A Prius volt a Toyota első hibrid modellje, amely több mint negyed évszázada egyedülálló hatást gyakorolt a világ autóiparára. Akkoriban hatalmas népszerűségnek örvendett, és akik imádták a technikai újdonságokat, azok nem tudtak neki ellenállni. 1997-es bevezetése óta a Priusból 5,3 millió darabot adtak el. De a tisztán elektromos járművekre irányuló globális trend következtében a Prius egyre inkább háttérbe szorult. Ennek hatására 2023-ban a Prius teljesen megújult. Az ötödik generáció jelentősen megnövelt teljesítménnyel és sportos külsővel szeretne újra az eladási listák élére törni. Ez azt gondoljuk, hogy hiú ábránd marad csupán. Ennek egyrészt az ára az oka, illetve a különböző apró részletek, amelyek miatt nem alkalmas családi autónak.

A mutatós fényszóró nem elegendő a Prius átütő sikeréhez
Erre az évre egy kis modellfrissítésen esik át az ötödik generációs Prius, ami pusztán technikai részletekre korlátozódik. A Toyota nem látta szükségét, hogy a sikeres karosszéria kialakítást megváltoztattassa. A jármű első ízben tartalmaz intelligens geo-fenceing technológiát, amely az útadatok és a vezetési stílus elemzésével lehetővé teszi az elektromos hajtás jobb kihasználását. Például a Prius automatikusan elektromos üzemmódba kapcsol, amikor egy 30-as zónához közeledünk, így a CH-R után ez a második Toyota, amely ezt a rendszert megkapta. Ráadásul digitális kulccsal is nyitható lesz a Prius, amely akár öt felhasználó számára is lehetővé teszi a kulcs nélküli hozzáférést és a jármű okostelefonon keresztüli indítását. A biztonsági felszerelések is bővültek, a Toyota Safety Sense legújabb generációját tartalmazza az autó, amelyek modern vezetőtámogató és balesetelhárító rendszereket is magában foglal. De az ára még mindig nagyon magas. Amennyiben meglátogatjuk a Toyota hivatalos oldalát, akkor 18.840.000 forintos árral találkozunk, amely a Comfort felszereltség alapára, viszont a konfigurátorban 17.835.000 Forint szerepel. De ha megnyitjuk az árlistát, akkor 17.335.000 Forint lesz az, amit látni fogunk, ami még mindig nagyon magas összeg egy kompakt plug-in hibrid járműért. De ez még nem minden, mert, ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy milyen fényszórókat kapunk a 3 különböző felszereltséghez, akkor a honlapon nem fogunk elegendő információt találni. Ez azt a benyomást kelti, mintha a Toyota számára a modern világítástechnika nem lenne kellően fontos. Pedig ez nem így van!
Milyen fényszóró technikát kapunk a Toyota Priushoz?
Comfort felszereltség esetén Bi-LED fényszórókat, LED nappali menetfényt, LED-es tolatólámpákat, és LED-es hátsó lámpákat és LED-es ködlámpát kapunk. Amennyiben viszont a legdrágább Priust választjuk, vagyis az Executive felszereltséget, akkor egyrészt 21.220.000 Forintot kell az asztalra tennünk, másrészt már adaptív LED-es fényszórók állnak a rendelkezésünkre.
Milyen formája van a Toyota Prius lámpatesteinek?
Az ötödik generációs Prius már nem úgy néz ki, mint korábban. Sokkal stílusosabb lapos elejével, alacsony tetővonalával és kupé szerű hátuljával, mint elődje. Annyira sportos és elegáns lett, hogy az új Prius 2023-ban elnyerte a rangos „Red Dot Design Award” díjat. Gratulálunk! A LED-es nappali menetfények a lökhárító felett kaptak helyet, amely alatt egy fekete rész található. Ide rejtették a japán tervezők a tompított- és a távolsági fényt biztosító lámpatesteket. Napközben észre sem vesszük, ezért ultramodern külsővel bír a Prius, ami legalábbis az autó elejét illeti. A hátsó rész is megfelelő figyelmet kapott ezért a hátsó lámpákról sem mondhatjuk el, hogy nem formatervezettek. Viszont a csomagtartó a dizájn áldozatául esett. A rakodótér az elődben 354 literes volt. Az új modellben a csomagtartó mindössze 284 literes. Ezért is mondtuk, hogy ezért a vételárért már egy sokkal nagyobb családi autót kapunk.
Amit a Toyota Safety Sense rendszerről tudni érdemes?
Ahogy azt a Toyotától megszokhattuk, a Prius számos vezetőtámogató és biztonsági rendszert is tartalmaz. Ezeket a Toyota Safety Sense legújabb generációja fogja össze. Természetesen a modern fényszórók is részei ennek a rendszernek. Ennek köszönhetően ez a modern kompakt kupé a továbbfejlesztett, nagyobb felbontású kamerának köszönhetően sokkal messzebbre lát, mint elődje. De a Toyota Safety Sense rendszer továbbfejlesztett radarral is rendelkezik, amely hosszabb és szélesebb látómezőt biztosít. De a kereszteződésben való kanyarodáshoz is segítséget nyújt. Továbbá a rendszernek köszönhetően a Toyota Priusban a parkolóasszisztens teljesen automatikus, és sávtartó funkcióval is bír. De adaptív távolsági fény funkciót is tartalmaz, amely automatikusan optimalizálja a fényszórók megvilágítását azáltal, hogy leárnyékolja a szembejövő vagy előttünk haladó forgalom területét, így a többi vezetőt nem vakítjuk el, de számunkra továbbra is megfelelő láthatóság áll rendelkezésünkre. Főleg az út jobb oldalán.
A Toyota Safety Sense rendszer az adaptív távolsági fény funkciót is tartalmazza
A legmodernebb technológiák útkeresőjeként a Prius következetesen úttörő szerepet vállalt az új innovációk kidolgozásában. Az Európában kapható változat 223 lóerős rendszerteljesítménnyel rendelkezik. Tisztán elektromos meghajtással akár 70-80 kilométert is megtehetünk vele. De ez akkor igaz, ha kizárólag városon belül vagy az agglomerációban közlekedünk. Ez a 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátornak köszönhető. A nulláról 100 km/h-re való sprint most 6,7 másodpercet vesz igénybe. De azért ne gondoljuk, hogy az ötödik generációs Prius egy rakéta, hiszen a végsebessége mindösszesen 177 km/óra. Az új alapfelszereltség mellett a 2025-ös Prius továbbra is prioritásként kezeli a biztonságot. Ennek köszönhetően a Toyota Safety Sense legújabb generációjával érkezik, amely a legújabb vezetőt segítő és baleset megelőzési funkciók mellett a fényszóró technika legújabb vívmányait is tartalmazza. Például az adaptív távolsági fényt, amelynek angol rövidítése: AHS. Ez a vezetéstámogató funkció arra hivatott, hogy technikailag a sötétben való vezetés közben a jelenleg rendelkezésünkre álló lehető legnagyobb biztonságot garantálja számunkra. Ezzel a funkcióval nem kell éjszaka azzal foglalkoznunk, hogy folyamatosan a refit kapcsolgatjuk.