napjainkban az utat hatékonyan megvilágító LED-lámpák a legelterjedtebbek

Évekkel ezelőtt a Mercedes S-osztály (W222) volt az első olyan autó a világon, amelynek fedélzetén egyáltalán nem volt izzó. A kisméretű LED-ek teszik ezt lehetővé, amelyeknek világos fehér fényük van és rendkívül gazdaságosak. Annyit beszélünk róla, mit is jelent a LED? A LED rövidítés az angol "light-emitting diode" megnevezésből származik, amely magyarul annyit jelent, hogy fényt kibocsátó dióda.

A LED technológiának köszönhetően az autók fényszórói kétszer fényesebben és akár ötször hosszabb ideig világítanak, mint egy hasonló halogén változat, ráadásul kevesebb energiát is fogyasztanak. A LED világítástechnikai rendszerrel szerelt járművek fénykévéje ragyogóan megvilágítja az úttestet, így az új LED-es fényszórók távolsági fényének bekapcsolásával a hatótáv körülbelül 100-ról közel 550 méterre nő. Ezen fényszórók további előnye, hogy sokkal kevésbé érzékenyek az útviszonyok okozta rázkódásra, mint a halogén izzószálak. Van még egy előny, amit érdemes megemlíteni, mégpedig a bekapcsolási sebesség. Ezt a fogalmat a LED fényszórók esetén el is felejthetjük, mert azonnal felvillan, ahogy bekapcsoljuk. Összehasonlításképpen egy hagyományos halogén izzóval szerelt fényszóró esetén ez 0,1-0,2 másodperc között mozog.


Manapság az adaptív LED lámpák jelentik a csúcsot.

Az új generációs adaptív lámpák esetén is a fényforrást LED-diódák biztosítják. Ennek a technológiának a lényege, hogy az autó folyamatosan maximális fényerővel világít, és a hatalmas és távoli fényből automatikusan kitakarja azokat a részeket, ahova nem kell fény, ezt LED-mátrix világításnak is nevezik. Mi is az az adaptív lámparendszer? Adaptívnak nevezzük azt a fényszórót, amely automatikusan alkalmazkodik az útviszonyokhoz, forgalmi helyzetekhez. Mit jelent ez pontosan? Például tompított fényre vált, ha jönnek szemből, vagy a jármű mozgásának megfelelően választ fényerőt. Új autók esetén főleg a prémium szegmensben jelenleg a LED-fényszórók a legelterjedtebbek, de az autógyártók mindig valami újat akarnak mutatni, ezért hamarosan lézerfénnyel fogják már a legújabb modelljeiket felszerelni.



A kicsit távolabbi jövő pedig lézerfényben tündököl

Ez a világítástechnikai rendszer sem áll messze a LED technológiától. Az Osram német cég készített először gépjárműbe is szerelhető lézer fényrendszert, amelyet LARP-nak nevezett el, Ez az angol Laser Activated Remote Phosphor szavak rövidítése. Ez a megnevezés tökéletesen kifejezi a rendszer műszaki hátterét. Egy az emberi szemre is veszélyes kék lézer dióda világítja meg az elé helyezett foszforlemezt, ami a megbontja a fényt, és fehér fénnyé alakítja azt. Ennek a világítástechnikai rendszernek a nagy előnye, hogy a magas fényintenzitás mellett nagyon pontosan irányítható. A lézeres fényszóró reflektora csak akkora, mint egy pénzérme, ennek ellenére a fénykéve sokkal fényesebb, és hosszabb, mint a LED-es fényszóróké.



ความคิดเห็น


bottom of page